Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept over het flowen van cilinderkoppen en wat hier het voordeel van zou (moeten) zijn.
Dat het flowen van de uitlaatzijde effect heeft in combinatie met een bigborekit is een feit....( ze doen dit bij thunderbike standaard als er een bigborekit wordt gemonteerd)
Het flowen van de inlaatzijde (al of niet in combinatie met grotere inlaatkleppen) schijnt moeilijker te zijn helemaal omdat dit effect heeft op de gasdoorstroomsnelheid van de mengsel naar de cilinders.
En dat heeft veel effect op de hoeveelheidvermogen EN de vermogensafgifte. (en dat is ook een feit)
De meningen over het poorten van de inlaatzijde van de cilinderkoppen (of het plaatsen van de speedstarcilinderkoppen)
varieren van :
"dat moet je als eerste doen" tot "dat moet je nooit doen"
Ben benieuwd of iemand weet hoe bij een wildstar de vork in de steel zit...
Gerben
yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
Wat zeggen ze bij Thunderbike hierover Gerben.......?
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
Johan,
Dat verhaal over de uitlaatpoorten kende ik al, en nam ik ook altijd voor waar aan...
Wat je vervolgens ook hoort (van experts :huh: )
Je inlaatklep gaat al open als je uitlaatklep nog niet geheel gesloten is, door de uitlaatpoort te vergroten en door het creeren van onderdruk in je uitlaatgedeelte door montage van een bv propipe (is een ander verhaal hoe dat werkt) maak je gebruik van de situatie om een snelle gasstroom te creeren aan de inlaatzijde.
Ik heb nog geen informatie over de opening/sluitijdstippen van de wildstarnokkies.
maw de gecreerde onderdruk in de uitlaatkant gebruik je om (als de uitlaatklep en inlaatklep nog niet geheel gesloten zijn) benzine/luchtmengsel aan te zuigen in de cilinder, en dat is wat we willen..
Met bovenstaande vervalt dus het hele verhaal over tegendruk in de uitlaat, die zou nl de hele boel in het honderd gooien
Je ziet nu ook in de (drag)racerij dat er twee in een systemen gebruikt worden zonder enkele vorm van tegendruk/demping.
Je betoog over de inlaatkant klopt volgens mij.
De vraag blijft wel welk effect wat heeft bij welk toerental.
Zelf heb ik nokkies van PAtrick Racing met zwaardere klepveren en die leveren bij lage toerentallen megaveel koppel.
Mischien een idee om een bike met alleen bigbore op de dynobank te zetten en daarna een bike met bigbore en racenokken.
en dan wel met hetzelfde uitlaatprincipe, mooi projectje voor het voorjaar..
We kunnen ook verschillende getunede bikes op de bank zetten en dan weten we precies welk effect wat heeft bv
Hoogcompressiezuigers 9:1 Robbert Snellink
Hoogcompressiezuigers 10,5:1 Erjee (bijna)
Hoogcompressezuigers/nokkenassen 10,5:1 Robert Barbet
Bigbore 102mm 10,5:1 Rebel57/Knaks
Bigbore 104mm/nokkenassen 11.5:1 Gerben
Met de grafieken kunnen de fans zelf bepalen wat ze met hun bike willen doen en we hebben weer een mooi daggie uit
Als er voldoende animo is wil ik bij Thunderbike wel effe vragen of ze een dagje tijd voor ons hebben
Dat verhaal over de uitlaatpoorten kende ik al, en nam ik ook altijd voor waar aan...
Wat je vervolgens ook hoort (van experts :huh: )
Je inlaatklep gaat al open als je uitlaatklep nog niet geheel gesloten is, door de uitlaatpoort te vergroten en door het creeren van onderdruk in je uitlaatgedeelte door montage van een bv propipe (is een ander verhaal hoe dat werkt) maak je gebruik van de situatie om een snelle gasstroom te creeren aan de inlaatzijde.
Ik heb nog geen informatie over de opening/sluitijdstippen van de wildstarnokkies.
maw de gecreerde onderdruk in de uitlaatkant gebruik je om (als de uitlaatklep en inlaatklep nog niet geheel gesloten zijn) benzine/luchtmengsel aan te zuigen in de cilinder, en dat is wat we willen..
Met bovenstaande vervalt dus het hele verhaal over tegendruk in de uitlaat, die zou nl de hele boel in het honderd gooien
Je ziet nu ook in de (drag)racerij dat er twee in een systemen gebruikt worden zonder enkele vorm van tegendruk/demping.
Je betoog over de inlaatkant klopt volgens mij.
De vraag blijft wel welk effect wat heeft bij welk toerental.
Zelf heb ik nokkies van PAtrick Racing met zwaardere klepveren en die leveren bij lage toerentallen megaveel koppel.
Mischien een idee om een bike met alleen bigbore op de dynobank te zetten en daarna een bike met bigbore en racenokken.
en dan wel met hetzelfde uitlaatprincipe, mooi projectje voor het voorjaar..
