Slotjes koffers XV1900

Algemene en technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartho
Member
Reactions: 21
Berichten: 900
Lid geworden op: 11 jan 2008, 23:40
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Bartho »

Bij ons was het slotje niet te repareren en heb ik een nieuw set gekocht. Het andere slotje werkte ook al minder.
Heb nu 2 sleutels maar is niet erg hoor :top:
Inge en Bartho
0
:yahoo: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd! :yahoo:
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Stosh »

Vaak zitten de slotjes verkeerd gemonteerd omdat dealers niet weten hoe of wat de juiste manier is. Dit kan je al zien doordat de drukknop erg diep in de deksel zit. Aan de binnenkant van de deksel zit alleen het U vorming sluitplaatje dus het slotje gaat van de buitenkant in de deksel met daarop het zoutvorming sierplaatje.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Willem Polman »

Nieuw fenomeen......

Inmiddels lijjt het erop dat het ene slotje gewoon werkt. Dus op slot en van slot af werkt (cylinder en mechanisme werkt). Het andere slotje gaat niet op slot, welk kant je ook opdraait. Dus op slot draaien heeft geen effect, klep gaat altijd open en dicht bij indrukken knopje.

Gaat = GING !!

De koffers zijn vorige week geopend, van de bike gehaald en die is naar Leon gebracht, zonder koffers. Na alles hieronder mbt de slotjes dacht ik de koffers mee te nemen in de auto (bike ophalen), om Leon te laten kijken naar de werking. De deksels dicht geduwd en daarna niet meer open te krijgen bij Leon. Frustratie. Je hoorde en voelde het mechanisme werken. Veertje is goed, knopje indrukken gaat soepel verend. Maar de kleppen wilden niet meer open. Ik heb de set mee teruggenomen (Leon gaat op vakantie) en gisterenavond een paar keer bij 1 koffer de knop ingedrukt, terwijl ik de koffer vasthield met de ene hand en met de andere hand aan de klep trekkend, schoot de klep los. Andere koffer idem. Daarna weer dicht, zelfde probleem en na wat drukken en trekken zelfde oplossing. Datzelfde vanochtend ook een paar keer. Kortom, dit is iets anders: het veertje werkt, het palletje komt naar buiten en gaat naar binnen bij indrukken knopje. Dus mechanisme is goed. Het palletje (haakje) valt in een uitsparing onder de ring die aan de binnenkant van de koffer zit. Zodra uitgeschoven, haakt dus dat palletje vast in die inham. Druk je de knop in, gaat het palletje naar binnen, het busje is dus glad en bij trekken aan de klep komt de klep omhoig. Normaal wel dus. Nu lijkt het erop dat het palletje net niet genoeg naar binnen gaat, dus iets blijft haken. Als ik de klep open heb, knopje indruk, zie ik echter dat het geheel echt glad is, dus er steekt daar niets uit. Maar eronder, dus het uiteinde van het busje, zit ook een soort uitstulping of hoe je dat ook moet noemen. Kan het daar achter blijven haken in de uitsparing? Of moet ik wat aan het beugeltje/ring wiebelen om de hoek van de uitsparing t.o.v. het busje iets beter te krijgen (als dat al kan).

Ik heb de indruk, op de forums in de US kijkend, dat dit vaker voorkomt. Dus euvel 1 is werking cylinderslotje ivm verroeste veertjes die breken of niet meer veren. Of het slotje werkt wel (is nu dus toch het geval bij 1), maar van binnenuit blijft er iets haken.

En voor de grappenmakers, daar helpen labeltjes en extra sleutels dus niet tegen.

Het vermoeden bestaat bij mij nu, dat het slotje van de ene koffer, die dus niet op slot kan (ik bedoel:cylinder werkt niet) kapot gemaakt is door de verkopende garage (motor van Toon), omdat Toon bij koop het klepje ook al niet los kreeg. De motor ging de garage in, kwam er weer uit, klepje kon open en dicht, maar op slot zetten werkte niet meer. Doorgeboord of zo? Wat ik zeggen wil is dat het soms dus niet eens aan de cylinder, de sleutel of een veertje ligt, maar aan het van binnenuit gewoon vasthaken ergens.
20190508_124405-756x1008.jpg
20190508_124408-756x1008.jpg
20190508_124428-756x1008.jpg
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door knutselsmurf »

Als ik zo naar de slijtsporen op de tweede foto kijk gat het sluitmechanisme ook maar net door bus heen. Zou je daar niet iets mer ruimte kunnen maken, bijvoorbeeld van de kunststof behuizing van de sluiting en het metalen deel van de sluiting iets afvijlen/schuren. Ook de hele stalen pen die in en uit schuift zit strak in de kunststof behuizing, Een braam er aan en hij blijft hangen. Jammer dat zelfs de sluitingen van de koffers dit onderhoud/deze aandacht nodig hebben.
Gebruikersavatar
Duvelke
Bestuur
Reactions: 62
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 sep 2021, 18:52
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Duvelke »

Voor mensen die nog op zoek zijn naar sloten voor de originele koffers, ik denk een site gevonden te hebben die sloten heeft van eigen makelij, die heel erg op die van Yamaha lijken, de site is Mutazu.com
Afbeelding

en de kosten vallen ook nog mee, $ 39,99 ex verzendkosten
0
Gebruikersavatar
Willem
Star Friend
Reactions: 10
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jul 2021, 09:48
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Willem »

Met Willem mijn slotjes kreeg ik moeilijk ingedrukt .
En dat was de hele zomer 2021 ,soms bij een ritje kreeg ik het gewoon niet open.
Ik heb in september de slotjes uitgehaald de veer eruit gehaald ,en weer erin gezet .
En de slotjes gingen nog steeds moeilijk de druk knop niet naar beneden ingedrukt.
En nu hoop ik dat niemand mij uitlacht.......
IK WB 40 erop gespoten ...en ze doen het als nieuw echt waar .
Ik ben er blij mee dat ik het gelukkig simpel opgelost .

Groet Willem
0
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Slotjes koffers XV1900

Bericht door Willem Polman »

Wat een prachtige naam, Willem. Zo zie je maar WD40 werkt bijna altijd 👍🏼
0
Plaats reactie