Ikzelf rijdt een Royal Star, maar heb van techniek zeer weinig verstand. :huh:
Is een Dynojet Kit ook op elke motor te zetten en zo ja, wat kost zo Dynojet Kit dan?
Wat gebeurt er dan precies met de motor?
Is de motor dan veel pittiger?
Is er binnen de club iemand die mij dit kan vertellen?
vr.gr.
Gerard
Dynojet Kit
Re: Dynojet Kit
Een Dynojet (carburatiekit) is bedoeld om motorfietsen een betere 'ademhaling' te geven in alle toerentalgebieden. De carburatiekit zorgt ervoor dat er een optimale lucht-brandstof-verhouding verkregen wordt voor de motor, tijdens nullast, deellast en vollast. Hierdoor wordt de motorfiets over het gehele toerengebied sterker en soepeler, zonder dat dit samen hoeft te gaan met een hoger brandstofverbruik. De dynojet kit is ontworpen om de bestaande carburatie afstellingen te verbeteren, dit resulteert in een hoger koppel en meer vermogen. De carburatie van de motorfietsen van tegenwoordig moeten aan milieu eisen voldoen waardoor deze bij bepaalde toeren kan gaan dippen. Om de originele instellingen te wijzigen maken we gebruik van de dynojet kit, deze bestaat uit gasnaalden, hoofdsproeiers en soms gasschuifveren.
Een dynojet kit verhelpt de volgende problemen:
- Niet goed stationair lopen, stotteren bij wegrijden
- Inhouden bij een bepaald toerental
- Onnodig veel brandstof verbruik
Voordelen Dynojet kit:
- Motor rijgedrag wordt soepeler
- Motor wordt sterker (hoger koppel, meer vermogen)
- Motor wordt zuiniger
Bij een 'grijs' geïmporteerde motorfiets of na montage van een andere uitlaat (demper) en/of open luchtfilter komen deze problemen vaak voor. Ook bij de Europese motoren blijkt vaak dat er aan de standaardafstelling nog veel verbeterd kan worden.
K & N Filter:
Een K&N filter kan meer vermogen uit een motorfiets halen door de hogere luchtdoorlaat, maar let op bij een standaard motor wordt het mengsel armer waardoor het niet het juiste mengselverhouding krijgt, waardoor de motor dus slechter kan gaan lopen. Het is dus raadzaam om een K&N filter te gebruiken in combinatie met een dynojet of powercommander.
Afhankelijk van de motor zijn er meerdere 'stages':
Stage 1 :
Bij een stage 1 kit maken we gebruik van het standaard luchtfilterhuis en een origineel luchtfilter of een K&N vervangingsfilter. De stage 1 kit is ontworpen voor een soepeler rijgedrag en reactie op het gas. De vermogens winst van deze kit bedraagt ongeveer 5%.
Stage 2 :
Bij een stage 2 kit maken we gebruik van een gemodificeerd luchtfilterhuis i.c.m. een K&N filter voor de ideale luchtdoorlaat, en een open sport uitlaat. De vermogenswinst van stage 2 kit bedraagt ongeveer 8%.
Stage 3 :
Bij een stage 3 kit maken we gebruik van loss K&N filters. Dit resulteert meestal in meer topvermogen en een racier karakter. De vermogenswinst van stage 3 dynojet bedraagt ongeveer +10%.
Stage 7 :
Een stage 7 kit is bedoeld voor wedstrijd gebruik en is niet geschikt voor de openbare weg, omdat een onnodig hoger brandstofverbruik en een zeer onbruikbaar vermogen vaak het resultaat is.
Nokkenassen:
Een effectief middel om meer vermogen te genereren is plaatsing van snellere nokkenassen. Deze zijn er in verschillende gradaties, aangeduid met stage en dan een nummer of een cijfer.
Afhankelijk van de motor zijn er nokkenassen in meerdere 'stages':
Stage 1 :
Dit zijn de meest 'tamme' nokkenassen en kunnen zonder verdere aanpassingen gemonteerd worden. Dit betekend dat de originele klepveren en de originele kleptiming gehandhaafd blijven. Deze nokkenassen zorgen voor meer vermogen in het midden- en bovenste gebied zonder de souplesse bij lage toerentallen negatief te beïnvloeden.
Stage 2 :
Deze zijn ontworpen voor race gebruik en vereisen zwaardere klepveren en klepspieën. Deze nokkenassen geven meer vermogen bij de hogere toerentallen. Controle van de kleptiming is raadzaam.
Stage 3 / R :
Stage 3 is momenteel nog de benaming voor slechts enkele modellen en wordt steeds meer vervangen door de benaming stage R. Puur voor race gebruik, de kleptiming dient zeer nauwkeurig afgesteld te worden middels verstelbare nokkenastandwielen en met behulp van een timing wiel en een micrometer.
Stage S :
Deze zijn speciaal ontwikkeld voor raceklassen waarbij de lifthoogte van de klep niet gewijzigd mag worden, maar de curve van de nokken wel.
Een dynojet kit verhelpt de volgende problemen:
- Niet goed stationair lopen, stotteren bij wegrijden
- Inhouden bij een bepaald toerental
- Onnodig veel brandstof verbruik
Voordelen Dynojet kit:
- Motor rijgedrag wordt soepeler
- Motor wordt sterker (hoger koppel, meer vermogen)
- Motor wordt zuiniger
Bij een 'grijs' geïmporteerde motorfiets of na montage van een andere uitlaat (demper) en/of open luchtfilter komen deze problemen vaak voor. Ook bij de Europese motoren blijkt vaak dat er aan de standaardafstelling nog veel verbeterd kan worden.
