vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Algemene en technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 20
Berichten: 1334
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door Willem Polman »

Ik heb bij de rit van afgelopen zondag, een flink aantal koplampen van evenzovele XV1900's bekeken.
Bijna allemaal hadden ze onderin vocht. De ene meer dan de andere. Soms was het wat condens, maar soms ook flinke druppels onderin aan de binnenzijde van het glas. Bij de meeste was te zien dat de wat geribbelde rand binnenin, roestvorming heeft. Ik weet niet of het een aluminium rand is of verchroomd. Het kan ook roestaanslag zijn, die meekomt met het vocht, vanuit de koplamp zelf. Ik weet van mijn Wildstar nog (en zag dat bij anderen ook), dat ik geen vocht of condens in het koplampglas had, maar wel veel roest van binnen. Is dit probleem bij de XV1900 bekend en weet iemand wat er tegen te doen is?
Ik adviseer iedereen met de XV1900 dit even goed na te kijken en verzoek iedereen het hier terug te koppelen, zodat we er allemaal wat aan hebben.

Ik dacht eerst dat het alleen voorkwam bij de bikes met passing lights. De aansluiting van de stems van de knipperlichten, is rechtstreeks op de koplamp, maar is waterdicht. Je trekt alles aan d.m.v. een bout binnenin de koplamp en het dicht af met een rubber. Zodra je passing lights plaatst, zit die bout er niet meer en de rubbers kunnen er niet tussen. De stem komt iets van de koplamp te staan d.m.v. de beugel eronder. Er zit dus voortaan een kier en de kabels lopen zo naar binnen. Ik heb dat bij alle passing lights gezien zondag, dus het is standaard zo. Alleen zag ik later het vocht ook bij de bikes zonder passing lights, dus daar ligt het niet aan. Is dat wat ik noemde van de passing lights ook bekend en is dat anders te doen?

Als je de passing lights aanbrengt, is de koplamp lastiger te verwijderen. De kap bovenop moet er altijd eerst af en dat kan gewoon. De schroef die daaronder zit haal je er simpel uit. Aan de onderkant links en rechts zit echter ook schroeven, die makkelijk te verwijderen zijn zonder passing lights. Met passing lights erop, zit de beugel onder de koplamp precies voor die schroeven. Je moet dus eerst de beugel verwijderen en alles ergens laten hangen (is best zwaar voor de bedrading volgens mij). Dan pas kun je bij de 2 schroeven, om het koplampglas etc. te verwijderen.
0
Gebruikersavatar
Kuper
R.I.P.
Reactions: 0
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 jan 2008, 12:05
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door Kuper »

Wat je zegt klopt Willem, zag het ook en ook ik zag aleen keertje condens onderin mijn koplamp unit. Hoe dit te voorkomen geen idee.
Hopelijk komen hier wat tips binnen.
0
"The Iron Horse"

WSFH SREU#0118
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door RockEDstar »

Roest in koplamp? Ik ben zo blij. Het bewijs dat onze prachtige 1900's niet alleen van tupperware of alummimmiim....uhhhh....zijn gemaakt. Maar ik zal een van komende dagen eens grondig kijken. Zo op het oog zit er geen condens in mijn koplamp. Misschien lekt er via het contactslot e.d., bij het met veel water wassen, water in de koplamp. Benieuwd of er Fairing-rijders(contactslot afgedekt) zijn die dat probleem ook hebben. Mijn 1900 staat altijd onder dak.
0
Gebruikersavatar
Royal Joop
Member
Reactions: 131
Berichten: 1421
Lid geworden op: 12 jan 2008, 17:50
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door Royal Joop »

Volgens mij was de lamp aan het zweten in de volle zon.
0
Royal Joop
ride BLACK NIGHT
royaljoop@chellol.nl
SREU#0168
ISRA# 16730
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door knutselsmurf »

Ik heb geen zicht op de koplamp, maar als ik het manuel er op nasla zijn er 4 mogelijke ingangen van vocht.
1. Deksel boven op de koplamp.
2. Hoogteverstelling.
3. Breedteverstelling.
4. de afdichting tussen lampglas en koplamphuis.