We kunnen ook verschillende getunede bikes op de bank zetten en dan weten we precies welk effect wat heeft bv
Hoogcompressiezuigers 9:1 Robbert Snellink
Hoogcompressiezuigers 10,5:1 Erjee (bijna)
Hoogcompressezuigers/nokkenassen 10,5:1 Robert Barbet
Bigbore 102mm 10,5:1 Rebel57/Knaks
Bigbore 104mm/nokkenassen 11.5:1 Gerben
Met de grafieken kunnen de fans zelf bepalen wat ze met hun bike willen doen en we hebben weer een mooi daggie uit
Als er voldoende animo is wil ik bij Thunderbike wel effe vragen of ze een dagje tijd voor ons hebben
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
Count me in.......gerben termignoni schreef: Mischien een idee om een bike met alleen bigbore op de dynobank te zetten en daarna een bike met bigbore en racenokken.
en dan wel met hetzelfde uitlaatprincipe, mooi projectje voor het voorjaar..
We kunnen ook verschillende getunede bikes op de bank zetten en dan weten we precies welk effect wat heeft bv
Hoogcompressiezuigers 9:1 Robbert Snellink
Hoogcompressiezuigers 10,5:1 Erjee (bijna)
Hoogcompressezuigers/nokkenassen 10,5:1 Robert Barbet
Bigbore 102mm 10,5:1 Rebel57/Knaks
Bigbore 104mm/nokkenassen 11.5:1 Gerben
Met de grafieken kunnen de fans zelf bepalen wat ze met hun bike willen doen en we hebben weer een mooi daggie uit
Als er voldoende animo is wil ik bij Thunderbike wel effe vragen of ze een dagje tijd voor ons hebben
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
HE Gerben,
Mijn maat Nol, en ikke, gaan mijn motor ook aanpakken,
Denken aan bigbore, ander nokkenassen, etc.
Blijfen graag op de hoogte, en hebben nog veel informatie nodig.
groeten Joop.
Mijn maat Nol, en ikke, gaan mijn motor ook aanpakken,
Denken aan bigbore, ander nokkenassen, etc.
Blijfen graag op de hoogte, en hebben nog veel informatie nodig.
groeten Joop.
0
SREU#0150
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
Joop schreef:HE Gerben,
Mijn maat Nol, en ikke, gaan mijn motor ook aanpakken,
Denken aan bigbore, ander nokkenassen, etc.
Blijfen graag op de hoogte, en hebben nog veel informatie nodig.
groeten Joop.
Er is binnen de club al heel wat kennis vergaard over dit soort projecten door verschillende fans.
Dus vraag maar raak zou ik zeggen.
Gerben
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
IK GA MEE ALS WE OP DE BANK GAAN.gerben termignoni schreef: We kunnen ook verschillende getunede bikes op de bank zetten en dan weten we precies welk effect wat heeft bv
Hoogcompressiezuigers 9:1 Robbert Snellink
Hoogcompressiezuigers 10,5:1 Erjee (bijna)
Hoogcompressezuigers/nokkenassen 10,5:1 Robert Barbet
Bigbore 102mm 10,5:1 Rebel57/Knaks
Bigbore 104mm/nokkenassen 11.5:1 Gerben
Met de grafieken kunnen de fans zelf bepalen wat ze met hun bike willen doen en we hebben weer een mooi daggie uit
Als er voldoende animo is wil ik bij Thunderbike wel effe vragen of ze een dagje tijd voor ons hebben
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
He Gerben,en andere techneuten,gerben termignoni schreef:Joop schreef:HE Gerben,
Mijn maat Nol, en ikke, gaan mijn motor ook aanpakken,
Denken aan bigbore, ander nokkenassen, etc.
Blijfen graag op de hoogte, en hebben nog veel informatie nodig.
groeten Joop.
Er is binnen de club al heel wat kennis vergaard over dit soort projecten door verschillende fans.
Dus vraag maar raak zou ik zeggen.
Gerben
Kun je voor mij onder mekaar zetten, wat ik in de juiste volgorde
moet doen voor bigbore te monteren, en wat wat we vooral niet moeten vergeten.
Kan ik het me´n maat laten lezen. Die komt ongetwijfeld met een hoop vragen.
Hij zegt, je mot eerst weten wat je wilt sukkel, dan maak ik het.
Dan zeg ik: Hij mot gaan als een kogel that's all ja.
Maar ja, waar begin ik? :doh:
0
SREU#0150
Re: yamaha speedstar cilinderkoppen vraagje
Joop ff een tip, Johan Rebel57 en Gerben zijn de techneuten mbt het Bigbore gedeelte en de finetuning. Maar vergeet ook niet de carburator aan te passen, heb mijn blok laten ombouwen door Motoport omdat deze toch de recall daar kreeg. Is prima gegaan Bikkel had dezelfde setting als de mijne laten inbouwen door Molenaar in IJsselstein en dat ging gruwelijk mis.
Overigens als ik het goed heb heeft Bikkel nog de complete setting thuisliggen. (snelle nokkenassen en HC zuigers titanium klepstoters en klepveren van Patrick Racing) Goei spul joh.
Overigens als ik het goed heb heeft Bikkel nog de complete setting thuisliggen. (snelle nokkenassen en HC zuigers titanium klepstoters en klepveren van Patrick Racing) Goei spul joh.
0
SREU#0001
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
103 PK 183 NM
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
103 PK 183 NM