Hoi allemaal,
Ik kom nog is vervelend doen. Ik wil de olie in de versnellingsbak vervangen. Ik weet dat er 80w90 in moet. Maar maakt het iets uit of het gl4 is of gl5? Welk merk gebruiken jullie?
Transmissie olie
Re: Transmissie olie
Je gebruikt GL4, omdat de druk erg laag is. BTW wat jij bedoeld is niet de versnellingsbak maar de eindoverbrenging.
Daar dient het voor het smeren van de ketting en de asjes.
Aftappen doe je met de kleine plug . Bij het vullen de motor recht zetten en het controle-schroefje losdraaien, olie moet er net uitlopen. Teveel is niet goed !!!
Daar dient het voor het smeren van de ketting en de asjes.
Aftappen doe je met de kleine plug . Bij het vullen de motor recht zetten en het controle-schroefje losdraaien, olie moet er net uitlopen. Teveel is niet goed !!!
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Transmissie olie
ik gebruik altijd olie van Kroon, koop een kleine verpakking
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Transmissie olie
Ik heb toen der tijd deze SAE 80w90 GL 5gebruikt op advies van de motorzaak.
Is het noodzaak deze te vervangen voor de gl4 80w?
Is het noodzaak deze te vervangen voor de gl4 80w?
0
Re: Transmissie olie
Nu hebben wij niet zo veel brons in onze eindaandrijving zitten. Voor het ketting-loopwerk vind men het toegevoegde zink een voordeel om als tussen-materiaal te fungeren, zou minder slijtage opleveren. Ik vond deze reactie op een ander forum.
**************************************
Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie en wordt daarom veel gebruikt in een omgeving met hoge druk, zoals in een vooras- en achterasdifferentieel. Zink heeft echter een vervelende eigenschap: het reageert agressief op brons en koper. Dit kan funest zijn voor de synchromeshringen van een versnellingsbak. Het is daarom af te raden om voor een versnellingsbak een GL-5-olie te gebruiken, tenzij de fabrikant van de versnellingsbak het gebruik hiervan toestaat.
**********************************************
En ik weet ook niet alles, maar leer nog steeds. Ik hoop de motorzaak ook!!
**************************************
Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie en wordt daarom veel gebruikt in een omgeving met hoge druk, zoals in een vooras- en achterasdifferentieel. Zink heeft echter een vervelende eigenschap: het reageert agressief op brons en koper. Dit kan funest zijn voor de synchromeshringen van een versnellingsbak. Het is daarom af te raden om voor een versnellingsbak een GL-5-olie te gebruiken, tenzij de fabrikant van de versnellingsbak het gebruik hiervan toestaat.
**********************************************
En ik weet ook niet alles, maar leer nog steeds. Ik hoop de motorzaak ook!!
Re: Transmissie olie
ja idd een single grade olie gebruiken en geen multi grade
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm