Wintertips

De winter staat voor de deur en voor de meeste van ons geldt dat de motor keurig schoon en verzorgd weggezet wordt.
Maar wat behoor je allemaal te doen??????
Bij deze wat puntjes waaraan je misschien niet direct aan denkt.

Ik noem even 3 hoofdgroepen waar je aan moet denken. Te weten: Motortechnisch, frame en plaatwerk. En conservering

Natuurlijk beginnen we met een grondige schoonmaakbeurt denk ook aan het bijwerken van kleine beschadiging.
- wassen van de motor met een autoshampoo
- nadat de motor droog is smeer je alle kabels en scharnierpunten
Gebruik hiervoor bijvoorkeur een Teflonspray
- werk kleine beschadigingen bij. Ook frame, achterbrug !!

Ook is het geen overbodige luxe om de wielen eruit te halen, en deze goed schoon te maken en de assen opnieuw in te vetten met een beetje lagervet.
Terwijl het achterwiel er nog uit is, is het ook verstandig om de as van de achterbrug er even uit te draaien en deze schoon en voorzien van een beetje vet er weer in te draaien.
Dit gaat makkelijk, omdat het wiel er toch uit is.
Controleer gelijk even de achterbrug op beschadigingen en scheurtjes!!
Voor het verwijderen van de wielen verwijs ik naar de techniekpagina op WSFH-site

Na je laatste rit van het seizoen is belangrijk om de olie te verversen en er een nieuw filter op te schroeven. Ook al is hij nog lang niet aan een beurt toe !!!! In gebruikte olie zitten allerlei stoffen die een nadelige invloed hebben op lagers oliekeringen etc.
( zie de techniekpagina op de site)
Indien je een KN luchtfilter erop hebt zitten, moet je deze ook schoonmaken en opnieuw inolien. Hiervoor zijn speciale setjes te koop met een duidelijke handleiding (schoonmaakmiddel en olie)

Denk ook even aan de remvloeistof, deze dient om het jaar te worden vervangen om problemen met remmen voor te blijven. 

Accu:
Het beste is om je accu onder een druppellader te zetten, deze zorgt ervoor dat je accu altijd in topconditie blijft en voorkomt dat deze kan bevriezen en gaat sulfateren.
Heb je geen druppellader, dan moet je de accu demonteren en binnen neerzetten. Vervolgens moet je om 1 keer per maand opladen.

Conservering:
Een goede manier is op je Star nadat hij is schoongemaakt hem in te sprayen met een beetje WD40. Spuit een beetje wd40 het plaatwerk en frame en wrijf dit uit met een doekje.
Hierdoor komt je motor roestvrij de winter door. 
Spuit ook wat wd40 op de bedrading cq aansluitpunten. Dit voorkomt corrosie.

Zit de motor altijd weg met een stampvolle tank!!!!!!! (hierdoor kan er geen condenswater in de tank ontstaan)

Suk6 en totziens in 2009
rebel57