Grote problemen met performance Stratoliner

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Hallo Johan en Stan,

Excuses voor de late reactie. Ik was vreselijk druk met een interieuraanpassing bij familie.
Hardstikke bedankt voor het meedenken.

Ik zou eerst gebruik willen maken van het voorstel van Stan.
Dan kan ik in iedergeval een defecte/losse defecte kat en/of exup uitsluiten of vaststellen.
Hoe ik dat ga doen, weet ik niet zo snel.
itlaat en servomotor ophalen bij Stan, verwisselen bij mij thuis of bij motorgarage of elders in de buurt?
Of met de bike naar Stan (voorlopig nog koud en pekelgevaar onderweg?
Een aanhanger regelen, bike erop en daarmee dan naar Stan?
Maar Stan, in dat geval, kun jij de boel dan verwisselen? Dus tijd, etc.
Ik kan de bike natuurlijk een tijdje laten staan en later ophalen.

Als na de uitlaat en exup test het probleem blijft, is er de optie wachten op Johan en dan naar de injectoren kijken.

Schiet gerust weer mannen.
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Stosh »

De voorste bocht kan op je motor blijven zitten alles erna is makkelijk zelf te vervangen. Ik heb alles los liggen je kan het zo ophalen zelf monteren en uitsluiten. Mijn originele uitlaat is helaas niet te koop en wil hem graag bij de motor houden maar je mag hem altijd even lenen voor het uitsluiten van je probleem.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Gerrold
Member
Reactions: 119
Berichten: 2183
Lid geworden op: 04 jan 2008, 09:09
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Gerrold »

originele kun je bij mij ook lenen Wim, is iets dichter bij
0
Afbeelding
SREU#0102
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Dankjewel Gerrold. Is natuurlijk een handiger optie. Ik ga bekijken wanneer ik dit kan oppakken. Stan, ik houd in dat geval de servomotor optie nog even vast. Ik heb anderhalf uur met de eigenaar van een motorgarage in Andelst gesproken, die de pijp wil overzetten en er wat mee wil testen. Wil tevens toch de brandstofpomp toch controleren. We spreken vooraf een tarief af. Ook hij denkt dat het, als het niet exup of cat is, de injectoren zijn
0
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

UPDATE /

De problemen met de Strat lijken vooralsnog opgelost. Mijn excuses aan degenen die aangeboden hebben ergens mee te helpen, maar nog steeds niets van mij vernomen hadden. Stan ivm excupklep en uitlaat, Gerrold idem en Johan ivm beschikbaarheid eind maart. Inmiddels had ik ook een afspraak met Frits van UWvoertuig.nl in Andelst, die allereerst mijn excup en brandstofpomp zou nakijken. Ik kwam aan Frits via heel goede verhalen van mensen bij Big Rivers in Heteren (HD Dealer) en anderen via forums die buitengewoon goed te spreken waren over Frits. Met name het feit dat hij zich in een probleem bijt, tevoren een stappenplan en financiele consequenties bespreekt, sprak mij aan. Terug naar de bike: mocht brandstofpomp en excup goed blijken, dan zou hij de injectoren controleren en evnt reinigen of vervangen. De tank lag er dan toch al af en luchtfilter en bougies ook binnen bereik. Brandstofpomp XV1900 was voor hem al bekend terrein door eerdere klus bij andere klant en relatief eenvoudig (wel wat gepruts met ruimte en slangetjes).
Zoals iedereen die mijn berichten volgde weet, bleef ikzelf van begin af vermoeden dat het iets met de injectie was. Om die reden had ik in november de bike weggezet met volle tank en daarin Xeramic Moto Injector reiniger. Overigens op aanraden van een Suzuki dealer die ik sprak. Voor wegzetten in winterstalling: 15 minuten stationair laten lopen, uitzetten, nachtje injectoren laten "inweken", volgende dag ritje van half uur, motor in winterstalling. Eind 2018 nog gesproken met injectiespecialist Loek Frederiks in Goes, die zei dat het niet aan de injectoren kan liggen (n.a.v. mijn uitgebreide beschrijving). Voor de WSFH openingsrit in maart heb ik 2 dagen ervoor hetzelde ritueel met Xeramic herhaald. De openingsrit liep de bike bijna de hele tijd als een zonnetje. Dat bevestigde mijn gevoel. Ik heb op 12 april de Peringatan Ride Out gereden. Ongeveer 2 dagen ervoor weer het ritueel met Xeramic herhaald. Ongeveer 151 km snelweg naar de start Assen, daarna ruim 240 km in alle tempo's gereden (van langdurig stapvoets in 1e en 2e versnelling, naar 50 tot 80 km/uur over provinciale wegen en langs/door dorpen, in wijken soms lang stationair, dan weer over stukken snelweg, etc. Daarna vanuit Lelystad weer 120 km over snelweg naar huis. De bike liep als een trein, een naaimachientje, als een goed onderhouden, jong gebruikte XV1900. Daarna zonder Xeramic 2x getankt (niet vol) en 2 weken woon/werkverkeer 35 km/per dag. Deels snelweg en provinciale wegen. Ik heb alles eruitgehaald in die ritjes. Vandaag gooi ik na tanken weer Xeramic in de tank. Frits, die er nu van weet, adviseerde mij dat nog enkele keren te doen. Steeds bij halfvolle tank Xeramic erin en voltanken. Nog 2 of 3x. Ik geloof erin.

Overigens tank ik sinds september vorig jaar nog uitsluitend bij de bekende merken en niet meer bij Tinq, Tango, etc. Zit misschien tussen de oren, maar ik ben overtuigd van het feit dat de problemen komen door inferieure brandstof. Het ontstond na een rit in Italie, waar elk tankstation weer andere exotische brandstofnamen voerde. Ik weet niet of er troep in die pompen kan hebben gezeten door geringe omzetsnelheid.