K & N Filter:
Een K&N filter kan meer vermogen uit een motorfiets halen door de hogere luchtdoorlaat, maar let op bij een standaard motor wordt het mengsel armer waardoor het niet het juiste mengselverhouding krijgt, waardoor de motor dus slechter kan gaan lopen. Het is dus raadzaam om een K&N filter te gebruiken in combinatie met een dynojet of powercommander.
Afhankelijk van de motor zijn er meerdere 'stages':
Stage 1 :
Bij een stage 1 kit maken we gebruik van het standaard luchtfilterhuis en een origineel luchtfilter of een K&N vervangingsfilter. De stage 1 kit is ontworpen voor een soepeler rijgedrag en reactie op het gas. De vermogens winst van deze kit bedraagt ongeveer 5%.
Stage 2 :
Bij een stage 2 kit maken we gebruik van een gemodificeerd luchtfilterhuis i.c.m. een K&N filter voor de ideale luchtdoorlaat, en een open sport uitlaat. De vermogenswinst van stage 2 kit bedraagt ongeveer 8%.
Stage 3 :
Bij een stage 3 kit maken we gebruik van loss K&N filters. Dit resulteert meestal in meer topvermogen en een racier karakter. De vermogenswinst van stage 3 dynojet bedraagt ongeveer +10%.
Stage 7 :
Een stage 7 kit is bedoeld voor wedstrijd gebruik en is niet geschikt voor de openbare weg, omdat een onnodig hoger brandstofverbruik en een zeer onbruikbaar vermogen vaak het resultaat is.
Nokkenassen:
Een effectief middel om meer vermogen te genereren is plaatsing van snellere nokkenassen. Deze zijn er in verschillende gradaties, aangeduid met stage en dan een nummer of een cijfer.
Afhankelijk van de motor zijn er nokkenassen in meerdere 'stages':
Stage 1 :
Dit zijn de meest 'tamme' nokkenassen en kunnen zonder verdere aanpassingen gemonteerd worden. Dit betekend dat de originele klepveren en de originele kleptiming gehandhaafd blijven. Deze nokkenassen zorgen voor meer vermogen in het midden- en bovenste gebied zonder de souplesse bij lage toerentallen negatief te beïnvloeden.
Stage 2 :
Deze zijn ontworpen voor race gebruik en vereisen zwaardere klepveren en klepspieën. Deze nokkenassen geven meer vermogen bij de hogere toerentallen. Controle van de kleptiming is raadzaam.
Stage 3 / R :
Stage 3 is momenteel nog de benaming voor slechts enkele modellen en wordt steeds meer vervangen door de benaming stage R. Puur voor race gebruik, de kleptiming dient zeer nauwkeurig afgesteld te worden middels verstelbare nokkenastandwielen en met behulp van een timing wiel en een micrometer.
Stage S :
Deze zijn speciaal ontwikkeld voor raceklassen waarbij de lifthoogte van de klep niet gewijzigd mag worden, maar de curve van de nokken wel.
0
"The Iron Horse"
WSFH SREU#0118
WSFH SREU#0118
Re: Dynojet Kit
http://www.heutsmotoren.nl/content/view/16/37/1/3/eRJee schreef:Stoer verhaal Kuper!
Nu nog ff de bronvermelding er bij
Geen dank
izi
0
SREU#0173
*** Life is a Party! ***
Never underestimate the power of idiots in large groups!!!
izirider@hotmail.com
*** Life is a Party! ***
Never underestimate the power of idiots in large groups!!!
izirider@hotmail.com
Re: Dynojet Kit
Ik heb er een Powercommander opgezet en dat scheelt enorm in vermogen en rijgedrag echt een aanrader.
De kosten waren bij Hellriser DYNA 3000 Digital Ignition System For Road Star $246.95 daar komen nog verzendkosten, inklaringskosten en BTW bij waardoor het totaal op ca. € 275,00 (dit kost in Nederland ongeveer € 350,00)
Daarna het geheel in Goes bij Ruud Fredirks af laten stellen tegen afhnkelijk wat die moet doen maar bij mij betrof het alleen een run a € 45,00
De kosten waren bij Hellriser DYNA 3000 Digital Ignition System For Road Star $246.95 daar komen nog verzendkosten, inklaringskosten en BTW bij waardoor het totaal op ca. € 275,00 (dit kost in Nederland ongeveer € 350,00)
Daarna het geheel in Goes bij Ruud Fredirks af laten stellen tegen afhnkelijk wat die moet doen maar bij mij betrof het alleen een run a € 45,00
Re: Dynojet Kit
Een powercommander en een Dyna 3000 zijn 2 verschillende dingen.
Ik denk dat je Dyna3000 er nu op hebt zitten. Hiermee kun je een ander ontstekingscurve instellen en de toerenbegrenzing verleggen.
En Joop, dat ding wat er bij jouw motor af kwam is een Rev-limitter deze helpt je alleeen maar van de standaard toerenbegrenser af.
Ik denk dat je Dyna3000 er nu op hebt zitten. Hiermee kun je een ander ontstekingscurve instellen en de toerenbegrenzing verleggen.
En Joop, dat ding wat er bij jouw motor af kwam is een Rev-limitter deze helpt je alleeen maar van de standaard toerenbegrenser af.
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm