uitlaat zonder verbindingspijp.

Technische vragen over alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door knutselsmurf »

Ik heb al een aantal onderdelen op papier waarbij alle vraagtekens al zijn verdwenen. Het frame, tank, luchtfilter en forward controls, voorvork, wielen. Ik wil nu beginnen aan de uitlaat en voor het geluid ga ik voor een pijp per cilinder, dus zonder verbindingspijp. Van RVS, het eerste deel dubbelwandig tegen verkleuring. Nu zie ik allerlei uitlaten, maar door het populaire V-Twin model heb je (bijna)altijd verschil in lengte. Heeft dit invloed op de prestaties van de motor, dat je dus per cilinder een verschil in uitlaat hebt. Moet je dit compenseren en zo ja, hoe??
Gebruikersavatar
MOD
Gast
Reactions: 1
Berichten: 4690
Lid geworden op: 03 jan 2008, 09:49
Contacteer:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door MOD »

:kweenie: 2 in 1 uitlaat geeft de beste resultaten mbt. tot vermogen.
Proefondervindelijk ondervonden :27:
0
SREU#0001
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
:sterk: 103 PK 183 NM :top:
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door knutselsmurf »

Dat is een duidelijk antwoord. Maar vermogen is bij mijn project ondergeschikt aan het uiterlijk, dus de keus is(en blijft) twee afzonderlijke pijpen. Dus blijft de vraag overeind, moet ik en kan ik dit compenseren?
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door Rebel57 »

Als je 2 pijpen wilt, dan zal je rekening moeten houden met de lengte. In dit geval zou dat betekenen dat de uitlaten aan de achterzijde vd motor niet gelijk liggen.
Wil je dat wel, dan moet je de pijp van cil 1 (achterste cil) iets aanpassen. Er zou dan een vernauwing gemaakt moeten worden waardoor er in beide pijpen dezelfde tegendruk ontstaat.
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lucske
Gast
Reactions: 0
Berichten: 636
Lid geworden op: 11 jan 2008, 19:22
Contacteer:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door Lucske »

Leon,
Ik denk dat de man (Titte) op onderstaande foto wel wat kent van wildstars verbouwen.
Op dezelfde foto zie je ook dat hij in de uitlaat van de achterste cilinder een extra bocht gemaakt heeft om zo tot ongeveer dezelfde lengte te komen als die van de voorste.
En ook zijn de uitlaten tot aan de supertraps door hem zelf gemaakt dmv RVS pijp en lasbochten dacht ik.
Als je er meer over wil weten vind je zijn email in zijn profiel op ons forum ( http://www.starbikers.be/forum/index.php )

grtz,
Lucske
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Afbeelding

SREU nr.: #0107
Gebruikersavatar
Bullit
Gast
Reactions: 7
Berichten: 1263
Lid geworden op: 12 jan 2008, 11:39
Contacteer:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door Bullit »

De lengte van de afzonderlijke pijpen is minder van belang, waar het om gaat is een gelijke opbouw van tegendruk(weerstand)!!
0
Bullit............................Gone in 7 seconds!!!!!!!
Afbeelding
j.f.vanderhilst@gmail.com
SREU#0187
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerben termignoni
Gast
Reactions:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door gerben termignoni »

HA Knutsel,

Verschil in lengte is wel degelijk van invloed op de prestaties en op het mooi stationair draaien van je Twin
Ducati heeft heeft een L- twin blok waardoor de voorste uitlaatbocht erg lang is ten opzichte van de achterste uitlaatbocht
Zij hebben dit opgelost door de diameter van de achterste uitlaatbocht kleiner te nemen waardoor er meer weerstand optreed.

Zelf heb ik een kleine restrictie aan laten brengen in de achterste uitlaatbocht om ook een gelijke tegendruk te krijgen.

Verschil in uitlaatlengte kan ook gecompenseert worden door een kortere demper te monteren in de voorste uitlaatbocht.

Gerben
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: uitlaat zonder verbindingspijp.

Bericht door knutselsmurf »

Ik neem aan dat ze op een Dynabank deze tegendruk kunnen meten. Als ik kijk naar allerlei after market uitlaten, zoals de Turn Down van Highway hawk zal er inderdaad wat aangepast moeten worden. Als dat met de dempers kan, vind ik dat wel ok. Dit omdat ik die ook zelf maak en dan hoef ik niets in te leveren voor wat betreft het design. Is het kwestie van lang genoeg beginnen en pas stoppen als het goed is. Hartelijk dank voor de tips.
Plaats reactie