55mm verlagen achter fender

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Gast
Reactions:

55mm verlagen achter fender

Bericht door Joep »

Het begon mij steeds meer te storen dat het achterspatbord niet in lijn liep met het achterwiel, en dat werd nog even goed geaccentueerd toen ik white wall's had gemonteerd. :shock:

Dus toen had ik 2 opties: de shock verlagen, wat betekend dat ik nóg sneller met mijn floorboards aan het schuren ben...of het achterspatbord flink verlagen.
Toen kwam knutsel met een linkje van een amerikaan die dat wiel al had uitgevonden, maar de visuele uitvoering kon wel iets beter vond ik.
Dus een zaterdag opgeofferd om hem onder handen te nemen... :top:

Dus hieronder mijn project stap voor stap:

Hier de benodigdheden voor de verlaging:
  • 2 aluminium spacers voor uitvullen onderste 2 bevestigingspunten
    2 verlengde bouten M10x1,25 (8.8 GLP 6K)
    1 extra bout M12 voor bovendte bevestigingspunt.
    2 TIG gelaste beugels om bovenste bevestigingspunt te verplaatsen.
    spacer voor bovenste bevestigingspunt
    4 spacers voor uitvullen onderste fender
    4 M6 verlengde bouten voor onderste fender
IMG_20181020_113005-756x1008.jpg
Stap 1:
demonteren achterspatbord, en m.b.v dekens tussen band en fender exact positioneren naar wens.
Ik heb hem dus 55mm verlaagt, en het luistert erg nauw om hem voor het oog exact in lijn te krijgen. Let hierbij op dat het punt van waaruit je kijkt exact in lijn moet zijn met de achteras!

Stap 2:
Dikte voor de spacers uitmeten voor de onderste 2 bevestigingspunten. Dit zal bij elke motor verschillend zijn, aangezien bij elke motor de shock en het achterwiel i.v.m de spanning van de belt anders staan afgesteld. Belangrijk: Deze spacers moeten ongeveer 2 graden schuin worden gefreesd/geschuurd i.v.m de aangepaste hoek van het spatbord!

Stap 3:
Vastzetten achterspatbord met de verlengde M10x1,25 bouten en de spacers.
Nu kun je exact bepalen hoe lang de beugels moeten worden om het bovenste punt te verlengen.

Stap 4:
Maken verlengde beugels van RVS of staal 30x6mm.
beugels wildstar.jpg
Stap 5:
Bovenste punt vastzetten, en let hierbij op dat het spatbord vanaf de achterzijde ook exact in lijn loopt met het wiel.

Eindresultaat: (voor en na) Het spatbord loopt nu exact in lijn met de white wall. Maar met bestuurder zakt de achtershock natuurlijk nog +- 1,5 cm, wat betekend dat het achterwiel nog iets dieper valt. Maar is alleen maar mooier vind ik.... :24: :24: :24: :24: :24:
wildstar verlagen 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Joep
Gast
Reactions:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Joep »

En nog wat foto's van het eindresultaat:
IMG_20181020_153831-756x1008.jpg

IMG_20181020_153849-1008x756.jpg
Houd er wel rekening mee dat de ruimte tussen zadel en achterspatbord een stuk groter wordt. Dit stoort mij niet echt, maar is geheel persoonlijk natuurlijk:
verlagen wildstar 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bartman
Member
Reactions: 108
Berichten: 1199
Lid geworden op: 13 jan 2008, 14:45
Contacteer:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Bartman »

De vraag is nu,wanneer raakt de band het binnenframe van het spatbord. Je hebt daar nu 55 mm mi der veerweg.
0
Groeten Bartman.
Drive wise - drive Wildstar.

SREU#0222
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door knutselsmurf »

Bart, bij het verlagen van de vering met de "omkeermethode"ga je ook tussen de 50-50 mm omlaag. Veer op de strakste stand, Joep rijdt solo en weegt niet zo veel. In het ergste geval een progressieve veer er onder. Maar dit gaat wel goed. En je bodemvrijheid blijft origineel, dus gaan gezeur met bochten!!

Joep, een prachtig resultaat, daar wordt ik wel enthousiast van. Ook netjes uitgevoerd, mooier als degene waar we het idee van geleend hebben. Als ik er geen tassen op zou hebben had mijn spatbord er al meteen ZO op komen zitten. En er zijn zadels met een extra lederen flap, die zou er hier ook nog op kunnen of het huidige zadel aanpassen.
Voor alle Wildstars solo,s zonder tassen een aanrader.
Gebruikersavatar
MOD
Gast
Reactions: 1
Berichten: 4690
Lid geworden op: 03 jan 2008, 09:49
Contacteer:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door MOD »

:24: netjes gedaan !
0
SREU#0001
"Die kleine Grüne" aka "The Lizz"
:sterk: 103 PK 183 NM :top:
Gebruikersavatar
Joop
Member
Reactions: 71
Berichten: 1310
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:27
Contacteer:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Joop »

Rete gaaf!!! :34:
0
Afbeelding

SREU#0150
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joep
Gast
Reactions:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Joep »

Dank heren. :top:
En ja, als het goed is kan hij die 55mm prima hebben, ook met belading.
Toch wel handig, die tassen en een meissie achterop, scheelt een hoop werk... :sukkel:
Misschien toch eens voor een andere vrouw gaan kij..... :20:
Gebruikersavatar
Joep
Gast
Reactions:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Joep »

En warempel, vanmorgen stelde ze voor om komend weekend een keertje achterop te gaan... :shock: :vriend:
Kan ik gelijk even testen hoe het gaat met de fender... :24:
Gebruikersavatar
Reef
Member
Reactions: 88
Berichten: 1042
Lid geworden op: 28 apr 2015, 22:13
Contacteer:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Reef »

Joep schreef: 22 okt 2018, 10:24 En warempel, vanmorgen stelde ze voor om komend weekend een keertje achterop te gaan... :shock: :vriend:
Kan ik gelijk even testen hoe het gaat met de fender... :24:
Succes...ik weeg 115 kilo (alleen maar spiermassa uiteraard :stoer: :bloos: ) en moest er een progressieve veer onderzetten toen ik mijn wildstar verlaagd had. Kom nu nog steeds bijna tegen de band, echter wel ook omdat mijn achterbank verbreed is :4:
0
Gebruikersavatar
Joep
Gast
Reactions:

Re: 55mm verlagen achter fender

Bericht door Joep »

Reef schreef: 22 okt 2018, 11:31 Succes...ik weeg 115 kilo (alleen maar spiermassa uiteraard :stoer: :bloos: ) en moest er een progressieve veer onderzetten toen ik mijn wildstar verlaagd had. Kom nu nog steeds bijna tegen de band, echter wel ook omdat mijn achterbank verbreed is :4:
ok, thanks Reef :top: En jij hebt 'm verlaagd met de omkeermethode? En hoeveel mm was dat ongeveer denk je?
Ik weeg 75, en mijn vriendin ook zoiets...beweerd ze... ;)
Plaats reactie