Lekker sleutelen aan de Wildstar

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 77
Berichten: 119
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Lekker sleutelen aan de Wildstar

Bericht door Knutselsmurf »

En de volgende was weer binnen. Olielekkage!! Daar waren we al eerder mee bezig geweest, maar konden het niet vinden. Als mijn neus gefunctioneerd had had ik het wel kunnen ruiken. Het was olie uit de eind-aandrijving, en die heeft een typische geur. Dus de keerring van de uitgaande as, waar dus de voorste pully op vast zit, lekte. Had ik zelf nog niet meegemaakt, maar alles kan kapot, blijkt. En omdat die olie natuurlijk flink rondgeslingerd wordt, was het een natte, vette bende.
Dus een keerring besteld, de dunne O-ring en een borgplaat voor de pully.
Kappen er af, achterrem vastgezet en de moer van de pully los gedraaid. Vervolgens wiel gelost, belt ontspannen en de pully verwijderd.

En om te voorkomen dat na de reparatie er nog steed een druppel onder de (warme) motor ligt nog maar iets meer verwijderd om een goed schoon te maken.(wat een vette bende) De olie van de eindaandrijving afgetapt, komt nieuwe in en voorkomt dat die aan de verkeerde kan er uit loopt, daar waar je aan het werk bent.
Gaatje geboord in de oude keerring, parker in gedraaid en met de slaghamer de keerring er uit getrokken. Wordt de ligplaats in ieder geval niet beschadigd. Het er uit wippen met een schroevendraaier gaat niet altijd goed, zit aardig vast.
Ook kom je dan bouten tegen die aardig vast zitten. Zie dan meteen waarom!!

Even schoon borstelen en een likje vet kan dan geen kwaad.
Na alles weer schoon te hebben sleutelt het een stuk beter.



En dan in omgekeerde volgorde alles weer terug en vast.

Nieuwe borgplaat er tussen en ook die met 85nM weer vast. (achterrem weer vast gezet)

Daarna de belt weer op spanning, zorgen dat hij mooi in het midden van de achter pully loopt, remanker vast en aansluitend de olie op peil zetten.
Dus als je een keerring wilt vervangen, nu kun je het mooi zelf!!

Dus Herbert, hij staat er weer klaar voor. Het terug rijden laat maar even afhangen van het weer!! :24: :star:

En Hans, ga maar plannen wanneer je vering aangepakt kan worden.!! :star:
3
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Lekker sleutelen aan de Wildstar

Bericht door Rebel57 »

Veel bouten op onze Stars zijn van RVS, en worden vast geschroefd in aluminium delen. Het probleem wat ontstaat is electrolytische corrosie. Hierdoor gaan bouten vastzitten en kan bij het losdraaien het schroefdraad beschadigen.

De oplossing is om de bouten in te smeren met "Anti seize pasta" ipv vet. Hierdoor wordt voorkomen dat de schroefdraad wordt beschadigd mocht je de bout weer eens los moet draaien
1
Afbeelding
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Star Friend
Reactions: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2021, 12:10
Contacteer:

Re: Lekker sleutelen aan de Wildstar

Bericht door Arjan »

Lekker sleutelen! Dat klinkt uitnodigend.
Ik dacht eenzelfde olielekkage te verhelpen van een lekke keerring. Echter om de moer van de aandrijfriem polie los te krijgen, loop ik vast.
Met al het gereedschap wat ik kan bedenken, krijg ik de moer niet los. Borglippen losgemaakt. Zoals ik kan zien is het linkse draad.
Heeft iemand hier ervarting mee en tips om dit op te lossen?
Arjan
0
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Lekker sleutelen aan de Wildstar

Bericht door Kokkie »

"Linksom = Los", (zoals we eigenlijk gewend zijn).
Had je het wiel vastgezet (met de achterrem)?

Misschien een grotere "arm" gebruiken. Ik heb een momentsleutel, die hebben vaak een flink lange steel, en daarmee krijg ik vaak lastige moeren toch los dankzij die "lange arm". (zit in principe met 85Nm vast, dus je moet met een arm van een meter 85 kg "kracht" zetten. Das best wel wat...
Of een slagmoer-sleutel gebruiken.

Trouwens, het schijnt in het verleden ook wel gebeurd te zijn dat de moer is vastgelast.

Kokkie
0
Gebruikersavatar
Arjan
Star Friend
Reactions: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2021, 12:10
Contacteer:

Re: Lekker sleutelen aan de Wildstar

Bericht door Arjan »

bedankt voor het meedenken.
Dat het gewone rechtse draad is, had ik na zorgvuldig de gangen te bestuderen ook reeds geconcludeerd.
Linksom los met een pijp van een meter verboog het schuifstuk.
Slagsleutel ook getracht. echter geen beweging
geen Dus voorzichtig warmstoken met een inductie verwarmer.
Geen lassen aan de buitenzijde zichtbaar.
Ik blijf het proberen.
0
Gebruikersavatar
Wildstar.boy
Gast
Reactions: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2022, 22:57
Contacteer:

Re: Lekker sleutelen aan de Wildstar

Bericht door Wildstar.boy »

Hey knutselsmurf,

Thnx voor de heldere uitleg, waarschijnlijk bij mij ook deze keerring lek. Dus mooi klusje in het vooruitzicht.
Heb je eventueel info / artikelnummers van de keerring, borgring?
De O-ring, waar kom ik die straks tegen?

Daarnaast sinds een tijdje olie wat uit het K&N filter komt, voorheen nooit last van gehad...... heb je suggesties wat het kan zijn en hoe op te lossen?

Grtz Theo
0
Plaats reactie