Brain's Airbox modification for de 1900 models

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door Rebel57 »

Beste Fons ik weet niet wat je doel is met de motor, heb je vermogen te kort? of wil je gewoon een wat ander geluid of wellicht nog meer.

een ding staat vast, dat is dat de motor in originele configuratie goed op elkaar is afgestemd.
Ga je dingen veranderen, bv een luchtfilter of een uitlaat of beide, dan betekent dit dat er ook iets gedaan moet worden aan de brandstof kant.
Een MS maakt gebruik van een mapping systeem waarbij de brandstof-luchtverhouding bij verschillende belastingen worden geregeld. Dit is een prachtig systeem, maar heeft ook zn beperkingen. In een basisconfiguratie is alles op elkaar afgestemd en als je daar veranderingen gaat aanbrengen dan moet je ook de mapping aanpassen. Dit is niet erg moeilijk, maar daarvoor heb je wel speciale apparatuur voor nodig. Ga je dat niet doen dan zal de motor waarschijnlijk op een te arm brandstofmengsel werken. Met het rijden hoef je daar niet direct iets van te merken, hooguit dat de motor wat meer ploft als je gas terug neemt. Kwalijker is dat de verbrandstemperatuur te hoog kan worden wat op den duur schade kan veroorzaken.
Bij een meten op een zgn dyna-bank wordt naast het vermogen ook de brandstof-luchtmengsel gemeten.

Alleen bij een juiste verhouding(AFR) kun je een vermogenstoename verwachten als je een uitlaat of inlaat verandering doorvoert

Er bestaan div modulles voor een MS om dit mbv een labtop zelf aan te p[assen, maar dan moet je wel weten wat je doet!!!!
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door Thefons »

Thnx Rebel, goede opmerkingen.
Ik zelf heb nog niet eens gereden met deze motor. (Zit nog te revelideren na ongeluk met mijn roadstar) Een goede vriend van mij heeft hem voor mij van Maastricht naar Haarlem gereden en die gaf aan dat de motor nogal inhield bij wat hogere snelheden. Online naar oplossingen gekeken( heb daar nu alle tijd voor) en daaruit bleek dat de pcv hier wel een oplissing voor was. Ook ben ik niet te tevreden met het geluid: had op de roadstar cobra shorts met bigcity thunder dempers: prachtig mooi geluid. En omdat ik ook weer K/N luchtfilter wilde kwam ik die Brian Airbox mod tegen: ergo een aantal wensen die ook maken dat zoals ik al zei: needs tuning. Waarbij dus alle opties bijeengenomen een goed afgestelde pcv noodzakelijk maken. Zodra ik voldoende hersteld ben doe ik alle mods uitvoeren en zodra ik zelf weer kan rijden gaat ie naar een tuner. Heb er een in amsterdam gevonden, maar wellich kan iemand hier een advies daarop geven? Zal nog wel een nieuw draadje opene hiervoor, ben nu lijkt me iemands anders zijn draadje aan het vervuilen.
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door SkyZip »

Kleine aanvulling op dit topic: Afgelopen zaterdag tijdens de knutselmiddag heb ik het volledige deksel van de luchtfilterbehuizing verwijderd en het K&N luchtfilter wordt nu op zijn plaats gehouden door 2 plaatringen. De motor reageert nu veel soepeler op het gas, lijkt sneller op te trekken, klinkt een stuk beter (zwaardere roffel tijdens gas bijgeven), maar ik rij nu ook wat zuiniger. Al met al lijkt het alsof de motor eindelijk de zuurstof krijgt die hij nodig had.
Kosten: 2 rvs plaatringen a 20 cent :)
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door Thefons »

Ah lol! :star:
Het enige wat mij weerhoud om dit ook zo te doen is dat ik heb gelezen dat je dan kans loopt op inlekken van regen water, en omdat ik all wheater rijder ben is die kans gewoon groot.
Ik zag ook witte kalk sporen bovenop het deksel, alsof er plasjes water waren opgedroogd die zich verzameld hadden tussen de vierkantjes bovenop als de motor op de jiffy staat, dus van regen als de motor buiten staat( bij mij altijd! :huilen: ).
Ik heb geen idee hoe de motor omgaat met een paar druppels water tijdens de verbranding door, en als ik zie hoe die motoren bij Paris-Dakar door stroompjes heen denderen, kan het misschien ook helemaal geen kwaad? :kweenie:
Ik ben benieuwd of het weghalen van dat schot aan de voorkant en het verhogen ook al zo'n resultaat dat jij nu scoort, oplevert :top:
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door Thefons »

PS. Ik heb de PowerCommnder V ook aangesloten en die voorzien van de mapping voor mijn nieuwe D&D slipons( moet ik er nog onder schroeven). Die mapping is ook goed voor de gemodde airboxen. Als ik nu eidelijk eens kan gaan rijden maak ik nog een afspraak met de tuner
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door SkyZip »

Ik rij zomers en winters, maar heb nog nooit een druppel water onder mijn tank gezien ?
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

Re: Brain's Airbox modification for de 1900 models

Bericht door Thefons »

SkyZip schreef:Ik rij zomers en winters, maar heb nog nooit een druppel water onder mijn tank gezien ?
Kijk: een motorrijder naar mijn hart! :24:

Ik moet de motor nog laten tunen, en dan zal ik tijdens het tunen kijken of als ik die deksel weg laat ook meer vermogen krijg: meten is weten :34:
Zou wel heel gaaf zijn als zo'n simpele oplossing al meer PK's gaat leveren! Wat nou BAM en anderen! :26:
Plaats reactie