tik in voorste cilinder

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivobeuvink
Gast
Reactions:

tik in voorste cilinder

Bericht door ivobeuvink »

hallo

ben een paar maanden in het bezit van een wildstar (1999 13500km)
rij er best wel pittig mee
nu heb ik sinds een paar dagen een tik in de voorste cilinder (bij een warme motor)
kep de klep spelling nagemeten (0.04mm)
kan iemand mij wat informatie geven of een oplossing voor dit probleem, en is het schadelijk voor en motor?

groet ivo
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door wpee »

Druk U eens nader uit.

- Tikje in ritme van motor?
- luister eens met schroevendraaien tegen je oor en blok, hoor je de kleppen tikken?
- waar hoor je het meeste, bovenin, onderin?
- is het ook bij stationair of alleen bij belasting (optrekken dus), bij uitdrijven niet?
- bij hoge lage toeren?

gr Wim
Gebruikersavatar
Wilco
Gast
Reactions:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door Wilco »

Ik wil geen doemdenker zijn, maar ikzelf heb dit ook ooit eens 1x meegemaakt.
Alles maar dan ook alles is toen bekeken en gechecked.
Want niemand wist wat het was, of kon iets vinden!!
Bleek uiteindelijk speling te zijn op de pistonbus van 1 van de zuigers. (waarmee hij op de drijfstang vastzit! )
Ingrijpend geintje, want je hele blok moet uit elkaar.
Maar als je er niets aan doet, kan je blok ineens vastlopen tijdens een fijn ritje, en daar moet je toch ook niet aan denken!!
Ik heb toen de gelegenheid meteen aangegrepen om mijn blok te reviseren.
Hopelijk is het in jouw geval iets anders, maar ik zou het toch maar ff sjekke !!

Succes , grtzzz,
Wilco.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door Rebel57 »

Nou ik zou niet gelijk aan lagers denken, maar toch aan de klepspeling. Je zei dat je hem afgesteld hebt op 0,04mm ok dat is de maximale speling die voorgeschreven staat. Je kunt hem beter met koude motor afstellen op 0 mm.
Hoe te werk:
1 Verwijder de kleppendeksel of deksels ( pas op de pasbussen 2 stuks!!)
2 zet de motor op een lift (achterwiel vrij)
3 draai van elke cilinder een bougie eruit
4 zet de motor in de 2e versnelling
5 draai voorzichtig aan het wiel, zodat de zuiger vd cilinder die je wilt controleren in het BDP staat( dit kun je voorzichtig doen door de zuiger via de bougie opening voorzichtig af te tasten met een lange (stompe)kruisschroevendraaier of iets dergelijks
6 Als de zuiger in het BDP staat, dan moet je de stoterstangen met je vingers kunnen verdraaien. Indien dat niet lukt, verdraai dan de motor nog 180 graden door aan het wiel te draaien.
7 draai met een sleuteltje 10 de borgmoer vh stelmechanisme iets los
8 draai vervolgens met de hand de stelbout iets terug.
9 druk met de hand op de tuimelaar van de klep waar NIET het het stelmechanisme zit.
10 terwijl je dat doet, draai je de stelbout iets in net totdat hij de klepsteel raakt. (0mm speling)
11 zet de borgmoer vast, opletten dat je de stelmoer niet meer verdraait.
12 Hetzelfde kun je herhalen voor de andere cilinder.
13 monteer de deksels etc en draai deze vanuit het midden kruislings aan.


Kom je erniet uit, bel maar
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
ivobeuvink
Gast
Reactions:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door ivobeuvink »

rebel57 schreef:Nou ik zou niet gelijk aan lagers denken, maar toch aan de klepspeling. Je zei dat je hem afgesteld hebt op 0,04mm ok dat is de maximale speling die voorgeschreven staat. Je kunt hem beter met koude motor afstellen op 0 mm.
Hoe te werk:
1 Verwijder de kleppendeksel of deksels ( pas op de pasbussen 2 stuks!!)
2 zet de motor op een lift (achterwiel vrij)
3 draai van elke cilinder een bougie eruit
4 zet de motor in de 2e versnelling
5 draai voorzichtig aan het wiel, zodat de zuiger vd cilinder die je wilt controleren in het BDP staat( dit kun je voorzichtig doen door de zuiger via de bougie opening voorzichtig af te tasten met een lange (stompe)kruisschroevendraaier of iets dergelijks
6 Als de zuiger in het BDP staat, dan moet je de stoterstangen met je vingers kunnen verdraaien. Indien dat niet lukt, verdraai dan de motor nog 180 graden door aan het wiel te draaien.
7 draai met een sleuteltje 10 de borgmoer vh stelmechanisme iets los
8 draai vervolgens met de hand de stelbout iets terug.
9 druk met de hand op de tuimelaar van de klep waar NIET het het stelmechanisme zit.
10 terwijl je dat doet, draai je de stelbout iets in net totdat hij de klepsteel raakt. (0mm speling)
11 zet de borgmoer vast, opletten dat je de stelmoer niet meer verdraait.
12 Hetzelfde kun je herhalen voor de andere cilinder.
13 monteer de deksels etc en draai deze vanuit het midden kruislings aan.


