Grote problemen met performance Stratoliner

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Beste techneuten,

Ik heb het vorige week op een ander topic gehad over de slechte performance van mijn Stratoliner.
Een omschrijving van het probleem is erg moeilijk, dus het is een heel verhaal geworden.

Als de motor warm is, dus soms ook na 10 km al, houd de bike erg in. Echter, dat is niet altijd het geval, wel heel vaak. Een enkele keer merk ik er 1 tot enkele uren niets van, bij bijvoorbeeld een lange rit. Na een lunch wil ik dan verder en dan doet het zich voor. Dit op gewone doorgaande wegen. Zoals iedereen wel begrijpt, normaal loopt de bike als een zonnetje, als een naaimachine, rustig, met veel power, heerlijk soepel. Maar meestal (en daarom rijd ik zo weinig), doe het zich bij de meeste ritjes wel voor.
Waar ik normaal in de 4 of 5 rustig kan cruisen, moet ik dan tijdens de rit vaak terugschakelen naar de 3 of 4 en na even wat doortrekken, naar de 5. Op de snelweg is het erger. De bike gaat dan na een uurtje rijden erg vibreren in stuur, frame, alles. Voelt als een 4 cylinder die op 3 of 2 poten loopt. Niets zoals het schudden van een Harley, maar , voornamelijk in het frame en stuur echt vibreren, waarbij ik soms gewoon moet stoppen, omdat mijn hand tintelt en pijn doet. Zoiets, het is gewoon heel lastig beschrijven. De rustige roffel veranderd op dat moment in een wat meer ratelend geluid. Echt ratelend is het niet, maar wel scheller en harder geluid. Ook weer lastig te beschrijven. Dat geluid komt niet uit het blok, maar uit de uitlaat. Het blok kan dan vaak (niet altijd) idioot warm worden, evenals de kap over het oliereservoir. Op de snelweg is het een half uur tot soms 2 uur uit te houden, maar dan niet harder dan 100, max. 110 km/uur.

De eerste keer dat ik het waarnam was toen ik in juni 2013 terugkwam van Italië. De 3 jaar daarvoor reed de bike geweldig, ook de heenweg naar Italie. De groep die achter me aan reed, moest op de snelweg terug naar soms minder dan 90 km/uur. Ik heb ze dan ook vanaf Ulm laten doorrijden en ben zelf met max. 90 km/uur doorgereden. Een maatje bleef bij mij.
Het schakelen ging toen ook niet soepel, dus ik dacht aan het 3e versnellingsprobleem. Maar Johan heeft de schakelmechanisme bij thuiskomst goed afgesteld en zei dat daar verder niets fout zat. Wel was een veertje losgeraakt en zat de pook wat los, vermoedelijk doordat ik er een niet originele valbeugel op had gezet en daarvoor moest een bout bij de versnellingspook eruit. Overigens had ik die valbeugel er net voor de rit naar Italie weer afgehaald, omdat bij scherpe bochten, de remkabel klem kwam te zitten !

In mei 2014 heeft Johan (Rebel) er nog eens naar gekeken en in meen in 2015 weer. Het probleem bij het vaststellen van het probleem is helaas dat het zich niet altijd voordoet. En de keren dat Johan er op reed was er door hem niets vreemds waarneembaar. Er zijn meen ik bougies vervangen en nog wat zaken door Johan nagelopen. Ook keek Johan naar de storingsmeldingen in de boordcomputer. Na de laatste keer dat Johan ernaar keek, was er weer niets wat opviel, maar zijn wel de bougies vervangen. Op zijn advies (als het toch weer zou terugkomen en dat deed het) ben ik destijds in juni 2015 naar Roadrunner in Velp gegaan. Daar is de bike helemaal nagekeken door de hooftechnicus daar. Geen storingen te zien, maar hij merkte wel even op de snelweg bij een testrit, wat inhouden. Het schudden dat hij waarnaam, het vibreren meer en het harde geluid, was volgens hem nu eenmaal zo bij deze motoren. Voor mij was dat een kulopmerking. Het wekte argwaan bij me, omdat ik de mannen daar nooit zag sleutelen aan cruisers, wel aan snelle motoren. De technicus waar Johan eerder goede ervaringen mee had, of waarvan hij wist dat die goed was, werkte er al een tijdje niet meer. Die had veel ervaring met de Wildstar. Met de Midnight had eigenlijk niemand echt ervaring daar, behalve servicebeurten geven.
De technicus constateerde toen dat er een boutje bij de pluspool van de accu los zat en zei dat dat waarschijnlijk het hele probleem was. Na vastzetten en weer een testrit was er niets te merken. De technicus constateerde dus feitelijk 2 dingen, net als Johan: geen storingsmeldingen en niets te merken met rijden. Dat is natuurlijk elke keer waardeloos als je het zelf wel meemaakt en zeker weet dat het er is.

