Reactie yamaha derde versnelling XV1900
- Royal Joop
- Member
- Reactions: 197
- Contacteer:
Re: Reactie yamaha derde versnelling
Het lijkt me ook goed dat we zelf kritisch zijn en weten wat onze basis van ontevredenheid is.
Yogi, kun jij wat meer vertellen over je motor.
Waar en wanneer is die geproduceerd, hoeveel km staat erop, hoeveel eigenaren en als tie van buiten Nederland komt met hoeveel km op de teller kwam die hier en hoe oud is tie en hoelang in je bezit? En wat is de onderhoudshistorie en wie verrichte die werkzaamheden (is het blok wel eens uit elkaar gehaald etc.).
Ik wil graag achter een eventuele actie staan en sta altijd achter mijn vrienden maar wil ook weten wat onze eventuele zwakke punten zijn.
Niet iedere star eigenaar gaat zo goed en netjes om met zijn motor als wij binnen onze club. En als je een importmotor heb (die heb ik ook, Strato komt uit de USA met 0 km op de teller) weet je ook dat je in een ander land met minder open armen ontvangen wordt en zelfs in het verleden geweigerd werd, als het om garantie gaat.
De sterke kanten van deze zaak hebben we inmiddels ook al een beetje in beeld maar dat kan ook beter.
Yamaha BNL erkent een foute productieserie en geeft aan dat deze hoe oud dan ook alsnog worden gerepareerd/hersteld.
Bij wie (naam, type/bouwjaar km stand en sn.nr) heeft dit probleem zich voor gedaan zowel binnen als buiten de club en wellicht kunnen we deze info ook verzamelen bij onze broeders en sisters van buiten de WSFH.
Tenslotte het lijkt me niet alleen in het belang van deze case maar ook voor de komende cases dat we onze dossier goed op orde hebben.
PS. @ yogi, voel je niet aangevallen maar het lijkt me verstandig dat we eea goed en doordacht voorbereiden (zie ook oproep van Kokkie & Mod)
Yogi, kun jij wat meer vertellen over je motor.
Waar en wanneer is die geproduceerd, hoeveel km staat erop, hoeveel eigenaren en als tie van buiten Nederland komt met hoeveel km op de teller kwam die hier en hoe oud is tie en hoelang in je bezit? En wat is de onderhoudshistorie en wie verrichte die werkzaamheden (is het blok wel eens uit elkaar gehaald etc.).
Ik wil graag achter een eventuele actie staan en sta altijd achter mijn vrienden maar wil ook weten wat onze eventuele zwakke punten zijn.
Niet iedere star eigenaar gaat zo goed en netjes om met zijn motor als wij binnen onze club. En als je een importmotor heb (die heb ik ook, Strato komt uit de USA met 0 km op de teller) weet je ook dat je in een ander land met minder open armen ontvangen wordt en zelfs in het verleden geweigerd werd, als het om garantie gaat.
De sterke kanten van deze zaak hebben we inmiddels ook al een beetje in beeld maar dat kan ook beter.
Yamaha BNL erkent een foute productieserie en geeft aan dat deze hoe oud dan ook alsnog worden gerepareerd/hersteld.
Bij wie (naam, type/bouwjaar km stand en sn.nr) heeft dit probleem zich voor gedaan zowel binnen als buiten de club en wellicht kunnen we deze info ook verzamelen bij onze broeders en sisters van buiten de WSFH.
Tenslotte het lijkt me niet alleen in het belang van deze case maar ook voor de komende cases dat we onze dossier goed op orde hebben.
PS. @ yogi, voel je niet aangevallen maar het lijkt me verstandig dat we eea goed en doordacht voorbereiden (zie ook oproep van Kokkie & Mod)
0
HammR schreef:Let wel.. dit stukje forum is wel voor alles en iedereen openbaar.. zeg het maar ff.
0
Joop,
Ik ben het zeker met je eens. Goed beslagen ten ijs komen is belangrijk.
Sterker nog, ik vind het te vroeg voor een gezamenlijke actie. Van mij hoeven we eerst niet te hoog van de toren te blazen maar eerst eens afwachten of we op een nette manier via wsfh wat kunnen regelen, dus geen gezamenlijke acties vooralsnog. Heb ik ook nooit geroepen, laat dat helder zijn.
Ik heb alleen gezegd dat ik geen Yamaha blijf rijden als dit niet wordt opgelost. Dit is nu al de tweede keer is dat ik moet vechten voor mijn recht om iets wat in mijn beleving netjes opgelost hoort te worden.