Kom je erniet uit, bel maar
bedankt voor je informatie .
ga dit even uitproberen

groet ivo
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door Rebel57 »

ivobeuvink schreef:
rebel57 schreef:Nou ik zou niet gelijk aan lagers denken, maar toch aan de klepspeling. Je zei dat je hem afgesteld hebt op 0,04mm ok dat is de maximale speling die voorgeschreven staat. Je kunt hem beter met koude motor afstellen op 0 mm.
Hoe te werk:
1 Verwijder de kleppendeksel of deksels ( pas op de pasbussen 2 stuks!!)
2 zet de motor op een lift (achterwiel vrij)
3 draai van elke cilinder een bougie eruit
4 zet de motor in de 2e versnelling
5 draai voorzichtig aan het wiel, zodat de zuiger vd cilinder die je wilt controleren in het BDP staat( dit kun je voorzichtig doen door de zuiger via de bougie opening voorzichtig af te tasten met een lange (stompe)kruisschroevendraaier of iets dergelijks
6 Als de zuiger in het BDP staat, dan moet je de stoterstangen met je vingers kunnen verdraaien. Indien dat niet lukt, verdraai dan de motor nog 180 graden door aan het wiel te draaien.
7 draai met een sleuteltje 10 de borgmoer vh stelmechanisme iets los
8 draai vervolgens met de hand de stelbout iets terug.
9 druk met de hand op de tuimelaar van de klep waar NIET het het stelmechanisme zit.
10 terwijl je dat doet, draai je de stelbout iets in net totdat hij de klepsteel raakt. (0mm speling)
11 zet de borgmoer vast, opletten dat je de stelmoer niet meer verdraait.
12 Hetzelfde kun je herhalen voor de andere cilinder.
13 monteer de deksels etc en draai deze vanuit het midden kruislings aan.


Kom je erniet uit, bel maar
bedankt voor je informatie .
ga dit even uitproberen

groet ivo

OK graag gedaan, laat even weten of dit gelukt is
suk6
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerben termignoni
Gast
Reactions:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door gerben termignoni »

Een standaard wildstar die op temperatuur is kun je in principe motorisch niet stuk rijden door een te sportieve rijstijl omdat de standaard begrenzer wel errug veilig staat afgesteld op 4000 rpm..

Het is altijd goed om de klepspeling te controleren dit kan de oorzaak zijn (de rebel 57 manier kende ik niet ga hem ook effe checken :top: :) )

Een wildstar van bouwjaar 1999 kan ook tikken omdat de tandwieloverbrengingen bij de dynamo ook wel eens iets speling kunnen oplopen, je hier niet druk over maken.

Ik heb begrepen dat je van een 600 supersport komt, houd er dan ook rekening mee dat een luchtgekoelde tweepitter met erg veel bewegende delen (vooral in de klepbediening) veeeeel meer mechanisch getik/gerammel maakt dan een zijdezacht watergekoeld/gedempt lopende vierpitter

Je kunt ook effe langskomen dan luisteren/kijken we er even samen naar.(ik woon in Goor)

Gerben
Gebruikersavatar
ivobeuvink
Gast
Reactions:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door ivobeuvink »

gerben termignoni schreef:Een standaard wildstar die op temperatuur is kun je in principe motorisch niet stuk rijden door een te sportieve rijstijl omdat de standaard begrenzer wel errug veilig staat afgesteld op 4000 rpm..

Het is altijd goed om de klepspeling te controleren dit kan de oorzaak zijn (de rebel 57 manier kende ik niet ga hem ook effe checken :top: :) )

Een wildstar van bouwjaar 1999 kan ook tikken omdat de tandwieloverbrengingen bij de dynamo ook wel eens iets speling kunnen oplopen, je hier niet druk over maken.

Ik heb begrepen dat je van een 600 supersport komt, houd er dan ook rekening mee dat een luchtgekoelde tweepitter met erg veel bewegende delen (vooral in de klepbediening) veeeeel meer mechanisch getik/gerammel maakt dan een zijdezacht watergekoeld/gedempt lopende vierpitter

Je kunt ook effe langskomen dan luisteren/kijken we er even samen naar.(ik woon in Goor)

Gerben
hallo gerben


dat laatste klinkt me goed in de oren
ik weet niet of je morgen even tijd hebt?
laat het even horen.
groet ivo
Gebruikersavatar
gerben termignoni
Gast
Reactions:

Re: tik in voorste cilinder

Bericht door gerben termignoni »

Ha Ivo,

Morgenmiddag heb ik wel tijd, je hebt mail over hoe je mij kunt bereiken.

Gerben
Plaats reactie