motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rollingblock
Gast
Reactions:

motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door rollingblock »

hallo, weer een vraag, heb mn wildstar nu een half jaartje en de motor krijgt te weinig brandstof als je met weinig gas wegrijd of rustig door het dorp rijd met weinig gas, hij houd in en loopt beter als je de schoke een klein stukje uit trekt, dit is natuurlijk niet normal, ik hebde motor gekocht met wat meer ademende pijpen en de luchtfilter is ook aangepast, de motor heb ik in heerhugowaard gekocht en die zaak heeft hem toen nog nagekeken maar het probleem is er nog steeds, ik heb van de week het luchtfilter er afgahaald en toen zag ik dat de kunstof bak van het filter gescheurd was doordat de bout van de deksel te hard was aangedraaid, de afstandshouder die er volgens mij tussen hoort was er niet meer waardoor je door kon trekken tot de boel breekt, tevens zag ik aan de bovenkant van de carburateur waar een kunstof slang aan zit dat er een t stuk tussen zit waar aan 1 kant geen slang op zit, hebben jullie voor mij een idee, volgens mij is het een vacuum probleem
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door knutselsmurf »

Allereerst is het zo, dat als de uitlaten aangepast/vervangen zijn door uitlaten met minder weerstand en het luchtfilter aangepast is ook de carburateur om de nodige aanpassingen vraagt. Weet natuurlijk niet of dat al gebeurd is. Het nakijken van de motorzaak met een gescheurde luchtfilterkast roept dan ook vraagtekens op. Maar die scheur heeft weinig invloed op jouw probleem, denk ik. Ik denk eerder aan de PMS schroef , de stand van de naald of eventueel de acceleratie-pomp.
Oplossingen, een nieuwe bus zodat je je ( gerepareerde) luchtfilterkast goed kunt monteren en het brandstoftraject onder de loep nemen. Carburateur uitbouwen en controleren waar je mee rondrijd. Zoals de nummers van de diverse sproeiers. Met die harde gegevens kunnen we hier wel een goed advies geven.
Als hij wel goed stationair loopt zou je door de PMS iets te verdraaien kunnen proberen of het toerental nog omhoog loopt. Anders de naaldstand iets corrigeren door er een dun ringetje onder te leggen, zodanig dat de naald iets hoger in zijn ligplaats komt. Wordt dus de doorgang vanuit je vlotterkamer iets groter, , betekent meer brandstof. Als derde zou je kunnen controleren of je acceleratie-pomp goed werkt. Dat kun je zien als je het luchtfilter er af haalt en in de carburateur kijkt. Zodra je dan aan je gas handle draait zie je een "straaltje" benzine je carburateur in gaan. En dat moet meteen gebeuren, dus 1 op 1 met je verdraaiing van je handle, zonder pauze. Dat zorgt voor dat extra "slokje"als je wegrijd. Ik denk dat het vacuum-probleem zich over het hele rijgedrag voor zal doen, niet alleen stationair.
En maar 1 aanpassing tegelijk controleren, anders weet je niet waar de oorzaak lag/ligt.
Tot zover!!
Gebruikersavatar
rollingblock
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door rollingblock »

de acceleratie-pomp werkt goed en stationair loopt hij wel aardig maar niet elke klap gelijk , als ik mn hand voor de carburateur houd en hem een beetje afsluit loopt hij heel mooi rond maar natuurlijk wel iets sneller, de naald heeft denk ik niet zo veel invloed op het rijgedrag als ik heel rustig rijd en de motor dus te schraal staat omdat de gasschuif niet omhoog komt bij deze snelheid, als ik meer gas geef gaat de gasschuif wel omhoog en zijn de problemen er ook niet, als ik in een keer flink gas geeft pakt de motor wel aardig op, het probleem is dus echt het gebied waar in de gasschuif niet open gaat maar je wel rustig kan rijden.
wat is trouwens de pms schroef, is dat de stationair knop onderaan de carburateur ?
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door knutselsmurf »

Als je hem met de hand deels afsluit is er meer onderdruk zodat de brandstof meer kans krijgt als de lucht=rijker. Het grootste deel van ons rijden wordt gevoed door het PMS traject en als we naar de snelweg gaan en flink doorrijden gebruiken we het traject wat wordt gevoed dor de gasschuif en dus de naald.
De PMS, Pilot Mixture Screw bepaalt voor het grootste deel van ons toerental het mengsel van de 1600. Pas als je in het hogere toerental bereik komt krijgt de Carburateur "hulp" van de hoofdsproeier. Die schroef zit onder op de carburateur, aan de achterzijde.(niet echt makkelijk te bereiken)

Ook moeilijk te fotograferen. Hier via een spiegeltje vanaf de onderzijde.
Bij stand gas, zo'n 2000 toeren kan je die iets verdraaien, zodanig dat je toerental het hoogst is. Maar dan zou je eigenlijk eerst moeten weten welke maat sproeier er in zit. Als die te klein is kun je nooit je mengsel juist krijgen.
Als hij dit verschijnsel al had vanaf het begin dat jij hem kocht kan het zo maar zijn dat de vorige eigenaar het allemaal wel leuk vond om er andere onderdelen, lees uitlaat en luchtfilter, op te zetten, maar voor het gemak de carburateur heeft over geslagen. Resultaat is dan altijd een te arm mengsel, wat resulteert in een hogere temperatuur in je blok.
Niet goed!!
Heb jij enig inzicht in het verbruik van de motor?? Zuinig is lekker voor de portemonnee, te zuinig is slecht voor je motor.
Eerste stap voor mij zou zijn, carburateur er af en controleren waar je mee rondrijd. Eventueel goed reinigen, daarna zorgen dat de juiste sproeiers er in zitten(komen), terug naar de basis instelling en goed nastellen.
En dan kan zo,n 1600 makkelijk 1-18-19 rijden.
Tot zover,
Gebruikersavatar
rollingblock
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door rollingblock »

kun je dat schroefje van af de kant van de brandstof pomp benaderen met een schroevendraaier , ik kan hem namelijk niet eens vinden van af die kant
Gebruikersavatar
rollingblock
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door rollingblock »

of zit het schroefje aan de onderkant
Gebruikersavatar
rollingblock
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door rollingblock »

al gevonden, afgesteld en nu een testrit
Gebruikersavatar
rollingblock
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door rollingblock »

motor reageert nu prima in het weinig gas geef gebied, pakt prima op en is sterk onderin, heb alleen het vermoeden dat als de motor naar stationair gaat hij iets te rijk staat, hij loopt eers iets te snel stationair en zakt dan redelijk snel af naar het harley soundje, het galop geluid, wel in beide pijpen een mooie krachtige klap, als ik hem armer ga zetten ben ik bang dat hij dan weer te zuinig staat in het weinig gas geef gebied
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: motor krijgt te weinig brandstof bij weinig gas geven

Bericht door knutselsmurf »

Te laag toerental is ook niet goed, komt er mogelijk niet genoeg olie in je kleppengallerij. Klinkt wel mooi. Mogelijk kun je nu het wegzakken iets opvangen met je stationair knop aan de luchtfilter kant.
Mooi dat het gelukt is!! :27: :24:
Plaats reactie