Het bekende zware starten van een koude motor.

Plaats een reactie


Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
telefoneren :20: :24: :26: :27: :29: :32: :34: :4: :preek: :top: :stoer: :kweenie: :boos: :sukkel: :eens: :bloos: ;) :sorry: :this: :shock: :P :swoon: :fart: :huilen: :verdrietig: :mod: :saai: :nopompom: :pompom: :think: :sleep: :vies: :nea: :bat: :star: :senile: :slaap: :acute: :vriend: :bier:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Als je meer dan één bestand wil bijvoegen, voer dan de details hieronder in.

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Het bekende zware starten van een koude motor.

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door knutselsmurf » 11 feb 2019, 00:46

Dat is een mooi aanbod, Alex. Neem ik zeker mee in mijn zoektocht. Maar op het moment ben ik niet met motoren bezig, maar meer met keukens. Half maart is de V-Twin weer aan de beurt.

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door AlexV » 11 feb 2019, 00:02

Ff voor de goede orde.
Andere start motor werkte wel goed?
Zoja dan wil ik je oude wel eens nakijken, om te kijken waar het aan ligt.
Dan laat hem dan ook ff testen bij een startmotor revisie bedrijf. Kost je niks op verzend kosten na dan.

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door knutselsmurf » 24 jan 2019, 11:31

Andere invalshoek, gaan we proberen. Maar wel als het iets minder koud is in mijn onverwarmde, krappe garage.
Wordt vervolgd!!

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door Rebel57 » 24 jan 2019, 11:07

Je zou voorafgaand een deze test ook de carburateur kunnen verwijderen, en dan de motor proberen te starten. Als deze dan beter ronddraait zou dit mn theorie bevestigen. Blijft de oude situatie gelijk dan is het wellicht toch een startmotor probleem

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door Rebel57 » 24 jan 2019, 11:02

Het probleem zou ook ergens anders kunnen liggen. Zo zou het kunnen zijn dat er een te rijk gasmengsel staat afgesteld.
Hierdoor zou tijdens het starten een pre-ontsteking van het gasmengsel kunnen ontstaan waardoor de startmotor moeite heeft om de laatste millimeters van de zuigerbeweging te overwinnen tijdens de compressie slag. Probeer eens de gasnaald iets dieper te stellen en mogelijk ook de pilotsproeier te verkleinen.
Ik ben benieuwd naar het effect

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door knutselsmurf » 24 jan 2019, 10:35

Maar we hebben het nog steeds over de originele plus en min kabel van de Wildstar. Die zouden toch dik genoeg moeten zijn en de juiste weerstand hebben af fabriek. Dus is mijn vraag, waar gaat het mis?? Accu goed, originele kabels, startmotor schoongemaakt, solenoid met de hand op maximale uitslag. Niets veranderd, startmotor gewisseld en niets meer aan de hand. Conclusie, de oude startmotor!
Dus die ga ik bij de Blauwe toch nog een keer onder hande nemen.

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door Rebel57 » 24 jan 2019, 08:19

Als het spanningsverlies over de kabels groter is (dunnere kabels) dan wordt de spanning over de startmotor lager.
Om nu toch een bepaald vermogen de ontwikkelen in de startmotor moet de stroom hoger worden. P=U x I
De maximale stroom die kan lopen wordt natuurlijk wel begrensd door de capaciteit van de accu

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door knutselsmurf » 24 jan 2019, 00:21

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat er op door originele kabels eigenlijk meer stroom nodig was om de startmotor vlot te laten rondgaan. Maar dat deed hij dus niet. Maar is het dan wel zo,n grote verbruiker dat op dat moment de originele kabels erg warm, zeg maar gerust heet werden. Pakt de startmotor dan meer stroom als hij niet goed functioneert? Hij zet het op dat moment niet om in arbeid.

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door Rebel57 » 23 jan 2019, 21:41

Dat er een grote stroom gaat lopen is niet zo gek hoor. Het feit dat kabels warm worden tijdens deze startstroom is ook normaal, althans als de kabels ( + en - ) te dun zijn en er een zekere elektrische weerstand in zit

Even als voorbeeld: stel dat de totale weerstandswaarde van de kabels slechts 0,1 Ohm zijn en de opgenomen stroom 30 Amp is.
Dit betekend dat er 0,1 x 30 = 3V spanningsverlies over de kabels staat. hierdoor blijft er maar 9 Volt over voor de startmotor.

Voor de vermogensontwikkeling in de kabels wordt dit I x I x R = 30 x 30 x 0.1 = 90 Watt ( wordt omgezet in warmte)
Daarom is het zo belangrijk dat alle contacten zeer schoon moeten zijn en dat de + en - kabel voldoende dik moeten zijn

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

door knutselsmurf » 23 jan 2019, 16:01

Is het dan een nieuwe of een gereviseerde? heb wel wat filmpjes gezien van revisie, maar dat stelde niet veel voor.

Link

Het enige constructieve wat ik hier zag was het schoon schuren van de collector en de groeven schoonmaken.
Ik ga de startmotor er nog een keer af halen, wisselen met de Roadstar en bezien wat het verschil is. Als het verschil aanmerkelijk is gaat de "slechte" nog een keer open en ga ik de puntjes op de I zetten. Want dan is er in het voorafgaande circuit niets mis.
Nog even een andere, elektrische vraag. Bij Jaap ging er een behoorlijke stroom door de kabels ven de Wildstar heen richting startmotor. Dat kwam van een stevige dieselaccu via een paar startkabels. Waar zou er dan een "lek" kunnen zitten?? De stroomkring was aardig goed gesloten, gezien de snelle opwarming van de kabels. Die stroom moet wel ergens de startmotor kunnen passeren, van de plus via de startmotor naar min. Dit laatste even voor mijn beeldvorming en begrip.

Omhoog