Ik krijg van mijn mede rijders regelmatig de opmerking dat men de belt hoort. Is daar iets aan te doen? Ikzelf hoor niks!
Frenske
Geluid belt
Re: Geluid belt
Ja dar is zeker wat aan te doen. Het klopt overgens dat je vaak zelf het niet hoort als je op je motor rijdt. Diegen die achter je rijden horen dit veel eerder.
Vaak los je dit op door de spanner links en rechts een slag aan te draaien. Hoe: staat hieronder:
Het controleren van de spanning van de aandrijf-Belt (aandrijfriem) ja wanneer is dat voor het laatst gebeurt.?
Bij veel ride-outs bemerk ik regelmatig dat er heel wat Fans rond rijden met een niet juist gespannen aandrijf-belt..
Meestal staat deze te slap, wat een hoorbaar piepend geluid geeft als je tijdens het rijden het gas terugdraait.
Nu loop je niet direct gevaar dat er iets met je motor gebeurt, maar het rijden met een te slappe aandrijfriem veroorzaakt op zn minst onnodige slijtage aan de riem.
Een te strak gespannen riem geeft problemen met de lagering van achterwiel en frontpulley.
Het controleren en afstellen is eigenlijk heel eenvoudig. Hier staat beschreven hoe je dit kunt doen.
Benodigd:
Sleutel : 27 mm (ring/steek)
Sleutel: 14 mm (ring/steek)
Sleutel 12 mm (ring/steek)
Controle:
Stap 1
Plaats je motor stabiel op een motorlift.
Stap 2
Controleer de spanning van de riem door deze omhoog te duwen (zie foto). Dit moet gebeuren met een druk van ca 4,5 KG
Als je dan de riem ca 7,5 tot 15 mm omhoog kunt duwen, dan staat de riemspanning goed.
In de zwarte plastic beschermingskap zit een controlegleuf met maatverdeling.
Riemspanning veranderen ?
Stap 3
Draai de as moer iets los ( sleutel 27)
Stap 4
Draai de ankersteun van de achterrem iets los (sleutel 14)
Stap 5
Draai de borg moeren van de spanners los (sleutel 14)
Stap 6
Draai mbv een sleutel 12 de spanner een slag aan en controleer gelijktijdig de riemspanning .
Draai met de hand het wiel een aantal keren rond en controleer de riemspanning nochmaals.
Let hierbij op dat de riem zoveel mogelijk in het midden van de pulley loopt.
Stap 7
Draai de borgmoeren, de ankersteun en de achteras weer vast.
Aandraaimoment kun je vinden in het werkplaatshandboek
ps binnenkort komt deze aanwijzing ook op de site te staan met plaatjes
suk6
Vaak los je dit op door de spanner links en rechts een slag aan te draaien. Hoe: staat hieronder:
Het controleren van de spanning van de aandrijf-Belt (aandrijfriem) ja wanneer is dat voor het laatst gebeurt.?
Bij veel ride-outs bemerk ik regelmatig dat er heel wat Fans rond rijden met een niet juist gespannen aandrijf-belt..
Meestal staat deze te slap, wat een hoorbaar piepend geluid geeft als je tijdens het rijden het gas terugdraait.
Nu loop je niet direct gevaar dat er iets met je motor gebeurt, maar het rijden met een te slappe aandrijfriem veroorzaakt op zn minst onnodige slijtage aan de riem.
Een te strak gespannen riem geeft problemen met de lagering van achterwiel en frontpulley.
Het controleren en afstellen is eigenlijk heel eenvoudig. Hier staat beschreven hoe je dit kunt doen.
Benodigd:
Sleutel : 27 mm (ring/steek)
Sleutel: 14 mm (ring/steek)
Sleutel 12 mm (ring/steek)
Controle:
Stap 1
Plaats je motor stabiel op een motorlift.
Stap 2
Controleer de spanning van de riem door deze omhoog te duwen (zie foto). Dit moet gebeuren met een druk van ca 4,5 KG
Als je dan de riem ca 7,5 tot 15 mm omhoog kunt duwen, dan staat de riemspanning goed.
In de zwarte plastic beschermingskap zit een controlegleuf met maatverdeling.
Riemspanning veranderen ?
Stap 3
Draai de as moer iets los ( sleutel 27)
Stap 4
Draai de ankersteun van de achterrem iets los (sleutel 14)
Stap 5
Draai de borg moeren van de spanners los (sleutel 14)
Stap 6
Draai mbv een sleutel 12 de spanner een slag aan en controleer gelijktijdig de riemspanning .
