Het 240 project.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
Joop
Member
Reactions: 74
Berichten: 1313
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:27
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Joop »

Voor Reef ja, hoef een Aap niet te leren klimmen toch :preek:
0
Afbeelding

SREU#0150
Afbeelding
Gebruikersavatar
Reef
Member
Reactions: 88
Berichten: 1042
Lid geworden op: 28 apr 2015, 22:13
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Reef »

Joop schreef:Vanmorgen koppelingsplaten gehaald bij Arie Molenaar, nieuwe achterband besteld bij
de bandenboer, nieuw filter en olie gehaald, gaat Nol van de week doen, dan maken we
foto's van rem anker etc. en zal hij de maten ff doorgeven van de ringen.
Ik kan met de uitlaat erop geen foto's maken, dus ff geduld. Dan app ik ze door met
de telefoon, want ik kan ze niet op het forum krijgen :bloos:
Dankbaar.... :top:
Joop schreef:Voor Reef ja, hoef een Aap niet te leren klimmen toch :preek:
Ik heb ooit geleerd...liever goed gejat dan slecht bedacht

Het wiel niet opnieuw uitvinden.....

Of doelde je op knutsel... telefoneren
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het 240 project.

Bericht door knutselsmurf »

Nee, die klimt rustig verder. Vandaag de remklauw weer helemaal gereviseerd. Volgens het manuel elke twee jaar nieuwe seals, maar volgens mij zijn er genoeg die al in geen tien jaar vernieuwd zijn.
Deze waren er al wel een paar jaar aan toe.

Bij de aanslag moest ook nog een stofring bij. Geen wonder dat die er uitgedrukt werden.

Zoek de verschillen.

De zuigers voor....

...en na de behandeling.

Klaar voor montage van de nieuwe seals.

Zo, de zuigers er weer helemaal in.
Set wordt compleet geleverd met nieuwe ringen voor de banjo, ontluchtingsnippel met afdekdop en nieuwe ringen die tussen de twee helften zitten. De rode pasta/vet is bedoeld om de zuigers makkelijker te plaatsen. Komt niet in het systeem, maar is niet vervuilend voor je remvloeistof.
Gebruikersavatar
Reef
Member
Reactions: 88
Berichten: 1042
Lid geworden op: 28 apr 2015, 22:13
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Reef »

Wat een verschil zeg....waarmee heb je de boel schoongemaakt? Remmenreiniger neem ik aan..?
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het 240 project.

Bericht door knutselsmurf »

Aansluitend het remanker ontworpen. Doordat het een gegoten wiel is heb ik ruimte genoeg, ook met een kleinere schijf. De stalen remleiding een kwartslag terug gedraaid, anders gaat die tegen het brede, nieuwe rubber van 240 breed aanlopen.
En zo moet het remanker er dan uit komen te zien.

Rood uiteraard de gaten voor de as en de bevestiging van de klauw. Het rechthoekige gat is voor de blokkering van het anker. Anders gaat je remklauw ook mee rond tijdens het remmen.
Op de binnenkant van de achterbrug las ik een nok die past in het gat. Dan heb je bij het stellen van de belt geen storing, anker schuift gewoon mee met de as en dus het wiel. Plaats op de schijf blijft dan ook gelijk, ik heb dat weleens anders gezien.
En zo ziet het er dan uit op de motor.

Klauw mooi in het midden. Beltspanner vervalt, althans de zwarte antenne die er altijd achter uit steekt. Het stelblok van de andere zijde verhuist naar deze kant. Aan de linkerkant komt op zijn plaats de side-mount met dezelfde maat op de as. Die dient dan meteen als stelblok.
En om alvast vooruit te kijken een fotosoepje.

Als die beltspanner weg is kun je er een mooie afdekplaat op zetten. En als er op het voorwiel weer de afdekplaten komen, zwart of RVS gepolijst wil ik dat achter ook doen. En mogelijk de klauw ook poedercoaten. Maar ja, de klant bepaald.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het 240 project.

Bericht door knutselsmurf »

En om het helemaal af te maken de zeer waarschijnlijke oplossing van het rem-mysterie.
Bij het polijsten van de remzuigers zag ik dat in ieder geval 1 zuiger langere tijd scheef gezeten heeft.

Was te zien aan een schaduw/glanzend deel aan 1 zijde. Na het polijsten was het weg, dus geen schade. Maar met het uitmeten van het remanker zag ik iets vreemds aan het originele remanker.

De voorste nok, aansluitpunt van de remklauw. Normaal.

Achterste nok, nou ja, nok?? Niet normaal.
Conclusie: anker kan maar op 1 manier vast, een kant op de as, vrij stijf en uitgelijnd moet ik zeggen en de andere kant met een bout vast op de achterbrug.
Als je dan op de twee aansluitpunten je remklauw vastzet zou ook je klauw mooi uitgelijnd zijn ten opzichte van je schijf. En dat was hier dus niet het geval. Versnelde slijtage door vastlopende zuigers op de seals en een scheve slijtage van je blokken. En als ook je zuigers bij het remmen scheef gedrukt worden via je blokken op de schijf bevorderd dat het lekker lopen van het geheel niet echt.
Dat verklaart mogelijk ook dit beeld.

Veel te snelle slijtage en nog scheef ook.
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2468
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Stosh »

Verklaard veel Leon!
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Bartman
Member
Reactions: 108
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 jan 2008, 14:45
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Bartman »

Leon zo wordt je dus oppersmurf
0
Groeten Bartman.
Drive wise - drive Wildstar.

SREU#0222
Afbeelding
Gebruikersavatar
perry
Gast
Reactions:

Re: Het 240 project.

Bericht door perry »

Mooi gedaan met die beltspanner Leon.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het 240 project.

Bericht door knutselsmurf »

In afwachting van allerlei onderdelen liep ik nog even tegen een vraagstuk op. Als je kijkt naar de set-up van onderdelen die op de achteras geplaatst zijn zie je dat er een aantal bussen en lagers op die as zitten.
Als je alle Yamaha onderdelen er op zet en je de asmoer vastzet met het juiste moment zul je moeten aannemen dat door deze kracht alle lagers opgesloten zitten tussen de bussen binnen de afstand van 280mm, de ruimte tussen je achterbrug.
Het geheel draait dan op de buitenste schalen van je lagers en dus op rolletjes. Je moet het aannemen, omdat je het niet kan zien. Er zijn al voorvallen geweest dat dat niet goed ging en dat er met latoenkoper opvullingen gedaan moesten worden.( Paul)
Nu ga ik van xv1600 beltzijde naar RF600 naaf en rem en dat kent elkaar niet. Dus volgende actie zal zijn dat ik alle onderdelen ga nameten en op tekening op de as ga zetten.
Afbeelding
Bij deze aanpassing stopt het Yamaha deel bij nr 13, de bus die in de pully-naaf zit. tussen nr 7 en nr 15 komt nog een spacer 7 of 8 mm.
Afbeelding
Bij het Suzuki begint het bij het lager in het wiel, nr 16, die wordt opgesloten door nr 9. En in de nieuwe set-up moet ook daar de binnenring van de twee lagers goed opgesloten worden door het vastzetten van de achteras.
Meten wordt dus ook hier weten. En met passen en meten wordt erg veel tijd versleten. :think: :think: :think:
Plaats reactie