Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door wpee »

Hallo

Hoe vaak verversen jullie de vorkolie en hoe?
Ik ben van plan om dit te doen en ik ben altijd gewend om gewoon:
- voorwiel eruit te halen
- spatbord en beugel losmaken
- remklauwen los
- vorkpoot eruit, vorkbussen laten zitten.
- dop boven eraf en olie aflaten door op de kop te houden en in/uit te bewegen.
- daarna weer vullen tot nivo
- monteren.


Kan dit bij de WS ook zo?
Of moet de onderste bout eruit bij de vooras.

Keeringen ed laat ik zitten, deze zijn nog OK.

Gr Wim
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door Knaks »

wpee schreef:Hallo

Hoe vaak verversen jullie de vorkolie en hoe?
Ik ben van plan om dit te doen en ik ben altijd gewend om gewoon:
- voorwiel eruit te halen
- spatbord en beugel losmaken
- remklauwen los
- vorkpoot eruit, vorkbussen laten zitten.
- dop boven eraf en olie aflaten door op de kop te houden en in/uit te bewegen.
- daarna weer vullen tot nivo
- monteren.


Kan dit bij de WS ook zo?
Of moet de onderste bout eruit bij de vooras.

Keeringen ed laat ik zitten, deze zijn nog OK.

Gr Wim
Wim, waarom wil je dit?

Wat zegt het handboek?
Wat is de verversings-interval

Mijn fiets is in zijn 7de jaar nog niet eerder gewisseld.

In het handboek staat een heel betoog hoe dit te doen..........
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door wpee »

Nou. Dat word een technisch verhaal Knaks.

In de basis gewoon om de levensduur van de vork in stand te houden. Zegt je nog niets natuurlijk.

Goed, het volgende. Ik heb vorige week de vork van de motor van mijn schoonbroer olie ververst. VT750ACE 1998 met ongeveer 15000 op de teller. Niet veel dus. Altijd in onderhoud geweest bij de dealer. Hij heeft hem 5 mnd geleden gekocht. Heeft 1 remschijf voor, linkerzijde.
Rechterpoot: redelijk heldere olie, maar op het laatst met leeggieten toch een troebel sluiertje.
Linkerpoot: zilverkleurige troep waar je geen olie meer tegen zegt.

Hoe kan dit? Nou een vork is eigenlijk een groot technisch gedrocht. De poot glijdt/veert via glijbussen van bv messing of een ander zacht metaal. Op het moment dat je remt, dan komt hier een radiale kracht op te staan (schranken) terwijl daarna de glijrichting radiaal is (inveren). De olie moet de glijlaag in stand houden, maar dit lukt uiteraard maar ten dele. Gevolg zachte metaal van de bus slijt af en dus heb je metaaldeeltjes in de olie. Metaaldeeltejs zijn erg slecht voor de keerringen en slijpen de glijbussen nog meer. Een collega haalt elke 2 jaar een vieze troep uit de vorkpoten en dat verontrustte mij nog meer.

Om nu alleen de linkerpoot van de VT750ACE? Nou daar zit de remklauw die het effect op de linker poot veroorzaakt, de rechterpoot kan bijdraaien in de vork en makkelijk in veren. (het gaat uiteraad om micrometers niet meer).

Ik hoef je niet te vertellen dat de Wildstar 2 remklauwen heeft aan de voorvork en 100kg meer te remmen heeft dan een VT750ACE. Daarom wil ik de olie verversen. Ik heb de motor pas vanaf 5-2007 dus ik wil het even goed aanpakken. Vorkolie kost maar 5 euro per liter dus de kosten zijn het niet.

En de manual, ja.
1) geen verversings termijn genoemd
2) daar haald men zelfs de bovenste kroonplaat eraf om de vork eruit te halen wat volgens mij onzin is.

Dus ik vraag om ervaringen van forumlezers die het ook zelf doen.
Gebruikersavatar
eRJee
Member
Reactions: 34
Berichten: 1393
Lid geworden op: 12 jan 2008, 11:09
Contacteer:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door eRJee »

wpee schreef: daar haald men zelfs de bovenste kroonplaat eraf om de vork eruit te halen wat volgens mij onzin is
De kroonplaat moet er inderdaad af. De bovenste voorvorkcover (dikke chromen bus) moet er namelijk naar boven af geschoven worden om bij de 2 imbusbouten te kunnen waar de poten mee vast zitten.
Bij de Shadow Ace is dit niet nodig omdat je daar vanaf de zijkant al bij kunt.
Maar goed, de kroonplaat is het werk niet. Dat is alleen de dikke moer boven op en je pakt het hele spul inclusief stuur er zo af en leg je bijvoorbeeld even voorzichtig op je tank.

