primaire ketting

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peelridder
Gast
Reactions:

primaire ketting

Bericht door peelridder »

Als mijn motor warm is hoor ik hem tikken onder de 2000 toeren. daarboven gaat het weg. Ook bij het wegrijden.
Wat ik ook merk is dat ik bij gas loslaten een soort klap voel.
Ikzelf heb het vermoeden dat de primaire ketting niet goed op spanning staat (te los).
Heeft iemand hier ook last van of ervaring mee?
Is het mogelijk de ketting te spannen of moet het hele zaakje uit elkaar en een nieuwe ketting erin?
motorgroeten Marcel.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: primaire ketting

Bericht door knutselsmurf »

Ketting is niet te stellen en van een versleten ketting heb ik bij de Wild/Roadstar nog niet gehoord.
Je kan wel even kijken of de transmissieolie wel op peil is. Dat gebeurd wel vaker dat het peil te laag is.
Bij het loslaten van het gas iets voelen zou eerder de beltspanning kunnen zijn. De bovenloop tikt dan tegen de nylon rollen die bij de voorste poelie zitten. En daar zit je linkervoet toevallig ook. En als je daar dan toch mee bezig gaat zou ik de bevestiging van die voorste poelie ook even controleren. De moer wil soms nog wel eens loslopen.

Succes Marcel
Gebruikersavatar
peelridder
Gast
Reactions:

Re: primaire ketting

Bericht door peelridder »

Ok dan ga ik dat eens allemaal nalopen.
Waar kan ik trouwens het transmissieoliepeil controleren , het normale oliepeil heb ik gecontroleerd en da's goed.
Bedankt voor je snelle reactie.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: primaire ketting

Bericht door knutselsmurf »

Op het chromen deksel aan de rechterzijde zit een grote dop met een gleuf. Die moet los om bij te vullen. Daaronder zit een kleine inbusbout. Als de motor rechtstandig staat moet daar net de olie uitlopen. Dan is het op peil.
Als je de grote dop los draait kun je met een lamp naar binnen kijken en zie je de ketting. Die moet met de onderloop door de olie heen draaien. Ik draai de dop los met een grote dikke ring, iets aangepast aan de radius, met daarop een bahco. Met een schroevendraaier loop je de kans dat je er uit schiet met beschadiging als gevolg.
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: primaire ketting

Bericht door Willem Polman »

Als meelezende leek met 2 linkerhanden: Leon, heb jij het nu over de Wildstar/Roadstar, of over de Midnightstar?
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: primaire ketting

Bericht door Rebel57 »

Ik dacht dat jij een Midnight1900 hebt. Het door jou beschreven probleem ligt met grote waarschijnlijkheid in de versnelingsbak. Een bepaalde serie heeft hier een update voor gekregen. Heb je het tikkende geluid ook als de motor met verhoogd toerental in zn vrij staat?
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
peelridder
Gast
Reactions:

Re: primaire ketting

Bericht door peelridder »

Nee , alleen met wegrijden en bijv in z'n 2 door een haakse bocht even bij het optrekken. Zoals gezegd alleen bij lage toeren rijdend , eenmaal bij de 2000 toeren is het helemaal weg.
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: primaire ketting

Bericht door Knaks »

En Peelridder HOE heb jij je olie gepeild? Want dat is niet een kwestie van even de dipstick eruit halen en aflezen ...
Gebruikersavatar
peelridder
Gast
Reactions:

Re: primaire ketting

Bericht door peelridder »

dipstick eruit , dipstick afdrogen , dipstiick terugduwen(zonder aan te draaien!) , dipstick eruit , dipstick aflezen , eventueel olie bijvullen , dipstick erin draaien , klaar!! .... maar da's de gewone olie peilen , we hebben het hier over de olie in de primaire kast weet u nog. Die heb ik trouwens gecheckt zoals beschreven door de knutselsmurf en daar moet olie bij want die stond te laag. Moet ik nog doen en dan ben ik benieuwd hoe het zaakje draait.
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 68
Berichten: 2461
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: primaire ketting

Bericht door Stosh »

Gaat het nu om een Wildstar of een Midnightstar?
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Plaats reactie