Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Algemene en technische zaken voor de andere Stars, zoals Bolt, Raider, Warrior, V-Max, enz..
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Warrior
Gast
Reactions: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2022, 14:26
Contacteer:

Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Warrior »

Geachte Bikers,

Mijn naam is Warrior en sinds 2,5 maand ben ik de trotse eigenaar van een Yamaha xvz1300 Royal Star. Het is een schitterende motor, echter heeft de vorige eigenaar niet veel aan onderhoud gedaan. Ondertussen twee nieuwe banden, nieuwe remblokken, oliefilter en olie om de motor eens wat te verwennen. Tot ik een maand terug last kreeg van een slippende koppeling. Google en Youtube zijn super handig maar toch kan ik graag wat ondersteuning krijgen.

Eerst maar eens gekeken naar de vloeistof. Deze is Dot 4 maar was dik, vies en zeer bruin. Dus zowel de koppelingsvloeistof als beide remvloeistoffen vervangen. Probleem van slippende koppeling was drie dagen weg. Kwam weer terug. Boel was goed ontlucht, geen luchtbellen. Dus het volgende gedaan : Koppeling revisie van de koppelingspomp zowel op het stuur, alsmede de koppelingspomp op het blok. Koppelingskabel vervangen, ivm met sponzig zijn.

Toen ik de koppelingspomp op het blok uit elkaar haalde zat de rubber O-ring met de opening naar buiten (de O-ring welke om de cilinder zit).volgens het werkplaatshandboek leek de opening juist naar het blok te moeten zitten. Gevolg : lekkende koppelingspomp. Dus sleiutelen maar weer en de ring omgedraaid. Pomp lekt niet meer, maar wie kan mij vertellen hoe de O-ring hoort te zitten? Daarbij pakte de koppeling eerst vlotter op, nu moet ik de hendel vrij ver laten opkomen. Toch echt geen lucht meer in het systeem.

De :star: tuft lekker maar bij ineens flink gas geven slipt de koppeling eventjes alvorens hem op te pakken. Is dit normaal?

Ik zou zeer blij zijn met een reactie.

Met tuffende groet,
Warrior
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Stosh »

Volgens mij moet de olie keerring met de opening naar buiten want daar gaat het zuigertje weer doorheen, voor het zuigertje een olie pakking en dan het veertje. Maar jou slip probleem zit naar mijn mening niet in het geen waar je nu allemaal mee bezig bent.
Het slip probleem komt vanuit het blok ofwel de koppelingsplaten.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Kokkie »

Welke olie heb je gebruikt voor de motor, en welke zat er al in?

Verkeerde motor-olie kan als neven-effect een slippende koppeling hebben....
(Als je van half-syntheet naar vol-syntheet gaat, en/of olie gebruikt die niet geschikt is voor een natte koppeling)

Tenminste....ik ga ervan uit dat de Royal-Star wat dat betreft hetzelfde is aan de Wildstar.

Kokkie
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Stosh »

Elke olie met een Jaso ma2 certificaat is geschikt voor een star motor. Overstappen van een minerale olie naar een vol synthetische olie kan nadelige gevolgen hebben als het blok intern erg vervuild is door slecht onderhoud gezien de reinigende werking van een vol syntheet. Kleine oliekanalen kunnen dicht gaan zitten door de loslatende vervuiling waardoor het blok een minder goede smering krijgt.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Warrior
Gast
Reactions: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2022, 14:26
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Warrior »

Super bedankt voor de reacties, mijn dank daarvoor.
Het zijn niet de koppelimgsplaten. Immers wanneer ik de boel ontlucht had reed de royal star perfect.
Het probleem zit in de koppelingspomp ophet blok.

De piston seal zit om de piston release cilinder met de opening naar buiten. Gisteravond de piston release cylinder gepolijst en tevens de binnenkant van het huis waar de cylinder inzit.

De piston seal zit in de gleuf van de piston release cylinder. Er kunnen maar twee seals vervangen worden.
Zie de bijlage.
Wanneer de motor warm is, en nu is het ook echt warm, dan blijft de cylinder vastzitten in het huis.
Zet na ongeveer 35 km rijden de motor uit, knijp een keer of tien in de koppeling hendel, start de motor en zet deze in de eerste versnelling. Laat de koppeling opkomen en de motor blijft stilstaan.

Er zit niet teveel DOT4 in het reservoir.
De door het erk handboek voorgeschreven olie zit er in.
De grote vraag blijft waarom bij een warm blok de cilinder niet terug gaat.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Kokkie »

Sorry Warrior....
Teveel tekst en te weinig plaatjes om me er een voorstelling van te kunnen maken om mee te denken...... ;)

Maar vast iemand anders die je verder kan helpen...

Voor de nieuwsgierigheid volg ik het wel, en hoop dat de oplossing hier naar boven komt.

Kokkie
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Stosh »

Bij je beschrijving kan ik me alleen maar voorstellen dat je zuigertje van je koppeling cilinder blijft hangen. Als er lucht op het systeem zit zou je hem juist niet vrij kunnen krijgen. Ik zou de koppeling cilinder eens in de revisie gooien want een zuigertje mag ook bij hoge temperaturen niet blijven hangen.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Warrior
Gast
Reactions: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2022, 14:26
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Warrior »

Dank voor de reacties. Maar een nieuwe koppelingspomp besteld. Het werkelijk vreemde is dat wanneer de motor koud is, de koppeling perfect werkt.
Kleine slag bij het oplaten komen van de koppeling hendel. De zuiger helemaal schoongemaakt. Zuiger gepolijst totdat deze superglad en schoon was. Nieuwe "Olie keerring". Huis gepolijst. Dit keer de kant waar de veer zit op de rand een beetje vet gedaan. Zie ik op vrijwel alle filmpjes op YouTube. De boel weer gemonteerd en de motor rijdt ongeveer de eerste 15 a 20 minuten uitstekend. Wanneer de motor echt op bedrijfstemperatuur is dan is er naar mijn idee maar twee mogelijkheden. De koppelingspomp wordt zo warm (omdat deze op het blok zit) dat daardoor de inhoud (zuiger) uitzet en deze niet terug gaat of de koppeling stang blijft hangen door uitzetting?

Met 20 jaar sleutelervarimg aan verschillende motoren en auto's ben ik dit probleem nog niet eerder tegen gekomen. Wanneer de nieuwe koppelingspomp erop zit zal ik hier melden of het probleem verholpen is.
Met vriendelijke groet,
Warrior.
0
Gebruikersavatar
Warrior
Gast
Reactions: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2022, 14:26
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Warrior »

De oplossing heeft zich aangediend. Het compensatie gaatje in het reservoir van de koppelingspomp zat dicht.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen 👍.
Groet Warrior.
Wat wil je ook als de DOT4 minimaal 5 jaar terug voor het laatst vermoedelijk vervangen is.
1
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Koppelingspomp op het blok xvz1300 Royal Star 1999

Bericht door Kokkie »

Aaahhhh....mooi dat je het gevonden hebt en hier even deelt :top:

Leuk dat je de "koppeling" hebt gemaakt met de WSFH .... in ieder geval vwb het zoeken naar info over de Stars ;)

Veel rijplezier en wie weet een keertje "live",

Kokkie
0
Plaats reactie