Overigens, Johan, zoals je hopelijk begrijpt, als je meeleest…niets ten nadele van jou, want je deed van alles en het is gewoon heel erg lastig gebleken.

Na het ophalen van de bike bij Roadrunner, na die eerste controle, heb ik in enkele weken afwisselend wel en niets gemerkt bij het rijden. Ik twijfelde steeds meer aan mezelf. Ik heb daarna een rit gemaakt naar Sauerland, maar daar ging het een dag later weer mis, de eerste dag niet. De terugweg was een ramp. Ik heb de bike toen weer naar Velp gebracht, waar ze weer alles naliepen. De bike was toevallig toe aan een grote beurt en kleppenstellen, dus is alles direct ook in het blok goed nagekeken. Alles was volledig in orde, geen enge dingen met verbrande of versleten of verbogen kleppen, veren, etc. Balansassen, krukas, alles okee. Weer geen storingen te zien, accuboutjes allemaal in orde. Ik heb ze naar de verlichting laten kijken, omdat ik gelezen had dat er elektrisch soms zaken verstoort raakten, na plaatsing van passinglights. Die had ik er ook pas sinds 2013 opgezet. Op forums las ik daarover en dat relateerde men soms aan de stator. Johan had tussendoor al eens wat gedaan aan het soms wat zagende geluid bij stationair lopen, hetgeen Roadrunner ook 2 x deed. Iets sneller stationair laten lopen, maar dat zagende geluid kwam telkens weer terug. Alleen merkbaar in stilstand bij stationair lopen.
Volgens Roadrunner kon dat niets met elkaar te maken. Dat zat in het feit dat het lastig af te stellen was vanwege de Californische milieu eisen. Ik wees hen erop dat het geen Californische uitvoering was. Dat was te zien in het werkplaatshandboek, afgaande op de code onder het zadel. Na aandringen van mij heeft men volgens zeggen de druk van de brandstofpomp gemeten, die okee was. Op sommige forums kwam ik tegen dat de meting bij stilstand in de garage okee kon zijn, maar dat later toch bleek dat er een scheurtje in de pomp zat. Volgens Roadrunner kon dat niet, want er is wel of er is niet genoeg druk en dat meet je bij stilstand. Aan de stator kon het zagen, maar ook het probleem waar ik voor kwam, niet liggen.

Na het 2e onderzoek (tevens grote beurt) ben ik bij de Valkenier in Barneveld geweest, om de bike te laten testen op hun Dyna testbank. Ik was alles goed zat en inmiddels bijna 1300 euro verder (incl. kleppenstellen van 750,00 euro). De Valkenier constateerde dat de bike boven 3000 toeren prachtig liep. Alles klopte met de fabrieksgegevens. Maar tussen 1000 en 3000 toeren liep de bike veel te schraal. Dat gaf aan dat er iets fout zat in de brandstof /luchtverhouding.
En volgens mij kom ik vanaf stationair tot normale cruise snelheden, nooit boven 3000 toeren. Dus het hele probleem waarmee ik stoeide, zat in dat toerenbereik, volgens mijn logica.

