De startmotor van mijn Yamaha XVS 1300 Midnight Star heeft het begeven.
Motor start niet en bij starten vreemd tikkend geluid.
Vervolgens starten met startkabels en ander voertuig, dan start de motor wel.
Nu wil ik proberen de reparatie zelf te doen.
Is dit makkelijk of kan ik het beter uitbesteden?
Is er eventueel een mogelijkheid de startmotor te reviseren?
Vervangen van koolborstels o.i.d?
Wie heeft tip(s)
Al vast bedankt
Mvg
Willem
Kan ik makkelijk zelf de startmotor repareren en/of vervangen?
Re: Kan ik makkelijk zelf de startmotor repareren en/of vervangen?
Weet je zeker dat het de startmotor is?
Dat tikkend geluid is denk ik eerder het tikken van je startrelais door een te zwakke accu.
Ik zou eerst even checken of je accu, de aansluitpunten op de accu en/of je laadsysteem nog goed zijn.
Kokkie
Dat tikkend geluid is denk ik eerder het tikken van je startrelais door een te zwakke accu.
Ik zou eerst even checken of je accu, de aansluitpunten op de accu en/of je laadsysteem nog goed zijn.
Kokkie
0
Re: Kan ik makkelijk zelf de startmotor repareren en/of vervangen?
Dank voor de tip, eerst nog maar even heel goed de accu en het startrelais controleren en doormeten.
0
Re: Kan ik makkelijk zelf de startmotor repareren en/of vervangen?
Ik vermoed/gok dat er niks met je relais aan de hand is.
Het is “normaal” dat het relais ratelt bij te lage accu-spanning en dat de motor dan niet start.
Kokkie
Het is “normaal” dat het relais ratelt bij te lage accu-spanning en dat de motor dan niet start.
Kokkie
0
- Knutselsmurf
- Member
- Reactions: 42
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
- Contacteer:
Re: Kan ik makkelijk zelf de startmotor repareren en/of vervangen?
Als je motor start met startkabels is er niks mis met je startmotor. Want die start met de juiste voeding toch gewoon je motor.
Er is dan vast een andere oorzaak. En zoals Mike al benoemd heeft, het rateles is vaak een indicatie voor een te lage spanning, dus meestal de accu of een ingebrand startrelais. Startrelais kun je overbruggen om je startmotor het maximaal aanwezige vermogen te geven.
Startmotor is goed te servicen, maar moet wel nodig zijn, iets met nut en belang.
Een goed diagnose levert de juiste oplossing.

Er is dan vast een andere oorzaak. En zoals Mike al benoemd heeft, het rateles is vaak een indicatie voor een te lage spanning, dus meestal de accu of een ingebrand startrelais. Startrelais kun je overbruggen om je startmotor het maximaal aanwezige vermogen te geven.
Startmotor is goed te servicen, maar moet wel nodig zijn, iets met nut en belang.
Een goed diagnose levert de juiste oplossing.
1