Hopenlijk was dit dus echt het jarenlang aanhoudende euvel. Inmiddels had ik o.a. bij een dealer in Velp in bijna anderhalf jaar en 3 bezoeken al ruim 800 euro uitgegeven aan "uitzoekkosten". Zij kwamen feitelijk niet verder dan een nieuwe accu. Zelfs de brandstofpompdruk meten was een lastige voor hen (??). Ik kreeg te horen dat ze daarvoor een apart meetinstrument moesten aanschaffen (??). Alle signalen mbt injectie (noemde ik elke keer) zijn genegeerd. Kon niet. Resultaat bleef uit.
Ik weet als ex ondernemer dat een klant hoge verwachtingen kan hebben. Te hoog vaak. Of denkt iets te weten, er verstand van te hebben. Toch luisterde ik wel naar die klanten. Ik weet dat een case zoals ik voorlegde erg complex kan zijn, maar volgens mij wezen alle gedocumenteerde verhalen met een link naar mijn klachten op: brandstofpomp, excup, injectoren, defecte sensoren, bougies (zwemmend in brandstof), verstopte slangetjes, afgeknelde slangetjes, niet aangesloten slangetjes, etc. Het meeste daarvan ligt onder handbereik als de tank eraf is.

Ik ben benieuwd naar wat techneuten Stan en Johan van mijn verhaal en conclusie vinden. Ook als ze mijn mening niet delen. Tenslotte ben ik echt een leek op dit gebied.

Ik heb eind mei een 3-daagse rit naar Sauerland, waarna ik weer verslag uitbreng.

NB. Ik was op het spoor van de injectoren gezet (3 jaar geleden) nav een verhaal op een forum van studenten van de TU Delft. Een docent merkte daar met een lang en zelfs voor mij duidelijk verhaal op, dat er een rijtje symptomen zijn die kunnen duiden op injectieproblemen. Ik herkende er enkele. Hij wees daarbij oa op erg schraal brandstofmengsel, wat toevallig ook bij mij gemeten was op de Dynotestbank bij de Valkenier in Barneveld. Tot 3000 toeren erg schraal en vermogen slecht en onregelmatig, te heet worden cylinders. Boven 3000 toeren minder schraal. Bij uitlezen computer geen storingen van sensoren of injectiefalen. Volgens de docent leest geen enkele computer slecht functioneren verstuivers uit, omdat met name dat stuk puur mechanisch is. Advies aan zijn studenten: kijk bij genoemde symptomen eerst naar de injectoren en reinig die eventueel (eigen samenvatting van mij).
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Dus toch de injectoren?? Told you
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

rebel57 schreef: 24 apr 2018, 11:19 Dus toch de injectoren?? Told you
Weet ik. Maar ik gaf dat zelf ook aan bij de techneuten bij Roadrunner en Fredriks ook aan. Bij Roadrunner 2 jaar geleden al nav dat TU Delft document. Maar kreeg nul op rekest. Wilde liever niet wachten tot eind maart. Vandaar (ongeduldig misschien) dat ik aan de bel trok bij Frits in februari. Hij kon de bike net voor de openingsrit testen. Toch wilde hij starten bij brandstofpomp, vanwege slechte start en onregelmatig lopen. Excup had ik zelf al bekeken, klep werkte gewoon. Vanwege succes met reiniger (toeval eigenlijk door tip van Jan Dokter in Ede, die ook aan injectie of brandstofpomp dacht) net voor openingsrit overlegd met hem het aan te zien met injectiereiniger.
0
Gebruikersavatar
Lucske
Star Friend
Reactions: 0
Berichten: 636
Lid geworden op: 11 jan 2008, 19:22
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Lucske »

Hoi Willem,
Ik heb even deze topic vanaf begin door gelezen en dit lijkt zo sterk op wat Gabber in 2016 aan de hand had tijdens onze bevrijdingsroute door Frankrijk. Wat mij meteen opvalt na het lezen van jouw verhaal is dat wij toen ook bij allerhande tankstations met minder bekende namen getankt hebben, regelmatig zelfs ook alleen maar de E10 benzine beschikbaar. Het rare aan heel het verhaal is wel dat Lex (ook met stratoliner maar zonder modificaties) hier helemaal geen problemen van ondervonden heeft.
Ik heb geen idee wat bij Gabber uiteindelijk de einddiagnose geweest is en de oplossing.
Grtz, Luc
0
Afbeelding

Afbeelding

SREU nr.: #0107
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door knutselsmurf »

Dat is mooi, Willem, alleen jammer dat er toch aardig wat mensen zijn die over een ander spoor naar de oplossing zoeken. Je gevoel was dus goed. Wel logisch dat men eerst de iets eenvoudiger stoorzenders willen uitschakelen.
Dus ga je er van uit dat het nu uit de wereld is? En de uiteindelijke oorzaak, is die nu duidelijk? Kan me voorstelen dat dit niet een technisch Yamaha probleem is.
Gebruikersavatar
Royal Joop
Member
Reactions: 129
Berichten: 1415
Lid geworden op: 12 jan 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Royal Joop »

Volgens mij rest er nog 1 vraag. Hoe kan het dat er vervuiling optreed en dat blijkbaar alleen bij jou problemen geeft.
Ik denk dat je eens ernstig moet overwegen om je vaste tankstation bij je huis gedag te zeggen en een ander tankstation uit te zoeken (ook ander merk). Ik denk dat de oorzaak (dus niet het probleem dat jij signaleert) in de brandstof zit.

Afijn, voor wat het waard is.
Succes!
0
Royal Joop
ride BLACK NIGHT
royaljoop@chellol.nl
SREU#0168
ISRA# 16730
Plaats reactie