Olie perikelen

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rick99
Gast
Reactions:

Olie perikelen

Bericht door rick99 »

Byzonder is het wel, bij verschillende dealers en motorzaken gevraagd welke olie nu het beste is voor mijn xv1900 en xvs950.

Ik heb zoveel verschillende reacties gehad dat ik mij afvraag of men wel op 1 lijn zit.
10w40 zou voldoen semi synthetisch
Nee meneer, u moet echt 20w50 gebruiken vtwin hebben dat echt nodig
10w50 zou ook kunnen
En ga zo maar door.

Maar wat is nu het beste voor deze motor?
Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
rick99
Gast
Reactions:

Re: Olie perikelen

Bericht door rick99 »

Had ik gedaan, maar vind het wel byzonder dat zoveel zaken zo een verschillende antwoorden geven.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Olie perikelen

Bericht door knutselsmurf »

Wat hebben wij hier nu als leek "verstand" van olie. Specificaties van de motor moet sowieso leidraad zijn voor je keuze. Als olie van €23 de liter je een goed gevoel geeft moet je dat vooral doen, je motor gaat er niet van kapot. Dus kom je naast de spec,s in de situatie van ervaringen. Ook die zijn heel verschillend, hoewel ik niet denk dat wij als gebruiker daar veel verschil in zullen merken. De oliemaatschappijen in samenwerking met auto en motorfabrikanten hebben maar 1 doel, veel olie verkopen. Dus ook de intervallen zijn vaak discutabel.
Over ervaringen gesproken, heb 15 jaar en 100.000 km gemaakt met twee Honda,s Transalp, zomer en winter met de olie van de Aldi. Heeft nooit tegen mij gezegd dat er de verkeerde olie in zat, geen overmatige slijtage en heeft me nooit stil laten staan.
Dus ik zou gewoon de spec,s van Yamaha volgen, daar kun je in elke prijsklasse olie voor kopen. En na een probleemloos seizoen is dat gewoon "JOUW" olie die het beste is voor jouw motor. Loop je ook qua garanties nooit een risico. En neem alsjeblief afscheid van het "Olie spook".
Gebruikersavatar
WillemV2
Gast
Reactions:

Re: Olie perikelen

Bericht door WillemV2 »

Goedenavond beste lui,

Ik sluit mij volledig aan bij het verhaal van de smurfende rijder wat hij geschreven heeft dat SPOOK dat olie heet!
Gewoon de voorgeschreven olie er in, verversen op tijd en minimaal 1 keer per jaar, bij elke verversing nieuw oliefilter in plaats van om de keer.
En als je de motor start de boel warm rijden en niet voor de fun effe laten lopen, uit en de volgende week weer 5 minuutjes laten dat is een echte killer.
Mocht je van de zomer lange tochten in Zuid Europa bij hoge temperaturen gaan toeren eventueel de index aanpassen en bij reizen naar het noorden of oosten de andere kant op.
Ik moet toegeven dat het soms erg interessant is om allerlei sites over motorolie uit te pluizen met een bakkie koffie erbij, maar geniet van het rijden en laat je niet gek maken.
Olie is geld en met grote winsten kun je de meest gelikte reclames maken, al dan niet met het inhuren van een paar beste marketing psychologen.
Nou doe ik het ver...... ook weer!
Het Oliespook. Ksssssst,vort, wegwezen!

Veel plezier met rijden, onderhoud, en andere motor en niet motorgerelateerde activiteiten.

Vriendelijke groet,
WillemV2
Plaats reactie