Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Algemene en technische zaken voor de andere Stars, zoals Bolt, Raider, Warrior, V-Max, enz..
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim5384
Gast
Reactions: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2021, 22:41
Contacteer:

Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Bericht door Pim5384 »

Hallo,

Sinds 3 jaar heb ik een Raider uit 2009. Hij rijdt en schakelt met zijn 30.000 Miles op de teller prima. Echter, vanaf het begin komen er vreemde geluiden uit de linkerkant van het blok als ik met lage toeren in zijn derde versnelling rijdt. In alle andere versnellingen doet hij dit niet. Als ik direct op volle toeren doorschakel hoor je het niet.

Volgens een Yamaha dealer is dit de ketting naar de dynamo, een kwaal die volgens hem meerdere XV 1900 blokken hebben. Vervanging van deze ketting is kennelijk niet de oplossing.

Maar ik wil het wel oplossen! Een paar vragen;

- wie herkent deze kwaal of geluid?
- is het inderdaad de ketting van de dynamo?
- kan het opgelost worden?
- welke partij kan dat doen?


Ik hoor graag jullie reacties !

Pim
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Bericht door Stosh »

Dat is grappig, er zit helemaal geen ketting in het blok van een 1900 :4:
Als er een bij geluid in de derde versnelling hoorbaar is komt dit door een ingelopen tandwiel van de derde versnelling en niets anders. Dit wordt soms onder coulanceregeling gerepareerd door een Yamaha dealer als je geluk hebt anders zullen de kosten tussen de € 1500 en de € 2000 bedragen. Dit omdat het blok uit het frame en gesplitst moet worden om het tandwiel te vervangen.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Pim5384
Gast
Reactions: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2021, 22:41
Contacteer:

Re: Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Bericht door Pim5384 »

Txs!

Je zou zeggen dat Yamaha dealer wel weet waar ie het over heeft …toch?

Het geluid is overigens alleen te horen aan de linkerzijde. En helaas, Yamaha Nederland vertelde deze week dat deze motor niet onder coulance gerepareerd kan worden, mocht de klacht inderdaad deze 3de versnellingskwaal zijn.

Kan het ook nog iets anders zijn?
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Bericht door Stosh »

Ja dat zou je zeggen maar nu hebben ze het echt mis, de enige ketting bij een 1900 zit in de primaire aandrijving en die hangt achter je blok. Maar bij overschakelen naar de derde versnelling en je hoort een soort gierend geluid dan is de kans groot dat je last hebt van het bekende derde versnelling probleem.
Normaal hebben alleen de eerste 1900 blokken last van dit probleem ofwel 2006 en 2007 daarna heeft Yamaha een aanpassing gedaan. Wat is je productie datum van je motor? Bij USA modellen staat het op de sticker onder het balhoofd, datum eerste inschrijving zegt niets over de productie.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Pim5384
Gast
Reactions: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2021, 22:41
Contacteer:

Re: Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Bericht door Pim5384 »

Hi Stosh,

Het is zeker geen gierend geluid… het is een ‘cloncking’ geluid …alsof er losse buizen of zo rammelen…of er iemand op slaat … het gebeurt alleen bij lage toeren, onderin zijn derde versnelling.

Pim
0
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Vreemd geluid Raider 1900 - 3de versnelling

Bericht door Kokkie »

Helaas veel over te lezen…

- Third gear problem

In 2018 nog een en ander vergoed door Yamaha.

Kokkie
0
Plaats reactie