Ik ben van plan om de PC5 op mijn MS te monteren en daarom gisteren gebeld met Dolf van Hilltech. Hij adviseerde om naast de Power Commander ook een Autotune module er bij aan te hangen. Maar is dat echt nodig? Ik bedoel, eenmaal goed afgesteld is toch goed denken dan?
Ik snap best dat de motor opnieuw afgesteld moet worden als je bijvoorbeeld een ander luchtfilter of andere uitlaat monteert, maar dat is minder duur als een Autotune module van 260 euro. Zie ik iets over het hoofd?
Power Commander 5 voor de Midnightstar
Re: Power Commander 5 met Autotune
Dat het met de Wildstar veel eenvoudiger waseRJee schreef: Zie ik iets over het hoofd?
0
SREU#0001
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
103 PK 183 NM
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
103 PK 183 NM
Re: Power Commander 5 met Autotune
Update:
Ondertussen heb ik gebeld met PowerPoint in Tiel en hij raadt het ook af. Volgens hem is een goed gemaakte mapping voldoende.
Eventuele verschillen die de Autotune zou corrigeren zijn nauwelijks of helemaal niet merkbaar op de MS (of welke V-twin ook).
Ook 2 lokale Dynojet-gespecialiseerde tuners, JR-tuning en Kleinstra Motoren achtten de Autotune niet noodzakelijk.
Ook heb ik gemerkt dat de prijzen behoorlijk verschillen.
Hilltech rekent 125 euro voor het monteren, inregelen van de Power Commander en het afstellen van de motor, terwijl ze bij JR tuning 225 euro vragen voor hetzelfde pakket.
Tot dusver is PowerPoint in Tiel het meest voordelig, daar ben ik voor 450 euro klaar (PC5 + montage en afstellen).
De PC5 kost bij alle 3 bedrijven ongeveer hetzelfde, ca 360 euro.
Ondertussen heb ik gebeld met PowerPoint in Tiel en hij raadt het ook af. Volgens hem is een goed gemaakte mapping voldoende.
Eventuele verschillen die de Autotune zou corrigeren zijn nauwelijks of helemaal niet merkbaar op de MS (of welke V-twin ook).
Ook 2 lokale Dynojet-gespecialiseerde tuners, JR-tuning en Kleinstra Motoren achtten de Autotune niet noodzakelijk.
Ook heb ik gemerkt dat de prijzen behoorlijk verschillen.
Hilltech rekent 125 euro voor het monteren, inregelen van de Power Commander en het afstellen van de motor, terwijl ze bij JR tuning 225 euro vragen voor hetzelfde pakket.
Tot dusver is PowerPoint in Tiel het meest voordelig, daar ben ik voor 450 euro klaar (PC5 + montage en afstellen).
De PC5 kost bij alle 3 bedrijven ongeveer hetzelfde, ca 360 euro.
0
SREU#0121
Re: Power Commander 5 met Autotune
Heb de ''map'' (voor vervangings demper en
K&N luchtfilter) zelf gedownload en dmv
de laptop in de powercommander geladen, is echt heel
eenvoudig de powercommander heeft nl een usb aansluiting.
Daarna een dyno bank gezocht (Kaatsheuvel) en alles bleek
perfect te staan, niks meer aan doen was de melding.
Een goeie 95 pk en een toch wel giga koppel van 242Nm bij 2200
toeren per minuut.
K&N luchtfilter) zelf gedownload en dmv
de laptop in de powercommander geladen, is echt heel
eenvoudig de powercommander heeft nl een usb aansluiting.
Daarna een dyno bank gezocht (Kaatsheuvel) en alles bleek
perfect te staan, niks meer aan doen was de melding.
Een goeie 95 pk en een toch wel giga koppel van 242Nm bij 2200
toeren per minuut.
- Willem Polman
- Member
- Reactions: 20
- Berichten: 1334
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
- Contacteer:
Re: Power Commander 5 met Autotune
Ik heb deze week vernomen dat er nu andere systemen zijn, o.a. van Cobra, waarbij je helemaal niets meer mapt. het systeem mapt zelf voortdurend bij het rijden. past zich aan aan het aanwezige systeem (b.v. V&H) en de omstandigheden. Meer PK e.d. ook. Bij HD Downtown in Duiven plaatsen ze iets dergelijks, ander merk, op HD. Maar is er dus ook voor metric.
Ben de naam even kwijt. Was in ieder geval geen Power commander meer nodig. Die regel je af op het een (koppel) of ander. Dus of/of. Zeg ik het goed?
Ben de naam even kwijt. Was in ieder geval geen Power commander meer nodig. Die regel je af op het een (koppel) of ander. Dus of/of. Zeg ik het goed?
