Slotjes koffers XV1900

Algemene en technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Slotjes koffers XV1900

Bericht door Willem Polman »

Het is al vaker aan de orde geweest, de defecte slotjes van de koffers op de XV1900. die haperen nog wel eens.
lastig is dat als ze niet op slot kunnen, ze bij hoge snelheid op de snelweg nog weleens open willen waaien. Nog lastiger is als ze niet meer open willen, terwijl er van alles inzit wat je onderweg nodig hebt (kleding bij Hotel, regenkleding, etc.).
Volgens mij bestelde men dan meestal een nieuwe set slotjes, maar dan krijg je daar ook een andere sleutelset bij. Dus in plaats van 1 universele sleutel voor starten, windscherm, koffers en sissybar, heb je dan ineens 2 verschillende sleutels nodig. Krijg je dat met de andere items, dan loopt dat op.

is het niet mogelijk om met het sleutelnummer bij Yamaha de slotjes zelf te bestellen, dus een slotje die op de originele sleutel past, in plaats van een nieuwe set slotjes en sleutels kopen. Slotjes voor windscherm, etc. Maar ook de tankdop gaat met dezelfde universele sleutel los.

Dan de hamvraag mbt de slotjes, voor het geval het anders kan: ik meen dat Stan al eens aangaf met het slotje zelf te freubelen, maar zijn er meer ervaringen?
Is er een manier om zo'n slotje weer gangbaar te krijgen? Ik heb het idee dat er een veertje of zo in zit die het probleem geeft.
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door knutselsmurf »

Ik zal er wel naar kijken als je een keer komt met koffers, het kan het best met werkende sloten.
Ik kan me zo voorstellen dat je zoiets, wat altijd blootgesteld is aan de elementen (ja, daar gaan we weer) preventief moet onderhouden en niet ineens voor het reparatie-feit komt te staan. :20: :20: :think:
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Willem Polman »

Het gaat in dit geval om 1 van de koffers van Toon. Had ik die maar meegenomen :sukkel: . Ik kan de koffer wel meenemen als Toon de motor ophaalt. We komen toch met de auto. Toen hij de bike kocht bij een Triumph dealer, kon de koffer niet meer open. Ze hebben er iets mee gedaan, waardoor hij nu niet meer op slot kan. Om hem tegemoed te komen, hebben ze hem een set nieuwe slotjes mèt dus ook weer nieuwe sleutels toegezonden. Die zijn er niet ingezet, omdat het onhandig is met verschillende sleutels.

Ik hoop dus niet dat ze het slot doorgeboord hebben of zo.
0
Gebruikersavatar
Reef
Member
Reactions: 88
Berichten: 1042
Lid geworden op: 28 apr 2015, 22:13
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Reef »

Ze hebben hele leuke gadgets met kleurtjes om sleuteltjes te onderscheiden. Snap best dat 1 sleutel voor alles heel handig, maar klinkt ook wel een beetje als een luxe probleem ;)
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door knutselsmurf »

Praktische benadering. :24: :26: :4:
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Willem Polman »

Daar is natuurlijk aan gedacht mannen, aan labelen, etc. Duh..... :bat:

En tja, alles aan een bike is een luxe probleem en alles kun je laten zoals het is. En dat is ook goed soms.
Maar in ons geval, mannen die alles kwijt raken (ander probleem) moet alles aan een bos. En meer sleutels aan een sleutelhanger o.i.d. klettert op de bovenkant van de verchroomde koplamp. En dat willen we niet. En zelf houd ik niet van bossen sleutels in mijn broekzak. Als je erop valt, heb je een punt van een sleutel in je been.

Maar alle gekheid op een stokje, de vraagt blijft legitiem, is er een simpele reparatie mogelijk, of een aanpassing, waardoor men dus geen nieuwe slotjes hoeft te kopen?

Nog een reden voor de vraag is, dat ik weet dat met name de kofferslotjes bij meer mensen regelmatug problemen geven. Ik kende een Duitser die in 3 jaar 2x slotjes moest vervangen. Dus die slotjes zijn niet zo best. Ook de vergrendeling is wat erg simpel, dus wie weet wat daar weer mee kan. Sommige slotjes vergrendelen aan de binnenkant minder goed, doordat het plastic beugeltje waar het plastic palletje in valt, wat scheef staat en dan haken de 2 plastic vleugeltjes onder het beugeltje minder goed. Met flinke wind op de snelweg, wil bij sommige koffers het deksel dan openvliegen. Masr dat is weer een ander onderwerp.
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door knutselsmurf »

Volgens mij heeft Bartho ook slotjes (laten) vervangen door zijn zoon, toch ook en handige jongen. Misschien kan die even reageren.
Gebruikersavatar
Jan-kleinjan
Star Friend
Reactions: 0
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:49
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Jan-kleinjan »

simpel uit elkaar te halen en schoon te maken, nieuw veertje erin en klaar
ik gebruik een stukje van een veer uit een pen, daar een beetje vet aan zodat ie niet direct weer gaat roesten, de rest gewoon droog in elkaar zetten
je sleutelstukje kan je eventueel ook overzetten op de nieuwe sloten
0
GROET'N UUT VENNE
jankleinjan@caiway.nl
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door knutselsmurf »

Kijk, daar hebben we wat aan, dat is relevante informatie. Dus toch ook deels onderhoud!! :24: :24: :26:
Plaats reactie