Ik heb de motor begin dit jaar geïmporteerd en hij is altijd netjes onderhouden geweest. Stond 52000km op de teller. De rijstijl van de twee vorige eigenaren kan ik natuurlijk niet bepalen maar ik denk niet dat daar je tandwielen van stuk gaan als ze van goede kwaliteit zijn.
Er zijn binnen de club al een paar leden waarvan de 1900 deze reparatie heeft gehad, bijvoorbeeld Keessie en Marius. Die zijn vergoed.
Neemt niet weg dat Yamaha wegloopt voor zijn problemen. Het gaat hier niet om roest of een kleinigheidje. Het is puur een slecht gefabriceerd onderdeel waarvan ze op de hoogte zijn.. Ze hebben de kwaliteit ook verbeterd, heeft de monteur me gemeld. Het nieuwe tandwiel is veel harder en heeft een ander artikelnummer.
Dat hoeven ze toch niet te doen als de kwaliteit goed is. Dan erbij, die gast van Yamaha spreekt zich twee keer tegen om maar van de claim af te zijn en hij geeft aan dat er een recall geweest is????. Weet iemand in de club van een recall? Of zaten onze serienummers daar toevallig niet bij.
Zeer kwalijk wat mij betreft.
Maar goed, ik heb Yamaha gemeld wat ik er van vind en vooralsnog doen ze er niets mee.
Als we geen oplossing via WSFH vinden dan heb ik vette pech, ik betaal gewoon de factuur en ga over op Zundapp. Klaar.
Ben erg blij met de steun die ik krijg van jullie allemaal maar wat mij betreft hoeven we niet met een stoet naar Yamaha NL. I rest my case, ik heb gewoon een verkeerde motor geïmporteerd. Nog een geluk dat hij van mezelf is
Voor diegenen die ook xv1900 rijden en zich zorgen maken zou ik toch maar eens bij Yamaha aan de bel trekken om wat zekerheid te krijgen. Ik denk dat dat op dit moment nog belangrijker is.
Ik ben het zeker met je eens. Goed beslagen ten ijs komen is belangrijk.
Sterker nog, ik vind het te vroeg voor een gezamenlijke actie. Van mij hoeven we eerst niet te hoog van de toren te blazen maar eerst eens afwachten of we op een nette manier via wsfh wat kunnen regelen, dus geen gezamenlijke acties vooralsnog. Heb ik ook nooit geroepen, laat dat helder zijn.
Ik heb alleen gezegd dat ik geen Yamaha blijf rijden als dit niet wordt opgelost. Dit is nu al de tweede keer is dat ik moet vechten voor mijn recht om iets wat in mijn beleving netjes opgelost hoort te worden.
Ik heb de motor begin dit jaar geïmporteerd en hij is altijd netjes onderhouden geweest. Stond 52000km op de teller. De rijstijl van de twee vorige eigenaren kan ik natuurlijk niet bepalen maar ik denk niet dat daar je tandwielen van stuk gaan als ze van goede kwaliteit zijn.
Er zijn binnen de club al een paar leden waarvan de 1900 deze reparatie heeft gehad, bijvoorbeeld Keessie en Marius. Die zijn vergoed.
Neemt niet weg dat Yamaha wegloopt voor zijn problemen. Het gaat hier niet om roest of een kleinigheidje. Het is puur een slecht gefabriceerd onderdeel waarvan ze op de hoogte zijn.. Ze hebben de kwaliteit ook verbeterd, heeft de monteur me gemeld. Het nieuwe tandwiel is veel harder en heeft een ander artikelnummer.
Dat hoeven ze toch niet te doen als de kwaliteit goed is. Dan erbij, die gast van Yamaha spreekt zich twee keer tegen om maar van de claim af te zijn en hij geeft aan dat er een recall geweest is????. Weet iemand in de club van een recall? Of zaten onze serienummers daar toevallig niet bij.
Zeer kwalijk wat mij betreft.
Maar goed, ik heb Yamaha gemeld wat ik er van vind en vooralsnog doen ze er niets mee.
Als we geen oplossing via WSFH vinden dan heb ik vette pech, ik betaal gewoon de factuur en ga over op Zundapp. Klaar.
Ben erg blij met de steun die ik krijg van jullie allemaal maar wat mij betreft hoeven we niet met een stoet naar Yamaha NL. I rest my case, ik heb gewoon een verkeerde motor geïmporteerd. Nog een geluk dat hij van mezelf is
Voor diegenen die ook xv1900 rijden en zich zorgen maken zou ik toch maar eens bij Yamaha aan de bel trekken om wat zekerheid te krijgen. Ik denk dat dat op dit moment nog belangrijker is.
0
- Sheriff Lone Wolf
- Gast
- Reactions: 4
- Contacteer:
Komt wel goed vriend. Gewoon Star blijven want anders moet ik een goede vriend missen, en goede vrienden zijn zeldzaam.
Greetz Sheriff
Greetz Sheriff
0
Ons Pap is zo fier bij zo'n toffe club te behoren....
"No Bullshit"
"No Bullshit"
Vriendschap zit niet in mijn motor, evenmin in de jouwe. Vriendschap is er of niet.Sheriff Lone Wolf schreef:Komt wel goed vriend. Gewoon Star blijven want anders moet ik een goede vriend missen, en goede vrienden zijn zeldzaam.
Greetz Sheriff
Komt wel goed, schatje
0
Hier in Nederland dus ondertussen 5 gevallen: Marius/Keessie/Yogi/Grotzog/Lone Wolf
Alleen Yogi moet tot nu toe zelf betalen!!
Op een Duits MidNightStar forum het volgende gevonden:
6 gevallen, allemaal 2006/2007. Maar kan voorkomen t/m 2008.
5 gevallen zijn onder coulance verholpen, van de 6e weet ik het niet.
Voorwaarden voor de duitse Yamaha importeur waren:
1. Geen paralelimport motoren.
2. Onderhouds historie volgens "het boekje".
3. Gevallen worden individueel bekeken.
Hieronder een uitreksel van een brief van Yamaha aan degene die het in Duitsland op zich had genomen:
Alleen Yogi moet tot nu toe zelf betalen!!
Op een Duits MidNightStar forum het volgende gevonden:
6 gevallen, allemaal 2006/2007. Maar kan voorkomen t/m 2008.
5 gevallen zijn onder coulance verholpen, van de 6e weet ik het niet.
Voorwaarden voor de duitse Yamaha importeur waren:
1. Geen paralelimport motoren.
2. Onderhouds historie volgens "het boekje".
3. Gevallen worden individueel bekeken.
Hieronder een uitreksel van een brief van Yamaha aan degene die het in Duitsland op zich had genomen:
Die Antwort von Yamaha ist da:
Zunächst hat mich Yamaha gebeten, ihr Schreiben so nicht im Forum zu veröffentlichen, dem möchte ich nachkommen.
Ich werde also den Inhalt des Schreibens als auch den Inhalt meines letzten Telefonates mit Yamaha, mit meinen Worten stichpunktartig an euch wiedergeben:
Diese Infos sind ausdrücklich meinerseits ohne jegliche Garantie oder Gewährleistung bzgl. der Richtigkeit und Vollständigkeit. Sie ist keine wortgenaue Wiedergabe des Yamaha Schreibens, sondern es sind meine eigenen Worte.
Eine Weitergabe, Veröffentlichung o.ä. dieser Infos ist ausdrücklich untersagt. Wer das ausdruckt und damit zum Händler o.ä. läuft, verstößt dagegen.
• Meine und alle anderen Schadteile sind in Japan zur Untersuchung
• Yamaha geht vermutlich von einem Problem in der Oberflächenvergütung dieser Zahnräder aus, welches aber nur in Einzelfällen zu Schäden führt.
• Diese Einzelfälle sind vermutlich bedingt in der Fahrweise, genau erklären kann Yamaha das bis dato nicht. Ich wurde aber genau nach meiner Fahrweise befragt, das unterstützt diese Vermutung.
• Des Weiteren unterstützt diese These die Tatsache, dass es sehr viele XV 1900 gibt, die schon sehr hohe Kilometerleistungen aufweisen, ohne jedes Problem. ( bei uns z.B. Bredi u. Wacki, beide über 50.000 km )
• Man hat mir aber in keiner Weise ein Vorwurf gemacht, bzgl. meiner Fahrweise………ich fahre gern untertourig, die Gänge schnell geschaltet, d.h. der Motor dreht kaum über 2500 U/min, und wenn möglich alles weitere im 5. Gang.
• Es sind einige Schäden weltweit passiert, jedoch scheinbar nicht so viele wie wir vermutet haben.
• Alle bisherigen Yamaha bekannten Schäden in Deutschland kündigten sich durch Geräusche beim Fahren im 3. Gang an
• Yamaha Deutschland ist nicht bekannt, dass ein Getriebe blockiert ist, ein Blockieren wird wohl eher als unwahrscheinlich betrachtet, kann aber nie ganz ausgeschlossen werden..
• XV 1900 der Baujahre 2006 bis Ende 2008 haben als 3. Gangräder folgende Zahnräder verbaut:
• ----------------------------1D7-17131-01
• ----------------------------1D7-17231-00
• Beide wurden im Frühjahr 2009 ersetzt durch den Kit mit der Nr. 9999-03864, in dem sich die Zahnräder 1D7-17131-10 und 1D7-17231-10 befinden.