0
Re: Power Commander 5 met Autotune
Dat is inderdaad een Fuelcontroller met autotune, de Cobra PowrPro Tuner.Willem Polman schreef:Ik heb deze week vernomen dat er nu andere systemen zijn, o.a. van Cobra, waarbij je helemaal niets meer mapt. het systeem mapt zelf voortdurend bij het rijden. past zich aan aan het aanwezige systeem (b.v. V&H) en de omstandigheden. Meer PK e.d. ook. Bij HD Downtown in Duiven plaatsen ze iets dergelijks, ander merk, op HD. Maar is er dus ook voor metric.
Ben de naam even kwijt. Was in ieder geval geen Power commander meer nodig. Die regel je af op het een (koppel) of ander. Dus of/of. Zeg ik het goed?
Deze doet hetzelfde als een Power Commander met de losse Autotuner, de AT-200.
Ik heb me laten vertellen dat een standaard mappen nog behoorlijk kan afwijken, omdat geen enkele motor gelijk is.roberto schreef:Heb de ''map'' (voor vervangings demper en K&N luchtfilter) zelf gedownload en dmv de laptop in de powercommander geladen, is echt heel eenvoudig de powercommander heeft nl een usb aansluiting. Daarna een dyno bank gezocht (Kaatsheuvel) en alles bleek perfect te staan, niks meer aan doen was de melding.
Een goeie 95 pk en een toch wel giga koppel van 242Nm bij 2200toeren per minuut.
Jouw ervaringen zijn duidelijk wel goed geweest en is ook zeker de moeite om te proberen. As ik het apparaat los bestel ben ik voor een 300 euro klaar.
Testen en afstellen zal geen 150 euro kosten lijkt me? Een gemiddelde run kost een paar tientjes volgens mij.
Wat een koppel inderdaad! Verder niets aangepast, behalve luchtfilter, uitlaat en Power Commander?
0
SREU#0121
Re: Power Commander 5 met Autotune
Even opletten !!!!!!!!!!!!
Het veranderen vd mapping is tegenwoordig echt heel eenvoudig via een USB=poort,
maar als je dat van plan ben, maak eerst even een kopie van de oude, dan kan je altijd terug naar de oorspronkelijke setting
Voor de rest is het net zo eenvoudig als een bestandje op een USB-stick te zetten
Voor diegene die dit eens willen proberen heb ik de software op cd staan
Het is ook vrij te downloaden via http://www.powercommander.com
Het veranderen vd mapping is tegenwoordig echt heel eenvoudig via een USB=poort,
maar als je dat van plan ben, maak eerst even een kopie van de oude, dan kan je altijd terug naar de oorspronkelijke setting
Voor de rest is het net zo eenvoudig als een bestandje op een USB-stick te zetten
Voor diegene die dit eens willen proberen heb ik de software op cd staan
Het is ook vrij te downloaden via http://www.powercommander.com
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Power Commander 5 met Autotune
Heb jij ervaringen met mijn verhaal Johan, voor wat betreft de "standaard" mappen voor bijvoorbeeld een slip-on demper en open luchtfilter?
Dat dit nog steeds een "bij benadering" mapping betreft?
Dat dit nog steeds een "bij benadering" mapping betreft?
0
SREU#0121
Re: Power Commander 5 met Autotune
Ja dat heb ik, niet alleen met motorfietsen maar natuurlijk ook in de auto brancheeRJee schreef:Heb jij ervaringen met mijn verhaal Johan, voor wat betreft de "standaard" mappen voor bijvoorbeeld een slip-on demper en open luchtfilter?
Dat dit nog steeds een "bij benadering" mapping betreft?
op internet kun je eenvoudig een passende "mapping" vinden voor je motor welke in uitgerust met verschillende aftermarket luchtfilters en uitlaatsystemen
Dit is een goed begin, afhankelijk van hoe de motor zich gedraagt kun je de AFR voor een bepaald toerengebied veranderen
Bijvoorbeeld als je een ander luchtfilter monteert dan zal er in verhouding meer lucht worden toegevoerd waardoor de AFR verandert (dit heb je bij alle motoren)
Bij de powercommander kun je dat eenvoudig veranderen van bv een AFR van 14.5 naar 13.5
AFR (Air-Fuel-ratio) zegt iets over de verhouding lucht brandstof.
Bijvoorbeeld (AFR13.5) betekent 13.5 delen lucht 1 deel brandstof
Bij motoren met een carb, moet je dus sproeiers en vaste instellingen veranderen om de juiste AFR te krijgen en dan is dit ook nog sterk afhankelijk van de luchtdruk (rijden in bergen of op zeeniveau)
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm