Het bekende zware starten van een koude motor.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

:24: :24: :top:
Gebruikersavatar
AlexV
Gast
Reactions: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 sep 2016, 13:28
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door AlexV »

Eigenlijk kunnen er maar een paar dingen mis zijn met de startmotor nl.
De spoelen van de rotor deze kan je onderling ohms doormeten. De koolborstels moeten uiteraard goed zijn en bij het vervangen ervan goed in model schuren. Dit kan je doen door een schuurlinnen tussen de collector en de borstels zodat hij de juiste vorm krijgt.
Ook de bekabeling (en isolatie) van de borstels moeten goed zijn.
De collector ook opschuren met schuurlinnen fijne korrel als er pitjes in zitten en vervolgens met scotch brite na schuren. Vervolgens zorgen dat er geen koper slijpsel tussen de koper plaatjes zit. Voor het mooie moet je hem ook nog even op een brom tester leggen om te meten of niet hij magnetisch wordt. (hiervoor moet je naar een startmotor revisie bedrijf ).
Bekijk de verbindingen van de + bout.
Glijlagers moeten uiteraard ook goed zijn.
Kijk of de magneten nog goed vast zitten, let op roest erachter .
Maar dit ter info ik neem aan dat dit gebuurt is.
Succes.
0
Gebruikersavatar
AlexV
Gast
Reactions: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 sep 2016, 13:28
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door AlexV »

Bij zn revisie bedrijf kan je ook vaak goedkoper een nieuwe kopen. Ik heb er rond de 7 tientjes voor betaald.( was wel een vrienden prijs)
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Is het dan een nieuwe of een gereviseerde? heb wel wat filmpjes gezien van revisie, maar dat stelde niet veel voor.

Link

Het enige constructieve wat ik hier zag was het schoon schuren van de collector en de groeven schoonmaken.
Ik ga de startmotor er nog een keer af halen, wisselen met de Roadstar en bezien wat het verschil is. Als het verschil aanmerkelijk is gaat de "slechte" nog een keer open en ga ik de puntjes op de I zetten. Want dan is er in het voorafgaande circuit niets mis.
Nog even een andere, elektrische vraag. Bij Jaap ging er een behoorlijke stroom door de kabels ven de Wildstar heen richting startmotor. Dat kwam van een stevige dieselaccu via een paar startkabels. Waar zou er dan een "lek" kunnen zitten?? De stroomkring was aardig goed gesloten, gezien de snelle opwarming van de kabels. Die stroom moet wel ergens de startmotor kunnen passeren, van de plus via de startmotor naar min. Dit laatste even voor mijn beeldvorming en begrip.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Dat er een grote stroom gaat lopen is niet zo gek hoor. Het feit dat kabels warm worden tijdens deze startstroom is ook normaal, althans als de kabels ( + en - ) te dun zijn en er een zekere elektrische weerstand in zit

Even als voorbeeld: stel dat de totale weerstandswaarde van de kabels slechts 0,1 Ohm zijn en de opgenomen stroom 30 Amp is.
Dit betekend dat er 0,1 x 30 = 3V spanningsverlies over de kabels staat. hierdoor blijft er maar 9 Volt over voor de startmotor.

Voor de vermogensontwikkeling in de kabels wordt dit I x I x R = 30 x 30 x 0.1 = 90 Watt ( wordt omgezet in warmte)
Daarom is het zo belangrijk dat alle contacten zeer schoon moeten zijn en dat de + en - kabel voldoende dik moeten zijn
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat er op door originele kabels eigenlijk meer stroom nodig was om de startmotor vlot te laten rondgaan. Maar dat deed hij dus niet. Maar is het dan wel zo,n grote verbruiker dat op dat moment de originele kabels erg warm, zeg maar gerust heet werden. Pakt de startmotor dan meer stroom als hij niet goed functioneert? Hij zet het op dat moment niet om in arbeid.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Als het spanningsverlies over de kabels groter is (dunnere kabels) dan wordt de spanning over de startmotor lager.
Om nu toch een bepaald vermogen de ontwikkelen in de startmotor moet de stroom hoger worden. P=U x I
De maximale stroom die kan lopen wordt natuurlijk wel begrensd door de capaciteit van de accu
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Maar we hebben het nog steeds over de originele plus en min kabel van de Wildstar. Die zouden toch dik genoeg moeten zijn en de juiste weerstand hebben af fabriek. Dus is mijn vraag, waar gaat het mis?? Accu goed, originele kabels, startmotor schoongemaakt, solenoid met de hand op maximale uitslag. Niets veranderd, startmotor gewisseld en niets meer aan de hand. Conclusie, de oude startmotor!
Dus die ga ik bij de Blauwe toch nog een keer onder hande nemen.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Het probleem zou ook ergens anders kunnen liggen. Zo zou het kunnen zijn dat er een te rijk gasmengsel staat afgesteld.
Hierdoor zou tijdens het starten een pre-ontsteking van het gasmengsel kunnen ontstaan waardoor de startmotor moeite heeft om de laatste millimeters van de zuigerbeweging te overwinnen tijdens de compressie slag. Probeer eens de gasnaald iets dieper te stellen en mogelijk ook de pilotsproeier te verkleinen.
Ik ben benieuwd naar het effect
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Je zou voorafgaand een deze test ook de carburateur kunnen verwijderen, en dan de motor proberen te starten. Als deze dan beter ronddraait zou dit mn theorie bevestigen. Blijft de oude situatie gelijk dan is het wellicht toch een startmotor probleem
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Plaats reactie