Draai met de hand het wiel een aantal keren rond en controleer de riemspanning nochmaals.
Let hierbij op dat de riem zoveel mogelijk in het midden van de pulley loopt.
Stap 7
Draai de borgmoeren, de ankersteun en de achteras weer vast.
Aandraaimoment kun je vinden in het werkplaatshandboek
ps binnenkort komt deze aanwijzing ook op de site te staan met plaatjes
suk6
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Geluid belt
Hoi Johan,
Als je zo de instructies gaat opstellen gaat het mij zelfs lukken.
Ziet er erg goed uit en zie dan ook uit naar jullie instructies voor de meest simpele handelingen.
Ik hoop dat Jaap op tijd ruimte vrij heeft op het forum hiervoor.
Leen
Als je zo de instructies gaat opstellen gaat het mij zelfs lukken.
Ziet er erg goed uit en zie dan ook uit naar jullie instructies voor de meest simpele handelingen.
Ik hoop dat Jaap op tijd ruimte vrij heeft op het forum hiervoor.
Leen
Re: Geluid belt
inderdaad weer een super handige tip ik ga straks even kijken en leer dank zij jullie steeds meer over mijn wildstar.
Re: Geluid belt
Rebel, héél fijn deze uitleg!!
Ik zat met hetzelfde probleem, dat gepiep iedere keer als je je gas loslaat, of wanneer je op de motor afremt !!
Nu heb ik gisteren van Ger een motorlift gekocht, dus ik kon gelijk aan de slag!
Na gedane arbeid ff proefritje van een uurtje gemaakt, en totaal verdwenen dat gepiep!!
Nu heb ik alleen nog een techneut nodig, die me van het geplof van mijn motor afhelpt!!
Wanneer ik afrem op de motor, dan wel het gas dichtdraai, ploft de motor een beetje!!
Zou het kunnen dat de ontsteking niet goed staat ofzo??
Ik hoor het wel weer, tot Zondag.
Grtzzz,
Wilco.
Ik zat met hetzelfde probleem, dat gepiep iedere keer als je je gas loslaat, of wanneer je op de motor afremt !!
Nu heb ik gisteren van Ger een motorlift gekocht, dus ik kon gelijk aan de slag!
Na gedane arbeid ff proefritje van een uurtje gemaakt, en totaal verdwenen dat gepiep!!
Nu heb ik alleen nog een techneut nodig, die me van het geplof van mijn motor afhelpt!!
Wanneer ik afrem op de motor, dan wel het gas dichtdraai, ploft de motor een beetje!!
Zou het kunnen dat de ontsteking niet goed staat ofzo??
Ik hoor het wel weer, tot Zondag.
Grtzzz,
Wilco.
Re: Geluid belt
Hoi Wilco, fijn dat je het Belt klusje geklaard hebt. Daar heb je WSFH vrienden voor.Wilco schreef:Rebel, héél fijn deze uitleg!!
Ik zat met hetzelfde probleem, dat gepiep iedere keer als je je gas loslaat, of wanneer je op de motor afremt !!
Nu heb ik gisteren van Ger een motorlift gekocht, dus ik kon gelijk aan de slag!
Na gedane arbeid ff proefritje van een uurtje gemaakt, en totaal verdwenen dat gepiep!!
Nu heb ik alleen nog een techneut nodig, die me van het geplof van mijn motor afhelpt!!
Wanneer ik afrem op de motor, dan wel het gas dichtdraai, ploft de motor een beetje!!
Zou het kunnen dat de ontsteking niet goed staat ofzo??
Ik hoor het wel weer, tot Zondag.
Grtzzz,
Wilco.
Het andere probleem:
Het ploffen heeft meestal niks met je onsteking te maken. Je probleem zit hem in de carburateur. Waarschijnlijk is de afstelling iets te arm.
Oplossing: Je kunt de PMS schroef iets (kwartslag) linksom draaien. Deze zit aan de onderzijde van de carburateur Als dat niet helpt, dan zal je iets aan de gasnaald kunnen doen. Of de sproeier-setting veranderen. Het een en ander is afhankelijk van wat er op je bike zit (uitlaat,filter, AIS) etc
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Geluid belt
Als je er lief voor bent, erg lang. (ca 80000 km of meer)Joop schreef:trouwens, hoelang gaat een belt mee ??? :doh: :doh:
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Geluid belt
Wél ff je handen wassen dan he......!!Krekel schreef:Mooi, ik heb er een "sticky" van gemaakt...
En volhouden dat je NIET geinhaleerd hebt...!!
Hehehehehe,
Grtzzz,
Wilco.