Achtergrond K&N filters

Technische vragen over alles wat met luchtfilters te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Achtergrond K&N filters

Bericht door Knaks »

NIEUW LUCHTFILTER GEMAKKELIJK ZELF TE REINIGEN
Meer 'adem' voor de motor


door Theo Kuijpers

RIVERSIDE/EINDHOVEN - Lucht is voor de goede werking van een verbrandingsmotor bijna net zo belangrijk als voor de mens. Beide hebben in ieder geval gemeen dat ze niet zonder kunnen en hoe meer zuurstof ze krijgen des te beter ze presteren.


Het Amerikaanse bedrijf K&N Engineering, dat zijn hoofdkantoor in het Californische Riverside heeft staan, houdt zich al sinds 1967 bezig met de optimale ademhaling van motoren voor onder meer auto's, vrachtwagens, motorfietsen, boten, jetski's en grasmachines. De vrienden Ken en Norm (K& N) begonnen ooit met het ontwikkelen van een luchtfilter voor motorfietsen. Zij waren er namelijk van overtuigd dat een motor beter presteert als de benodigde lucht directer wordt aangevoerd. Een verbrandingsmotor werkt met brandstof en lucht. De lucht die bij de inlaatslag naar binnen gaat, moet zeer schoon zijn en mag geen stof, zand of andere verontreinigingen bezitten. Is dit wel het geval, dan kan dit tot ernstige beschadigingen van de motor leiden. Zoals de naam al zegt, voorkomt een luchtfilter dat er verontreinigde lucht in de motor terecht komt. Het filterhuis (boven op de motor) is tegenwoordig bijna altijd van kunststof gemaakt, terwijl dat vroeger van metaal was. In het filterhuis zit een papieren filter dat is voorzien van microscopisch kleine openingen die de lucht doorlaten en verontreinigde stoffen tegenhouden. Vrijwel alle autofabrikanten kiezen voor een dergelijk papieren filter en worden autobezitters bij een grote servicebeurt min of meer verplicht dit filter te laten vervangen. Een vervuild luchtfilter zorgt namelijk voor een matige cilindervulling, minder vermogen, een hoger brandstofverbruik, een zwart rokende uitlaat, inwendige vervuiling van de motor en meer schadelijke uitlaatstoffen. Daarnaast dient het luchtfilter ook voor het dempen van geluid dat door het aanzuigen van de lucht wordt veroorzaakt. Na de ontwikkeling van een luchtfilter voor motorfietsen richtten Ken en Norm hun aandacht op auto's en in het bijzonder de Ford Mustang. Hiermee werd feitelijk de basis gelegd voor een filter dat vandaag de dag in bijna 85% van alle raceauto's wordt gebruikt. De K& N-filters - ook vaak sportfilters genoemd - hebben als groot voordeel dat ze niet van papier zijn gemaakt en nooit vervangen hoeven te worden. Op elk filter zit bovendien een garantie van 10 jaar of 1,6 miljoen kilometers. Slechts om de 80.000 kilometer moet het filter worden schoongemaakt maar kan dit heel simpel zelf worden gedaan. Tijdens ons bezoek aan de K&N Engineering fabriek in Riverside wordt duidelijk dat de productie van de filters voor een groot deel nog gewoon handwerk is. We mogen van Robert Hordossy, verantwoordelijk voor de internationale verkoop, zelf geen foto's maken, omdat men veel te bang is dat er dan gevoelige bedrijfsinformatie bij de concurrent terecht kan komen. De ruim 700 medewerkers produceren op jaarbasis zo'n 1,4 miljoen filters die dus niet uit papier, maar uit vier lagen medisch katoen (verband) en twee lagen aluminium bestaan. "We hebben het zowel met twee, zes, en acht lagen geprobeerd maar uiteindelijk bleken vier lagen katoen de beste resultaten op te leveren. Het katoen en aluminium worden onder grote druk samengebracht waarna vervolgens een grote geplooide mat uit de machine tevoorschijn komt. Deze mat wordt in smallere repen gesneden van het gewenste filterformaat. We produceren zelfs filters ter grootte van een vingerhoed die worden gebruikt voor radiografisch bestuurbare speelgoedauto's", aldus Robert Hordossy. De luchtfilters worden stuk voor stuk met de hand in elkaar gezet en ze zijn er niet alleen in vele maten, maar ook vormen: rond, rechthoekig, conisch en ovaal. Als laatste worden de filters met olie bespoten waardoor ze uiteindelijk een donkerrode kleur krijgen. Dit olielaagje houdt stof en vuil aan de buitenkant vast om de filterwerking te verbeteren. Het filter wordt trouwens niet aangetast door vocht, zelfs als het helemaal nat is geweest. Het geëpoxeerd aluminium aan de buitenzijde zorgt voor de goede geleiding van de luchtstroom. Na 80.000 kilometer wordt het filter gewoon schoongespoten en kan men het zelf met een bijgeleverde spuitbus weer van een olielaagje voorzien. We waren natuurlijk razend benieuwd of het K&N-filter, dat in Nederland door EFKA-import uit Zandvoort op de markt wordt gebracht, de motor inderdaad beter laat presteren. Daarvoor gingen we naar Eindhoven waar de Europese ontwikkelingsafdeling van K&N is gevestigd. Hier worden de luchtfilters voor vrijwel alle Europese automodellen ontworpen en uitgebreid getest. "Pas als blijkt dat een automotor daadwerkelijk betere prestaties levert, wordt het luchtfilter in de fabriek in Riverside in productie genomen. Mocht het vermogen van de motor niet zijn toegenomen, dan brengen we het filter niet op de markt. We hebben ons als doel gesteld dat minimaal 4 tot 5% vermogenswinst haalbaar moet zijn", aldus Peter Dekkers, die verantwoordelijk is voor de Europese verkoop. We kiezen voor de zogenoemde K&N 57i Performance Kit, waarbij dan sprake is van een open luchtfilter dat in de plaats komt van het normale kunststof filterhuis met papieren filter. Natuurlijk zetten we onze Mazda2 1.2 met een vermogen van 75 pk eerst met het traditionele filterhuis op de vermogenstestbank. Dan blijkt dat er een behoorlijk verschil zit tussen het aantal pk's dat de krukas afgeeft en wat uiteindelijk op de wielen overblijft. We meten daar bij 90 km/u en in de derde versnelling exact 50 pk. Voor alle zekerheid doen we drie runs en komen we steeds op hetzelfde resultaat uit.

Na de montage van de 57i Kit, wat nog geen twintig minuten in beslag neemt, gaat de auto opnieuw op de vermogensbank en constateren we dat er vier pk's zijn bijgekomen. Eenmaal op de weg voelen we dat de kleine viercilinder iets gretiger is en dat bovendien het geluid door het open luchtfilter een stuk sportiever is. De prijzen voor de vervangingsfilters beginnen met €55 en de Performance Kits vanaf €150. Voor meer informatie kan men ook op http://www.efkaimport.nl terecht.
Gebruikersavatar
wees
Gast
Reactions:

Re: Achtergrond K&N filters

Bericht door wees »

Knaks, heb jij deze lap tekst echt helemaal gelezen???

zo ja :top:, geef ons er dan een samenvatting van. ;)
Gebruikersavatar
Elfomonte
Member
Reactions: 35
Berichten: 1763
Lid geworden op: 12 jan 2008, 02:31
Locatie: ijmuiden en torrevieja
Contacteer:

Re: Achtergrond K&N filters

Bericht door Elfomonte »

en getypt
beste klus
groet bert
0
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: Achtergrond K&N filters

Bericht door wpee »

Ik heb me er 3 jaar geleden ook eens in verdiept.
Grofweg kun je volgens mij het volgende stellen:

- als je helemaal standaard rijdt en verder geen wijzigingen aanbrengt als K&N, dan heb je enkel als voordeel dat je geen filter meer hoeft te kopen, Je zult toch veel km's moeten rijden wil je het kostprijsvoordeel eruit krijgen. Let op: de meeste motorrijders hebben dan al een andere bike dus het filter heeft zijn kostprijsvoordeel niet gehad. Meer een hebbedingtje. Bij deze categerie hoor ik ook (VT750ACE na 5 jaar en 40 dkm ingeruilt voor een W*). Ik heb dus niet zo'n filter gekocht.

- Als je richting open uitlaten, bigbore etc gaat, dan heb je het over iets heel anders en krijg je wel degelijk flink wat meer pk's naar boven doordat je meer flow krijgt. Je hebt het dan ook over performance kits etc incl sproeiers enzo. Daar telt ook kostprijs niet zozeer mee maar ga je veel meer op pk's en koppel kopen. Meestal is het hele inlaat kanaal incl carb dan al onder handen genomen en past het originele filter niet eens meer.


Mijn gedachtengang: een normaal filter gaat alleen maar beter filteren........ Je moet het niet het filter geheel laten dicht slippen uiteraard. Maar in ons nederland zijn er maar weinige dagen dat er zoveel stof rondwaait (waar zijn die grote woestijnen en zandvlaktes hier??) dat je elk jaar een nieuw filter moet monteren. Ik rij in de auto al 8 jaar met hetzelfde luchtfilter rond, nog steeds een zeer lage CO waarde tijdens de APK keuring, en het is een CARB motor dus deze regelt zelf verder niets bij.

Gr
Wim
Plaats reactie