banden belasting voor zwaargewichten

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door Thefons »

Een vraag:
ik rijd niet alleen door, maar rijd ook met bijrijder en volle bepakking. Dit belast mijn band.

Een 73W op de band geeft aan een max balasting van 365KG... dat zou net voldoende zijn voor de motor en alle accessoires, dus het lijkt me dat dit alleen de achterband belasting is. Als ik even verder zoek dan zie ik dat deze waarde alleen geld met de juiste druk EN alleen bij 100 km/u.

Het blijkt dat als je 140 km/u rijdt dat je dan rekening moet houden met een MAX belasting van 70% van die 100km/u waarde (die 73W)

Dus: (motor + bagage + rijders) /2 (voor het gemak ga ik ff uit van een gelijkmatige gewichtsverdeling) is de echte belasting op het achterwiel, dus met 20 kg bagage, 2 rijders van 100 kg en een motor van ca 400 Kg praten we over 310 kg op de achterband.
365x70% =256kg max gewicht bij 140km/u: OEPS: 73W, dat zou dus niet kunnen! :kweenie:

En ja, de achterkant van de motor is denk ik nog veel zwaarder als mijn aanname van de helft van het totaal!.
Dus met bovenstaande cijfers moet ik naar een index waarde van boven de 80 (dat is 450Kg) om met mijn meissie op vakantie 130km/u te kunnen rijden. :bloos:

Klopt mijn stelling dat ik die indexwaarde van boven de 80W moet hebben om die snelheid te rijden met mijn meissie en bagage?

De Michelin commander II in 200/55 uitvoering heeft een indexwaarde van 78V. dat is dus goed voor 425Kg bij 100km/u.
De Dunlops D251 zitten op 78H, de Bridgestone Exedra Max 190/60 zitten op 78V

Wil ik Michelin Commander II gebruiken dan zou ik de 180/65 met index 81H moeten hebben (H is goed voor 210 Km/u)
de Pilot road 4 van Michelin komt met zijn 190/55 75W al helemaal niet in aanmerking :nea:

Welke banden rijden de andere zwaargewichten onder ons?
Gebruikersavatar
Nightflight
Gast
Reactions:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door Nightflight »

Ik denk de band waar we ons prettig bij voelen. Ik neem aan, misschien helemaal verkeerd hoor, dat de meeste hier niet eens naar kijken, aangezien wij meestal geen haast hebben. Uizonderingen daargelaten natuurlijk, maar de meeste leden zullen op hun gemak ergens naar toe willen rijden, het liefst binnendoor, genietend van de omgeving.... Constant 140 met bepakking en bijrijder doet slechts een enkeling, soms, misschien, op een XV1900, onderweg naar huis - terugkomend van een weekje genieten in Oostenrijk/Faakersee....
Gebruikersavatar
MOD
Star Friend
Reactions: 1
Berichten: 4690
Lid geworden op: 03 jan 2008, 09:49
Contacteer:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door MOD »

Ik heb in de 15 jaar dat ik de Lizz heb heel wat banden versleten :star:
Rij nu sinds 2 jaar op de Bridgestone Exedra Max banden (speciaal ontworpen voor de zware cruisers) en ik moet zeggen dat is voor mij tot nu toe de beste band.
http://www.bridgestone.nl/motorbanden/r ... max/e-max/

Afbeelding
0
SREU#0001
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
:sterk: 103 PK 183 NM :top:
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door SkyZip »

Ik vond deze juist niet prettig, vooral bij nat weer, voelde ik bij iedere las in de weg, de achterkant een stukje opzij stappen. Dit maakte me toch bij nat weer aardig onzeker, met als gevolg dat ik bochten in de snelweg soms maar met 40 km/h nam. Dit gevoel is sinds ik 2 weken geleden overstapte op de Commander II geheel weg, ik vind deze band een stuk prettiger aanvoelen.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door knutselsmurf »

Ten eerste zijn de marges voor banden ruim genomen. Ten tweede ben ik persoonlijk van mening dat je met je meisje achterop met bepakking op vakantie voor je ontspanning geen 130 moet rijden. En ik heb nog nooit meegemaakt dat een band het gewicht niet kon dragen. Bij auto,s, die bedrijfsmatig gebruikt worden heb je wel typen die versterkte wangen hebben.