Als je vocht aan de binnenkant hebt, zou je aan de binnenkant moeten kunnen zien waar het binnen komt.
Afdichtingen nalopen en insmeren met zuurvrije vaseline, anders gaat al dat chroom van dat "metaal" af.
Ik kan in het manuel niet zien of er een beluchtingsgat in de koplamp moet zitten. Een gesloten huis heeft dan over en onderdruk, afhankelijk van de buitentenperatuur.
Ik zou het eens moeten bekijken, mogelijk onder het genot van een kop koffie.
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door RockEDstar »

Misschien een Kärcher?

Afdichting Lampglas zou kunnen; bij mij nog nooit(6 jaar) losgeweest ivm lampwissel en ik heb, zo op het oog, geen vochtprobleem.
0
Gebruikersavatar
Keesie
Gast
Reactions: 3
Berichten: 970
Lid geworden op: 10 feb 2008, 13:05
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door Keesie »

Bij mij was het ook behoorlijk nat in de koplamp ...Ben ook al aan t sleutelen en idd met passinglights en scherm stuk lastiger
0
SREU#0456
Afbeelding

You can t always get what you want
But if you try sometime you just might find you get what you need...
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door RockEDstar »

Nogmaals gecontroleerd; geen vocht en dus geen roestvorming. Mijn lamp is nog nooit open geweest, motor wordt niet met water gewassen en zeker niet met een hogedrukspuit(behalve onderzijde blok). Vraag: waarom zit op de Stratos en Roadliners een afdekschuifplaatje op het kontaktslot? Heeft dat misschien te maken met een mogelijke lekkage via het slot? Mijn slot heeft altijd droog onder een scherm gezeten of zoals nu, onder een fairing. Ik heb geen passinglights......Net zoals Leon al aangaf
; Het is te zien waar de lekkage in de koplamp ontstaat.
0
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 20
Berichten: 1334
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door Willem Polman »

Ik constateerde het vocht/condens probleem bij mij al eerder toen ik de passing lights er nog niet op had. Bij enkele bikes met en zonder passing lights zag ik nu hetzelfde. Ik heb niet gekeken of dat Stratoliners waren met afdekkap. Met of zonder kap, als de sleutel erin zit, is alles toegankelijk voor vocht in mijn beleving. Misschien dat de fairing wat afdekt, maar volgens mij komt het water wat dat betreft overal, als het regent in ieder geval. Een scherm sluit verder niets af. En ondanks een fairing, moet je toch een sleutel kunnen insteken of eruit halen, dus dat blijft toch open. Ik denk zelf dat het niet daarin zit. Bij de plekken waar kabels in/uit de koplamp gaan, kan best vocht naar binnen denk ik. Hoewel het meest waarschijnlijk met de afdichtring op het koplampglas te maken kan hebben. Blijft toch wonderlijk, de verschillen. M.b.t. de passinglights, is in iedergeval de fadichting er niet meer, zoals die was met standaard stems/knippers.

Belangstellende vraag aan Ed: als jij de bike niet wast met water, waarmee dan wel? Er zijn redelijk wat middelen voor, zonder gebruik van water, maar ik vertrouw ze niet allemaal.
0
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: vocht in koplamp XV1900 / passing lights aansluiting

Bericht door RockEDstar »

Ja maar, Willem, ik heb alles behalve.... lekkage en zo'n afdekschuifje, hahaha. Laat ik het afkloppen......

Tuurlijk was ik em ook met een beetje water en was/glansmiddel. Maar geen emmers er over heen, of met een tuinslang. Maarruh ik probeer mee te denken waarom jullie wel en ik(nog?) niet.
0
Plaats reactie