Condens in de Tellerunit

Algemene en technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Condens in de Tellerunit

Bericht door knutselsmurf »

Maatje van Willem Polman heeft mij benaderd op de beurs met een probleem, namelijk condens in de teller. Zelfs zoveel dat hij niets meer kon lezen.

Dit is inderdaad erg veel. En het zit niet in de teller maar tussen de TWEE ruitjes, een soort dubbel glas, samen in rubber gezet en uiteindelijk opgesloten door een ABS pasring, gelijmd of gesmolten, maar wel vast.
Om het vocht te verwijderen heb ik via allerlei sites, forums/facebook allerlei adviezen gehad, die bij voorbaat niet gaan werken. Föhn, rijst, vloeipapier en meer van die oplossingen. Maar niet hoe je voorkomt dat er nieuw vocht in komt.
En een nieuw deksel kost toch gauw €180. En dat kan altijd nog als dit niet zou werken.
Dus de binnenruit verwijderd en door de definitieve constructie kan je de ruit, glas, niet heel houden. Nu kan het vocht verwijderd worden.
Nu de oplossing om het vocht buiten te houden. Het verwijderen en opnieuw verlijmen van de rubber kan niet omdat er nog een ruit in zit.
De verwijderde ruit was 1.5 mm dik.

Ik heb daar een RVS staaf in gebogen van 2.5mm dik. Dit zorgt er voor dat de rubber er strakker in komt te zitten en er geen vocht meer door kan.

Want dat komt hier binnen. Hier staat het water tijdens regen en wassen.

De rubber, lijkt soms wel poreus, heb ik geimpregneerd met siliconen emulsie, waterafstotend.
Dus nu weer alles helder, en bezien hoe het geheel zich houdt.
Gebruikersavatar
Royal Joop
Member
Reactions: 129
Berichten: 1415
Lid geworden op: 12 jan 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Condens in de Tellerunit

Bericht door Royal Joop »

IK heb destijds bij Strato gewoon alles dichtgezet met transparante siliconenkit. Wel even alle vocht tussen de glazen en de elektronica maximaal wegnemen (dmv vochtopnemers of de diepvries:-) )
0
Royal Joop
ride BLACK NIGHT
royaljoop@chellol.nl
SREU#0168
ISRA# 16730
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Condens in de Tellerunit

Bericht door knutselsmurf »

Hoe werkt dat dan, Joop, met de diepvries? Volgens mij kun je niet tussen de ruiten komen.
Gebruikersavatar
Royal Joop
Member
Reactions: 129
Berichten: 1415
Lid geworden op: 12 jan 2008, 17:50
Contacteer:

Re: Condens in de Tellerunit

Bericht door Royal Joop »

Heb de ruiten even los gehaald. Hoe koude lucht bevat minder water dan warme, dus zo koud mogelijk monteren maar handiger is condenszout (die papieren zakjes) gebruiken.
0
Royal Joop
ride BLACK NIGHT
royaljoop@chellol.nl
SREU#0168
ISRA# 16730
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Condens in de Tellerunit

Bericht door Willem Polman »

We gaan het dit seizoen zien. De bike van Toon gaat nu ook veel door weer en wind, hopenlijk binnenkort meer door zon. Benieuwd wat de glasplaat doet, ook met hitte.
En met reflectie. Hij is er in iedergeval heel blij mee. Heel helder en ook de verlichting in donker komt heel mooi uit. Als dat dit jaar goed gaat, denk ik erover ook voor deze oplossing te gaan. Veel beter zicht op de teller.
0
Plaats reactie