• Diese Zahnräder wurden ab Werk in dem Modell 2009 verbaut, d.h. bis einschließlich 2008er Modelle sind die alten eingebaut
• Hier deutlich der Unterschied, es können nicht nur wie angenommen die Baujahre 2006 u. 2007 betroffen sein, sondern auch 2008.
• Ich habe keine Serien Nummer erhalten, ab wann Model ein 2009er ist. Dieses versuche ich noch zu erfahren.
• Yamaha hat meinen Schaden komplett über Kulanz bezahlt. Voraussetzung dafür war, deutsches Modell, alle Inspektionen beim Vertragshändler gemacht.
• Yamaha weist eindeutig darauf hin, dass dieses nicht allgemein gilt, jeder Fall wird einzeln betrachtet und entschieden. Grundlage dafür sind die allg. Garantie- und Kulanzbedingungen.
• Für Importmaschinen werden Garantie- und Kulanzvergütungen abgelehnt, diese gehören ins Importland dieser Motorräder.
• Es wird bis dato keine Rückrufaktion geben.
Fazit:
Es können theoretisch alle Maschinen der Baujahre 2006-2008 betroffen sein. So weit ich weiß, sind in Deutschland noch keine echten 2009er Modelle am Start. Wir werden versuchen heraus zu finden, ab welcher Serien Nr. es sich um 09er handelt.
Es gibt neue Zahnräder ja, weil es einige Schäden gegeben hat. Vermutlich liegt das wohl irgendwie auch an der Fahrweise. Soweit ich weiß, sind die Zahnräder des 1. und 5. Ganges von Haus aus besser gehärtet, vermutlich hat man bei stimmten Fahrsituationen auch erhöhte Kräfte im 3. Gang. Ich fahre aber selten im 3. Gang, wie gesagt eher untertourig mit Power ohne viel Drehzahl in den 4. Gang. Vielleicht können die das dann nicht ab, ich weiß es nicht. Auf jeden Fall kann man die Schäden hören.
Das sind wohl nicht optimale Infos von Yamaha, zu mehr lassen die sich aber nicht bewegen, zumal Yamaha nicht mit Foren egal welcher Art offiziell kommunizieren möchte.
Ich persönlich habe jetzt mit meinem neuen Bike theoretisch wieder die gleiche Problematik vor mir, denn es ist mit Sicherheit mit einer viertausendeinhunderter Nummer eine Baujahr 2008. Ich werde sie trotzdem fahren, ich denke ich bin nun sensibilisiert genug, und werde auf den 3. Gang schon im Unterbewusstsein hören.
Mehr war nicht in Erfahrung zu bringen, hoffe ihr könnt trotzdem etwas damit anfangen.
PS. Was sagt ihr dazu und wie fahrt ihr eigentlich eure Bikes?
0
- RockEDstar
- R.I.P.
- Reactions: 0
- Contacteer:
Ik heb geen boekje met onderhoud.
En het is import, dus........dokken.
0
Nou....wacht even, "...these were the results from Gurmunie".yogi schreef:Ik heb geen boekje met onderhoud.
Jouw goede vriend bij Yamaha Nederland schreef aan jou, o.a.:
en hij heeft verder niks over onderhoud gezegd. Daar kwam Yamaha Duitsland mee. (Let op...geen slapende honden wakker maken!!)..worden motorfietsen die uit een ander continent, bijvoorbeeld Amerika, zijn geïmporteerd niet uitgesloten
Iemand moet er bij Yamaha zien achter te komen wat dan precies die productieserie is. Zijn dat nummers, bouwjaren of iets anders. In Duitsland zijn ze er al achter dat het de bouwjaren 2006/2007/2008 betreft.
Geef me anders jouw VIN nummer eens. Kijken of daar iets raars in staat...
Er zijn ons nu 9 motoren bekend met afgebroken tanden. Waarom voldoet jouw motor, als enige, niet aan de criteria om onder coulance gemaakt te worden?
Het is gewoon aantoonbaar hetzelfde probleem...
0
Roberto had ook nog wat info gevonden uit de States... Misschien heb je er nog wat aan als je VIN gaat bekijken /vergelijken
http://www.odi.nhtsa.dot.gov en dan zoeken in 2006/2007 op Roadliner, XV19 en XV1900 - ben benieuwd van welke productieserie die Johan geweest is...
http://www.odi.nhtsa.dot.gov en dan zoeken in 2006/2007 op Roadliner, XV19 en XV1900 - ben benieuwd van welke productieserie die Johan geweest is...