Het bekende zware starten van een koude motor.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Knutselsmurf »

Bij veel XV1600 rijders mogelijk een bekend verschijnsel. Het soms moeilijk rondgaan van de startmotor en dus de rest van het blok bij koude, lees eerste start s,morgens.
Mogelijke, eerder genoemde oorzaken:
1. Slecht functionerende solenoid.
2. Slechte massa.
3. Zwakke accu
4. Plakken van de koppelingsplaten , dikke olie.

Uiteraard ook een aantal oplossingen.

1. Hevel, lees lepeltje bediend door de solenoid iets verbuigen.
2. Nieuwe accu.
3. Extra massakabel trekken.
4. Startmotor van een Warrior monteren.

Al die adviezen heb ik in het verleden voorbij zien komen maar eigenlijk nooit veel meegekregen van de resultaten van deze adviezen. Ik heb het zelf nog regelmatig dat ik s,ochtends denk, dat mag wel iets vlotter rond. Nu krijg ik zelf regelmatig vragen over dit voorval, maar heb eigenlijk geen onderbouwde oplossing.
Zou in ons startsysteem, dus solenoid, kleplifting, dunnere olie iets uitmaken? De twee stiften, die door de solenoid bedient worden lopen door een ruimte met hopelijk niet de Harley marges, maar met minimale ruimte. Zou hier aanslag in combinatie met wat dikkere olie mogelijk weerstand kunnen ontstaan, waar de relatief lichte solenoid niet mee uit de voeten kan?
Een discussiepuntje, oftewel, een vraag van mij, omdat ik graag alles wil weten en delen.
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Hallo Leon,
De solenoid is best erg krachtig, waardoor de bediening van de stiften nauwelijks weerstand geven. Wel moet je eraan denken dat deze stiften de kleplifters moeten open drukken, dat kost wel wat kracht.
Denk niet dat een dunner olie veel zal uitmaken, en wellicht andere nadelige gevolgen kan hebben.

De optie van een extra massakabel direct op de bevestiging bouten vd startmotor zou misschien kunnen helpen.

Verder zou je ook de pluskabel vd accu naar het startrelais en van het startrelais naar de startmotor kunnen verzwaren.
Of dat nodig is, kun je eenvoudig meten mbv een universeel meter door een meetpen op de plus vd accu aan te sluiten en de andere op de plus op de startmotor. Hierdoor kun je het spanningsverlies over de kabel en relais meten.
Een ander meting kan door een meetpen op de plus van de startmotor te houden en de andere aan massa.
Bij beide metingen zorgen dat de motor niet aan kan springen, dus even draadje van de bobines af halen of alle bougies doppen eraf trekken.

Handig is om dit met zn tween te doen zodat iemand kan starten terwijl de andere het meetinstrument bediend.

gr Johan aka Rebel57
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Hartelijk dank, Johan, had al gehoopt dat je zou reageren. Het blijft dus eigenlijk een elektrische oorzaak. Dat scheelt een stuk.
En voor wat betreft de olie, ik blijf op de 15W40 zitten, volgens manuel. Hoewel er meerdere zijn overgegaan naar 10W40.
Ik merk inderdaad dat de Bleustar makkelijker start als de Roadstar. De blauwe heeft een dikkere startkabel als origineel en volgens mij heb ik beide voorzien van een eigen massa kabel.
Ik ga eens lekker meten als ik terug ben en zal hier verslag doen.

En, hoe verloopt je reis??
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Haha de reis zit er bijna op. Nog een paar honderd km
Wij varen morgen nog 50 uur door dan zijn we op de bestemming.
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huskey
Member
Reactions: 56
Berichten: 1127
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:00
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Huskey »

da's knap!!! 50hr in een dag!;)
0
Ben a.k.a Huskey


Afbeelding
SREU#0549
Gebruikersavatar
pmponer
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door pmponer »

Lijkt wel een voormalig werkgever van mij.
"Er zitten 24 uur in een dag, MAAR DAN HEB JE DE NACHT NOG!"

:)
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Rebel57 »

Yep ruim 2 dagen non stop
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
WillemV2
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door WillemV2 »

Hallo techneuten en liefhebbers,

Ik zou wat betreft het “luie” starten en toevoeging willen maken.
Als zoon van een vader die een winkelbedrijf had (de goede man geniet al ruim 17 jaar van zijn pensioen samen met mijn moeder in volle tevredenheid) weet ik dat bijvoorbeeld startmotoren door vervuiling van de collector en de koolborstels niet meer hun optimale koppel kunnen opbrengen.
De ruimtes tussen de lamellen kunnen zich gaan vullen met vuil koolslijpsel etc.
De aanliggende zijdes van de koolborstels kunnen groeven gaan vertonen zodat niet meer het hele oppervlak tegen de koperen lamellen van de collector aankomt zodat de stroomdoorgang niet meer optimaal is.
Daarentegen kan het zelfs zo zijn dat de stroomopname groter wordt terwijl het afgegeven vermogen minder wordt.
Er ontstaat steeds meer vonk tussen koolborstel en collector.
Ook kan het zijn dat de veerspanning die de koolborstel op de collectorlamellen drukt niet meer optimaal is door vuiophoping in de geleider of de veer die door verschillende oorzaken minder druk uitoefend.
Er kan ook een slijtage optreden op het vlak van de koolborstel zodat deze niet meer helemaal aanligt over de te verbinden lamellen.
Kortom: veel addertjes onder het gras, maar er kan zelf veel opgelost worden.
Het wordt een heel verhaal dit allemaal uit te leggen dus ik laat het zo even.

Voor nu deze bijdrage van mij wat betreft de startmotor.
Mocht ik onzin verkopen dan sta ik open voor neersabelende kritiek.
Ik heb met veel plezier weer gelezen waar de bottlenecks te vinden zijn qua starten.

Vriendelijke groet,
Jan Willem.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Goede informatie, Jan Willem. Je zou dus inderdaad zelf een deel van de ellende kunnen oplossen door eens kritisch te kijken naar je startmotor, en met name de binnenzijde.
En er komen waarschijnlijk niet zo veel reacties op omdat de meeste onder ons niet de startmotor gaan openen. Dit ondanks het feit dat het niet echt moeilijk is.
Ga het toch opnemen in mijn winterklussen, baat het niet dan schaadt het niet!
Gebruikersavatar
Keesie
Gast
Reactions: 3
Berichten: 970
Lid geworden op: 10 feb 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Keesie »

:preek: Tip van Keesie,als iets goed werkt blijf er dan van af :24:
0
SREU#0456
Afbeelding

You can t always get what you want
But if you try sometime you just might find you get what you need...
Plaats reactie