uitval cockpit icm koppeling

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wees
Gast
Reactions:

uitval cockpit icm koppeling

Bericht door wees »

WAT ER GEBEURDE:
Gister rij ik een stuk op de snelweg, ik ga bij afslag Amersfoort eraf en zie dat mijn lampje van
het "neutraal" niet brandt als ik stil sta bij het stoplicht. Vervolgens constateer ik dat mijn
benzine meter "leeg" aangeeft terwijl ik 50km terug nog de tank vol gegooid heb.
Ik trek op voor groen en zie dat mijn snelheidmeter en benzine meter eerst voluit slaan, alsof ik
het contactslot heb omgedraaid, om vervolgens een absurde waarde aan te geven. Ik reed +/- 30 km/u en
de snelheidsmeter gaf 110 km/u aan. de benzine meter stond ver, heel ver voorbij "vol".
Bij het opschakelen naar de volgende versnelling sloegen de snelheids- en benzinemeter eerst terug
naar nul en daarna weer meer dan voluit.
Ik kneep mijn koppeling in en de meters sloegen helemaal terug naar nul. Ik liet de koppeling los en
de meters sloegen eerst helemaal uit en toonden nu wel de juiste waarde.
Ook deed mijn claxon en het remlicht het niet meer.
Bij het volgende stoplicht zette ik de motor in de eerste versnelling met de koppeling ingeknepen. De meters
waren dood. Pas bij het optrekken kwam er beweging in/stroom op de meters.
Er is iets mis met de electronica, bedacht ik me.
Op een rustig gangetje ben ik naar huis gereden, ik wilde niet het risico lopen dat de motor niet
meer zou starten als ik de motor uit zou zetten.
Onderweg nog wat ge-experimenteerd met de koppeling. Bij elke keer inknijpen gaven de meters eerst
aan dat er geen stroom was om vervolgens bij het loslaten van de koppeling weer eerst voluit te slaan
om dan een soms wel/soms geen absurde waarde te geven.

THUIS GEKOMEN:
Thuis de motor uitgezet. En weer aan. Gelukkig sloeg 'ie wel gewoon aan. Echter bij het contact maken
door de sleutel om te draaien was er geen beweging in de meters te zien, alsof 'ie dood was. Ook de
benzinepomp liet zich vanmorgen niet horen, iets wat 'ie anders altijd wel doet.
Het licht doet het wel, voor en achter. Het licht van de cockpit brandt als ik het licht aan zet. Ook het
blauwe lampje van het groot licht op de cockpit brandt. Het groene lampje niet.
Het eerste wat ik vanmorgen gedaan heb is de stekkers en de bedrading nalopen. Deze zien er allemaal
goed uit. De stekker bij de koppelinghandle heb ik los en weer vast gezet. De accu heb ik er even af gehad.
Het resultaat is nu dat de meters helemaal niet meer uitslaan.
De motor start en loopt wel maar het remlicht en de meters doen het niet. Ook niet als ik de koppeling gebruik.

WAT ZOU HIER DE OORZAAK VAN KUNNEN ZIJN.???

WAT TE DOEN.???

alle ideëen zijn welkom.
Gebruikersavatar
roberto
Gast
Reactions:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door roberto »

Laat ff je spannings regelaar checken cq doormeten Kay.
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door Kokkie »

Heb je pas geleden iets veranderd? Bijvoorbeeld aan de knipperlichten?
Ik meen me te herinneren dat het circuit van de knippers ook invloed hebben op de meters...maar voor de zekerheid zou je dat even moeten nalopen in het grote boek...
Of bijvoorbeeld een storing in je alarmsysteem, of safety lights...als je die hebt, alles loskoppelen en kijken of je zo het probleem kan isoleren...

Succes,

Kokkie
0
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door wpee »

Controleer eerst eens of alle zekeringen er goed in zitten.
Daarna alle stekkers en kabels onder het dashboard, ook even aan alle draadjes trekken of ze wel goed vast zitten in de terminals van de connectoren. Kijk ook even of ze zoorgeschuurd zijn.
Mijn verwachting:
1) stekkers los
2) kabels los
3) kabel doorgeschuurd en sluiting
4) geen massa en dan krijg je ook kermis te zien (denk aan de aanhangerverlichtingen die gek doen), dit kan overigens ook door slechte defecte bekabeling komen.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door Rebel57 »

Of je hebt een sluiting in de bedrading van het safety schakelaartje achter je koppelingshandle.

Om dit te controleren trek je de stekkers los van het schakelaartje en zit de motor in de Neutraal en vervolgens start je de motor. Heb je dan geen probleem meer met je instumentatie, dan kun je de stekkers even door verbinden en dan controleer je weer de instrumenten.
Heb je dan weer dit verschijnsel dan zit er ergen een sluiting.
Suk6
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander
Gast
Reactions: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2018, 13:02
Contacteer:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door Sander »

Maar wat was de oorzaak nou? Had zojuist hetzelfde euvel. Zekering van de knipperlichten is bij mij door gefikt... Nu een nieuw vraagteken, waarom is die zekering door gefikt? Iemand enig idee?

***probleem gevonden *** Claxon (niet origineel) is de boosdoener
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun :24:

Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door knutselsmurf »

Claxon dan via relais schakelen!! Met een eigen zekering.
Gebruikersavatar
Sander
Gast
Reactions: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2018, 13:02
Contacteer:

Re: uitval cockpit icm koppeling

Bericht door Sander »

Dat was de oorzaak niet. Één draad was niet meer oke, en maakte contact met de bevestiging van de claxon waar de draad langs liep. Dus gewoon sluiting. De bedrading weer in orde gemaakt, en de (te grote) claxon vervangen. Alles weer voor elkaar. Evengoed bedankt voor de tip! 👍👍
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun :24:

Afbeelding
Plaats reactie