Succes.
0
SREU#0121
Afbeelding
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door wpee »

Kijk dat is waardevolle info.
Nu zie ik ook waarom dit in de manual zo beschreven is, je kan niet aan de boutjes van de onderste "kroonplaat".

Ik heb wel eens een foto reportage gezien op de site van "scheswig-holstein".
http://www.wildstar-sh.de/75201/345542.html

Wat vindt je hiervan. makkelijker maar als je binnenbuis gaat draaien dan heb je "pech".

Ik wil denk ik liever de poot los halen en dan "leegschudden" via door de moer aan de bovenzijde eraf te halen en op de kop te houden. Pompbewegingen maken ondertussen. Maar krijg je zo de olie er helemaal uit. De poot uit mekaar halen gaat me wat ver omdat de keerringen e.d. nog goed zijn.

Wim
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door Rebel57 »

Hoi Wim, 2 jaar geleden heb ik bij mijn Wildstar ook de vloeistof van de voorvork vervangen. Hiervoor heb ik niet de hele vork hoeven te demonteren.
Heb ongeveer dezelfde handelingen verricht zoals beschreven op het Duitse forum (was er toen nog niet).
De remklauwen kunnen in principe blijven zitten, had ze erzelf toen wel losgemaakt.
Aftappen via de onderkant, en vullen via de bovenzijde.
Wel voorzichtig zijn met het losdraaien van de doppen aan de bovenzijde. (veerdruk)

Ps Voor andere, voor het verversen van deze vloeistof staat geen interval aangegeven.
rebel57
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door wpee »

Yep vork-olie ververst. Een vieze troep kwam eruit, geheel grijs zwart. Ik heb er een fotoreportage van gemaakt maar ik krijg even geen bijlages ge-upload, Hoe doe ik dit (de howto is ook niet echt duidelijk overhoe dit in het forum gaat.

Wim
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door Rebel57 »

wpee schreef:Yep vork-olie ververst. Een vieze troep kwam eruit, geheel grijs zwart. Ik heb er een fotoreportage van gemaakt maar ik krijg even geen bijlages ge-upload, Hoe doe ik dit (de howto is ook niet echt duidelijk overhoe dit in het forum gaat.

Wim

Ja klopt, meestal ziet die vloeistof er na een paar jaar er niet zo best meer uit. Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat hiervoor geen onderhouds-interval staat.


Voorwat betreft de foto's die je bij je bericht wilt plaatsen, kan ik zeggen hoe ik het doe.
Mijn foto's verklein ik eerst naar 400 x 400 pixels, plaats ze op een fotoalbum side, bv mijnalbum.nl.
Als je dat gedaan hebt, kun je via eigenschappen van de foto de link kopieren.
Deze link gebruik je om de foto bij je tekst te zetten door deze tussen de {Img}LINK{Img} te plakken
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door Knaks »

rebel57 schreef:Voorwat betreft de foto's die je bij je bericht wilt plaatsen, kan ik zeggen hoe ik het doe.
Mijn foto's verklein ik eerst naar 400 x 400 pixels, plaats ze op een fotoalbum side, bv mijnalbum.nl.
Als je dat gedaan hebt, kun je via eigenschappen van de foto de link kopieren.
Deze link gebruik je om de foto bij je tekst te zetten door deze tussen de {Img}LINK{Img} te plakken
Bijna goed Rebel (gôh, kan ik Rebel ook nog eens wat leren.... :) )

[img]linkuitfotoboek.jpg[/img]

blokhaken (ipv accolades) en de forward slash / niet vergeten.......
link moet ook eindigen op .jpg
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Vork Olie verversen, hoe te demonteren

Bericht door Rebel57 »

Knaks schreef:
rebel57 schreef:Voorwat betreft de foto's die je bij je bericht wilt plaatsen, kan ik zeggen hoe ik het doe.
Mijn foto's verklein ik eerst naar 400 x 400 pixels, plaats ze op een fotoalbum side, bv mijnalbum.nl.
Als je dat gedaan hebt, kun je via eigenschappen van de foto de link kopieren.
Deze link gebruik je om de foto bij je tekst te zetten door deze tussen de {Img}LINK{Img} te plakken
Bijna goed Rebel (gôh, kan ik Rebel ook nog een wat leren.... :) )

[img]linkuitfotoboek.jpg[/img]

blokhaken (ipv accolades) en de forward slash / niet vergeten.......
link moet ook eindigen op .jpg

:think: :think: :think: :think: :think: :vies:
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Plaats reactie