Na een 3e keer onderzoek bij Roadrunner, met de Dyna grafiek in handen (korter onderzoek, want ze wisten het niet meer), besloten we er een nieuwe accu in te zetten. Misschien was het toch gewoon allemaal te zwak? Ik wist het allemaal niet meer, de oude accu was redelijk volgens hen, maar toch vervangen. Overigens, de versnellingsbak was volgens hen helemaal top. Ze hebben enkele sensoren nagelopen en ook de Exupklep werkte goed volgens hen (in stilstand gecontroleerd). Een mogelijke oorzaak die de Valkenier opgaf, reinigen injectiesysteem, verwierpen ze. De Valkenier zei namelijk dat de ecu alle storingen die elektronisch meetbaar zijn, aangeeft. Weliswaar krijgt de injectie een elektronische puls, maar de werking (het inspuiten) is mechanisch. Bij verstopte / verontreinigde injectoren, geeft dat geen storingsmelding. Het zou dus kunnen dat er soms wel, soms niet goed ingespoten werd.

Na alle 3 behandelingen had men het volgende nagelopen en goed bevonden: kleppen, nokkenas, balansas, bougies, accu, luchtfilter, trottle afgesteld, ecu getest, geen storingen, lambda en Exup werkt.

Ze bleven denken aan een electrische storing. Misschien warmtesensoren. Bij cylinders geloof ik. Ik dacht ook weer aan stator, maar dat kon volgens hen nog steeds niet. Lang verhaal, maar ik had geen geld meer en baalde van alles.

Eind 2016 ben ik op zaterdagavond op het eindtreffen geweest, met mijn vrouw (ja, echt waar) en heb daar vooral veel met Ed (Brug) en Stan gesproken. Stan had inmiddels ook een Midnight, maar gaf aan nog niet helemaal thuis te zijn in de injectietechniek en de electronica van de Midnight. Hij heeft mij later heel veel suggesties gestuurd begin 2017, die ik doorgaf aan Roadrunner. Maar zij hadden al die opties al nagelopen gaf men aan.

Ik heb dit jaar nauwelijks gereden, behalve weer een keer naar Sauerland en een paar keer een korte rit vlakbij huis. Het probleem blijft.

Vorige week was ik in Port Zelande en ben naar Goes gereden, naar Ruud Fredriks. Volgens iedereen die ik tegenkwam die iets van injectie wist, moest ik daar zijn. Dat was uitgaande van een mogelijk afstel/injectieprobleem. Ik was er natuurlijk zonder motor, maar Ruud was er snel uit.
Volgens hem werkt de injector wel of niet goed. Als er een wisselend probleem is, dus niet constant, kan het geen afstelprobleem zijn. En dat is wat hij kan, afstellen. Ik ben nog 2 keer teruggekomen op het injectoren verhaal, maar hij bleef met zijn hoofd schudden. We hebben een heel lang en leuk gesprek gehad, maar hij heeft 3x een andere mogelijke oorzaak aangegeven.
Hij zei: haal de uitlaat eraf en kijk of de katalysator los zit of vervormd is. Die kan bij beschadiging of losraken, heen en weer bewegen en de luchtstroom blokkeren, vooral bij het spruitstuk. Hij kwam dat vaker tegen. Dat resulteert in enorme verhitting en zeer slecht lopen van de motor. Dat is de korte samenvatting van hem. Hij loste dat 2x op door h de katalysator eruit te slijpen. Dat geeft een fractie meer geluid en het probleem is over. Maar…..hij gaf geen garantie dat dat het probleem was. Wel was hij stellig dat dat het meest verklarend was.

Tussentijds (vorig jaar)heb ik nog met Joop Baartman gesproken, die eventueel zijn ecu met die van mij wilde wisselen, om te kijken of daar iets mee was. Daar is niets van gekomen vanwege problemen die Joop overkwam.

