Beloofde info slijtage banden

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillemV2
Gast
Reactions:

Beloofde info slijtage banden

Bericht door WillemV2 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb juni vorig jaar een set nieuwe banden onder mijn Wildstar laten zetten.
Ik rij geheel standaard qua vermogen.
Het betrof een set Michelin Commander 2 banden die ik heb aangeschaft omdat er een hoog aantalkilometers mee kan worden gereden ( volgens Michelin ), maar belangrijker nog voor mij, deze bij alle weersomstandigheden een goede wegligging hebben.

Ik heb een profieldiepte gedaan na 12000 km en de meetresultaten zijn als volgt.

Voorband: begindiepte profiel: 3.80 mm. Na 12000 km: 3.00 mm.
Achterband: begindiepte profiel: 6.00 mm. Na 12000 km: 4.52 mm.

Voor en achterband: standaard maat Wildstar.

Dit is de slijtage gedeeltelijk in het warme en in het koude seizoen, gedeeltelijk met pasagier c.q. solo ritten en ritjes op snelwegen en andere wegen.
Dit is natuurlijk niet een technisch verantwoord verhaal , maar een indicatie van slijtage in de praktijk door mij gemeten en gereden met deze banden.
Mijn rijstijl is zo dat ik niet kijk hoeveel km ik met een tank doe en ook niet mijn banden spaar daarin, dus lekker optrekken lekker remmen bochtjes etc , gewoon waar de Wildstar voor is (ik bedoel plezier maken met de motor).

Ik vind wel en ik houd daar rekening mee dat de grip bij koud weer minder is dan een warme zomerdag en dat is logisch wat betreft de warmte ontwikkeling in de band en daaruit volgend de grip die je ter beschikking hebt.
Om speciale winterbanden te kopen voor deze motor gaat mij iets te ver al zou dat volgens de kenners heel wat uitmaken.

In ieder geval ik wens iedereen weer veel,plezier bij het rijden ,poetsen, onderhoud ,kijken , denken en dromen van en over de geliefde motor. Wat een prachtig merk is het toch en dan speciaal de Star familie.

Groet uit Lisse waar de Narcissen al in bloei staan.

willemV2 :star:
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Beloofde info slijtage banden

Bericht door knutselsmurf »

Mooi verwoord, Willem, duidelijk verhaal. Ik heb de ervaring dat als je een voorband achter op monteert de uitkomst voor de achterband heel anders is. Weet inmiddels dat er verschil in compound zit tussen voor montage en achter montage. Dit dankzij Johan, Rebel57 en de technische afdeling van Dunlop Nederland.
Een Dunlop D404 F Is duidelijk een band voor voor, FRONT montage. Anders is het profiel na 3000 km gewoon NUL.
En de ene band is zachter als de ander, mogelijk meer grip bij een wat agressievere rijstijl( niet zijnde een Wildstar) en dus een wat snellere slijtage.
Gebruikersavatar
Firebird76
Gast
Reactions: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2018, 18:02
Contacteer:

Re: Beloofde info slijtage banden

Bericht door Firebird76 »

Hoi Willem,
Zou je nog iets kunnen zeggen over het karakter van de band bij nat wegdek? Geeft hij jou vertrouwen in bochten en bij het remmen?
Thanks
0
Don’t take yourself to damn seriously! :preek:
Plaats reactie