Onderhoud remmen

Deze link is een verwijzing naar de Wintertips van Johan uit het verleden, maar elke winterstop is dezelfde. Aanvulling is het onderhoud ven je remmen. En dan bedoel ik niet de remblokken, maar de klauwen. Remblokken moet je eerder vervangen als WPEE in dit onderwerp. Die zat op het ijzer.

Je klauwen kunnen ook wel wat aandacht gebruiken, en met name de gangbaarheid van de zuigers. Ik heb hier regelmatig remklauwen, waarbij de zuigers al aardig stroef gaan. Ze komen dan bij het loslaten van je remgreep/pedaal niet meer mee terug en kunnen dan soms blijven aanlopen. Remmen zullen ze niet doen.
Onderhoud kan dan bestaan uit het gangbaar maken van de zuigers en in het laatste geval de zuigers verwijderen en wat dieper te gaan met onderhoud.
Gangbaar maken kan door de remblokken te verwijderen en de zuigers verder naar buiten de persen met een stukje hout er tussen. Dit doen totdat je een glanzend deel ziet, Hier zit geen aanslag meer. Aanslag weg halen met een messing borsteltje, zuigers draaien door ze inwendig te klemmen met een tang. Niet aan de buitenzijde vastpakken met een tang, zuigers zijn snel beschadigd. De randen insmeren met een rempasta, bv van Brembo. Dit alles met de klauwen nog aan de remleiding.
Je zou dan de zuigers met het stukje hout terug moeten kunnen drukken een daarna alles weer terug plaatsen.

Als nu je zuigers erg vast zitten moet je drastischer te werk gaan.
Remleidingen lossen, kun je daarna ook je remvloeistof een keer vervangen, ook geen overbodige luxe. Dan heb je een losse klauw waar je mee aan de slag kan.
In mijn geval de achterste remklauw van de Wildstar, de voorste heeft maar twee zuigers.
De problemen ontstaan vaak bij de ligplaatsen van de keerring en de stofring. Daar komt aanslag achter te zitten met als resultaat dat de zuiger er steeds strakker in komt te zitten. 
Dus ik heb de klauw gesplitst om er makkelijker bij te kunnen. De voorste kun je ook delen.

Afbeelding
De linker ligplaats is al schoon, rechts duidelijk nog niet.

Afbeelding
Sil vroeg laatst of ik voor tandarts studeer, maar hier gebruik ik die haakjes voor, Karel.

Afbeelding
Ligplaatsen schoon, zuigers even langs de polijstmachine. Vooral niet schuren!!

Afbeelding
Zien er weer netjes uit.

Afbeelding
De rubber keerringen zijn meestal nog wel goed.

De buitenste stofringen zijn eerder aan de beurt, logisch want die moeten dealen met remstof in combinatie met de elementen. En die zijn bij mijn weten niet los te bestellen.
Als je hier te lang mee wacht en je krijgt daar toch wat last van zijn dat vaak dure reparaties. ik heb eens gekeken wat die "simpele" rubber ringetjes kosten. Voor de achterste remklauw kost een revisie setje €43 per kant, dus per 2 zuigers. Dus keer 2 en dan heb je ze nog niet op de mat liggen. Daar komt dan de welbekende verzendkosten bij en dan moeten ze er nog in. Dus voorkomen is beter als genezen, maar een keer goed controleren kan ook geen kwaad.

 

Knutselsmurf