Nu zit ik dus met een enorm dilemma: bike inruilen is geen optie financieel en iemand opschepen met een niet goed lopende bike ook niet. Verder laten onderzoeken bij een garagebedrijf kan ik niet meer betalen. Ik kan wel wat betalen, maar niet meer in die proporties. Bovendien zou ik niet weten waarheen te gaan.

Zelf denk ik nog steeds aan enkele opties, die ik ooit eerder aanhaalde. Bij aanbrengen van de passinglights iets verkeerd aangesloten? Neemt bij wel goed aansluiten, die aansluiting (licht brand altijd) teveel stroom weg? Toch een te zwakke stator? Storing in ecu of ergen in electronica (wat Roadrunner bleef denken)? Bij loshalen van de koplamp destijds misschien de luchtinstroom sensor daar beschadigd, of niet goed aangesloten. Is de exupklep echt wel in orde, tijdens rijden. Kan het toch niet aan verstopte injectoren liggen? Ik heb sinds mei alleen octaan 98 getankt en 2x nog iets hoger en had het idee dat de bike langer beter liep. Ook heb ik er in mei 2 flesje Forte ingegooid voor reinigen injectie. Maar ik twijfel voortdurend.
Vermoedelijk is er echter nog te weinig echt gereden om daarvan iets te merken. Kunnen er slangetjes bij de luchtfilter klem zitten? Luchtfilter wel correct geplaats? Misschien inderdaad de katalysator, maar dan moet de uitlaat eraf om dat te kunnen zien. Misschien met iemand omruilen een paar weken….ik roep maar wat.

Kortom (nou ja,kort)……teveel om op te noemen. Wie kan er wat roepen????

Groetjes Willem
0
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 402
Berichten: 3730
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Kokkie »

He...”jammer” dat de bougies al uitgesloten zijn. Met de midnight van Rian ook iets soortgelijks gehad. Inhouden, raar geluid uit uitlaat en hete motor. Uiteindelijk opgelost door nieuwe bougies.

Succes met verderzoeken,

Kokkie
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Hoi Willem misschien toch de exoklep die wappert. Deze zou je voor de test permanent open kunnen zetten
Ook zou ik een defecte injector niet uitsluiten.Daar kan een thermische storing in zitten. Het te heet worden van de motor zou daardoor verklaard kunnen worden.

Ik kan in het voorjaar de injectoren standalone testen.
Is alleen een boel werk
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door SkyZip »

Als je zin en tijd hebt, kun je eens bij me langskomen met de fiets en zal ik eens luisteren wanneer hij anders doet dan de mijne en eens kijken wat hij doet als we mijn luchtfilter setup eens toepassen op jouw machine.
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Verwacht dat het geen luchtfilter probleem is
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door SkyZip »

Ik denk dat het in de verhouding benzine/lucht zit en dat de afstelling geprobeerd is op europese normen te zetten terwijl de stratoliner qua luchtinlaat anders is dan de midnight star.
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Denk niet dat dit mogelijk is gezien het verhaal. Mijn gevoel zegt dat je het moet zoeken een een defecte injector.
Deze bestaat voor het grootste deel uit een spoeltje. Deze krijgt een constante spanning en de min wordt pulsmatig onderbroken. Het kan zijn dat de windingen van het spoeltje onderling sluiting gaan maken bij een verhoogde temperatuur.
Hierdoor zal de injector tijdens de inspuitcycli haperingen krijgen. Je moet het zien een een zgn pulstrein die bij hoge temperaturen delen gaat missen waardoor er op een cylinder te weinig brandstof wordt inspoten. gevolg een te arm mengsel en een te hoge motor temperatuur.

Helaas zijn nieuwe injectoren voor de Midnight prijzig, en ga je die niet zo maar op de bonnefooi vervangen.
Beter is om deze eerst op de juiste wijze "standalone " te testen. Ik kan dit doen alleen zit ik de komende tijd in het buitenland.

gr Johan (Rebel57)
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Mannen, bedankt voor het meedenken.