Oplossing om met een gerust hart op pad te gaan is een trailer er achter. Mag je niet meer zo hard, onthaast je beter en belast het gewicht van je bepakking niet meer je achterband.

Maar wees gerust, het is allemaal heel persoonlijk zie je wel. Ik denk niet dat er binnen de gerenomeerde merken geen slechte banden gemaakt worden. Anders aanhouden wat de Japanners adviseren, die nemen geen risico,s. Manuel geeft aan de Dunlop 404 of de Bridgestone G702 .Gebaseerd op de specificaties van de Wildstar, duo motorfiets die makkelijk 170 kan met tassen en bagagerek. Voor 2.5 bar en achter 2.8 bar. Klaar.Geen wetenschap van maken.
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door Thefons »

Bedank voor de tip van de aanhangwagen. Zal daar zeker ook naar kijken, maar eerst een nwe band achter :think:
Ik heb de 140km/u even aangehouden omdat die in de tabel als max waarde stond met de factor 70%.
Natuurlijk rijd ik eigenlijk nooit zo hard, en zeker niet op vakantie, daar is de 1900 niet de motor naar.
Maar het is wel een stuk bewustwording bij het feit dat de stars eigenlijk behoorlijk in het topsegment van de zwaardere motoren zitten en daarmee ook extra eisen stellen aan de banden.
Ik had uit bandentesten geconcludeerd dat de pilot road 4 eigenlijk de beste regenband is. Maar die werd niet met de juiste advies maten/klassen geleverd. Vandaar ook mijn onderzoek hiernaar.
Mocht ik toch voor die band kiezen, dan moet ik dus ook rekening houden met de afwijking van de kilometer teller en tevens de belasting in de gaten houden( afvallen? Minder bagage? Toch een aanhanger? Of een andere band kiezen).
En daarom ook even te raden gegaan bij deze club, zodat ik van jullie ervaringen kennis kan opdoen :)

En metname het rij gedrag in de regen vind ik erg belangrijk!
Gebruikersavatar
Lucske
Star Friend
Reactions: 0
Berichten: 636
Lid geworden op: 11 jan 2008, 19:22
Contacteer:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door Lucske »

MOD schreef:Ik heb in de 15 jaar dat ik de Lizz heb heel wat banden versleten :star:
Rij nu sinds 2 jaar op de Bridgestone Exedra Max banden (speciaal ontworpen voor de zware cruisers) en ik moet zeggen dat is voor mij tot nu toe de beste band.
http://www.bridgestone.nl/motorbanden/r ... max/e-max/
Idem dito; Wild * met aanhanger en sinds eind vorig jaar deze banden erop.
Van Maart tot eind oktober een alle-weer-rijder + heen en terug Denemarken (treffen) en Vogezen (trip) geweest.
Nog nooit het gevoel gehad dat de motor z'n eigen weg zocht op nat asfalt.
0
Afbeelding

Afbeelding

SREU nr.: #0107
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door Stosh »

En zo heb ik zeer goede ervaringen met Pirelli Night Dragons!
Ook een band voor zware cruisers.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Gerrold
Member
Reactions: 119
Berichten: 2183
Lid geworden op: 04 jan 2008, 09:09
Contacteer:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door Gerrold »

ik vind madness een goeie band, weinig ruis en je kunt er hard op gaan. :26:

ps ik heb ze 150 zien gaan met kar, maar die moet dan ook ieder jaar nieuwe banden, zeker als hij veel voorop rijd :24:
0
Afbeelding
SREU#0102
Afbeelding
Gebruikersavatar
MOD
Star Friend
Reactions: 1
Berichten: 4690
Lid geworden op: 03 jan 2008, 09:49
Contacteer:

Re: banden belasting voor zwaargewichten

Bericht door MOD »

Joop, je had toch wel de juiste bandenspanning ? :kweenie:
SkyZip schreef:Ik vond deze juist niet prettig, vooral bij nat weer, voelde ik bij iedere las in de weg, de achterkant een stukje opzij stappen. Dit maakte me toch bij nat weer aardig onzeker, met als gevolg dat ik bochten in de snelweg soms maar met 40 km/h nam.
0
SREU#0001
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
:sterk: 103 PK 183 NM :top:
Plaats reactie