Johan, mijn gevoel zegt dat vanaf dat ik die mogelijkheid vernam vanwege geen enkele foutmelding in die jaren. Vanaf de test bij de Valkenier wist ik het bijna zeker, maar bij Roadrunner wilden ze alle 3 bezoeken niet aan. Wat wel verbaasd (stel dat jouw gevoel goed zit), is het erg directe nee van Ruud Fredriks. hij bleef zeer pertinent hangen op de losgeraakte of vervormde katalysator. hoewel ik hem ook 3 wees op de optie injectoren, bleef hij nee schudden. Dat verwart me. Zelf denk ik echt dat het wel zo is,omdat ik er ook een stuk over las van een pief van te Hoge School delft,wat ging over auto-injectoren. Alle verschijnselen hetzelfde, met name dat heet worden en schraal. Zijn oplossing in dat geval was eerst pogen te reinigen en dan ultrasoon. Dat was wat ik Ruud ook vroeg, omdat ik reinigen van injectoren op zijn site aantrof.

Ik zou inderdaad graag die optie, het zoeken bij de injectoren, overwegen. Maar dan vraag ik me af of reinigen niet eerst te proberen is. Ik heb adressen gezien die dat doen voor tussen 50 en 85 euro per injector. Uiteraard moeten ze er dan wel uit en weggebracht of verzonden worden. Op een auto kan het vaak ter plekke. is dat te overwegen, of is vervanging het enig mogelijke? Ik snap (en daarbij geef ik bijna zelf het antwoord) dat als er 1 defect is, reinigen geen zin heeft.

Wachten tot voorjaar is geen probleem, maar dan bedoelje hoop ik begin maart? Ik heb geen idee hoeveel werk het is en wat een injector kost. Zelf kan ik niet veel. En veel te kiezen heb ik niet natuurlijk.
Je hebt ook nog genoemd dat de exupklep wel kan wapperen tijdens het rijden. Hoe kom ik daar achter en hoe is dat op te vangen? Is helemaal openen (vastzetten/weghalen) te overwegen, of absoluut niet? stel dat dat dat ding wappert, kan dat dan dezelfde verschijnselen geven?

Joop, het filter en de bougies zijn vorig jaar ook vervangen. Dat is 2x in 3 jaar, na mijn eerste klachten, zonder resultaat. Daarbij zag men dat er een slang wat te scherp knikte, wat een probleem met luchtinvoer kon geven ?? Geen idee hoe dat kwam en ook niet of dat invloed heeft, maar na vervanging en het slangetje aanpassen, bleef het probleem. Afstelpogingen deed men in 2015 ook, maar het probleem zat er ruim daarvoor al in. Dus dat kan niet liggen aan afstelpogingen die niet goed gingen.

Wat wel bij me blijft malen is dat ik op US forums soms las dat na aanbrengen van passinglights problemen het verschijnsel zagen optrad (iets anders dan mijn klachten, maar deed zich ook vanaf diezelfde periode voor en zit er nog steeds) en daarna de performance ook terugliep. Alleen waren in de diverse verhalen tegenstrijdigheden. Typisch is dan weer wel, dat ook Roadrunner bleef terugkomen op het zoeken in de electronica, volgens hen zeer ingewikkeld.
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Ik kan ook de injectoren ultrasoon reinigen, dat zou ik standaard doen als je al gedemonteerd zijn.
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat Ruud niet de injector de schuld geeft. Het probleem doet zich nl niet altijd voor.

Als het idd een van de injectoren is dan zal er ook geen foutmelding plaats kunnen vinden.

Mocht het een defecte injector zijn dan kun je een setje gebruikte via ebay kopen.
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 68
Berichten: 2461
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Stosh »

Hoi Willem, ik heb nog een complete originele uitlaat liggen van een stratoliner die je mag gebruiken om uit te sluiten of het de klep in de uitlaat is. Daarnaast heb ik ook nog het servomotortje liggen die de klep aanstuurd ook die mag je van me lenen om het een en ander uit te sluiten.

Groetjes Stan.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Plaats reactie